گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: آموزش و پرورش برای سر‌ و سامان دادن به بهداشت مدارس با کمبود 115 هزار مربی بهداشت روبه‌رو است. پیش از این اعلام شده بود 17 تا 20 هزار مربی بهداشت مورد نیاز مدارس است.

کلاس

وزیر آموزش و پرورش در باره کمبود مربیان بهداشت مدارس به مهر گفت: «طبق تعریف قانونی باید به تعداد هر مدرسه یک مربی بهداشت و در نتیجه 128 هزار مربی وجود داشته باشد ولی اینگونه نیست و فقط 13 هزار مربی بهداشت داریم.»

البته براساس استانداردهای جهانی به ازای هر 750 دانش‌آموز باید یک مربی بهداشت در مدارس وجود داشته باشد. این برای نخستین بار است که وزیر آموزش و پرورش به وضعیت نابسامان بهداشت مدارس رسما اذعان می‌کند. به فرض محال اگر در هر مدرسه کشور باید یک مربی بهداشت فعالیت کند شاید بهتر باشد تخصیص مربی بهداشت براساس جمعیت دانش‌آموزی باشد تا حق مدارسی که دانش‌آموزان بیشتری دارند ضایع نشود. کمبود مربی بهداشت یکی از معضلات آموزش و پرورش است که تاکنون سعی می‌شد کمتر در این باره صحبت شود و معمولا هم گفته می‌شد که وضعیت بهداشت مدارس خوب است و... اما در این میان پرسشی به ذهن متبادر می‌شود که چرا وزیر آموزش و پرورش پس از لغو مرحله دوم آزمون استخدامی آموزش و پرورش این موضوع را مطرح می‌کند.

مغایرت آماری

براساس آمار آموزش و پرورش، تقریبا 14میلیون دانش‌آموز در حدود 100 هزار مدرسه در کشور تحصیل می‌کنند و نزدیک 25درصد آنها دونوبته هستند.براساس استانداردهای جهانی برای 14میلیون دانش‌آموز کشور ما - به فرض اینکه هیچ مدرسه‌ای مربی نداشته‌باشد - حدود 19هزار مربی بهداشت در مدارس کشور نیاز است.

وزارت بهداشت یا آموزش و پرورش

کمبود مربی بهداشت در مدارس کاملا احساس می‌شود و نبود مربی بهداشت در مدارس موجب می‌شود دانش‌آموزان از لحاظ بهداشت فردی برای پیشگیری و درمان بموقع دچار مشکل شوند. کمبود مربی بهداشت در مدارس و محدودیت جذب نیرو در آموزش و پرورش و کم‌توجهی وزارت بهداشت وضعیت نابسامان کنونی بهداشت در مدارس را به‌دنبال داشته‌است.با مشارکت وزارت بهداشت در برخی از مناطق خلأ مربی بهداشت در مدارس با رابطان بهداشت پر شده اما اصل ماجرا همچنان حل نشده باقی‌مانده است.

اکنون امور بهداشتی و سلامت دانش‌آموزان روستایی برعهده مرکز بهداشت روستایی است.

وزیر آموزش و پرورش قبلا اعلام کرده بود بهداشت عمومی یک وظیفه حاکمیتی است که هم آموزش و پرورش باید آن‌را دنبال کند و هم دیگر ارگان‌ها و مسئولان نیز در پی این موضع باشند. برای مثال در برخی از روستاها، بهورزان وظیفه مربی بهداشت مدارس را نیز برعهده دارند و اگر ما برای هر مدرسه‌ای یک مربی بهداشت استخدام کنیم باید 100 هزار نفر نیروی جدید بگیریم. جالب اینکه با گذشت چند ماه از این اظهارات حاجی‌بابایی به تعداد مربیان بهداشت مدارس افزوده و به جای 100هزار مربی گفته که به 115 هزار مربی نیاز است. احتمالا در فصل تعطیلی مدارس بر آمار دانش‌آموزان افزوده شده یا در قانون مربوطه تغییراتی ایجاد شده‌است.

کد خبر 112185

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز