چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: آلودگی آب تهران درحالی‌که باید به محور تلاش دولت و نهادها برای رفع آن تبدیل شود، بیشتر به مناقشه بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دست‌اندرکار تبدیل شده است.

به گزارش همشهری، درحالی‌که نهادهای مسئول مستقیم و غیرمستقیم، آشکار و پنهان، ضمنی و غیرضمنی مسئله آلودگی آب تهران را تایید می‌کنند و از سوی دیگر نگرانی مردم تهران از این بابت بالاگرفته است، مقام‌های مسئول بیشتر به‌دنبال توجیه یا کم کردن اهمیت مسئله هستند.

اوایل هفته جاری وزیر بهداشت صریحا نسبت به آلودگی آب برخی مناطق تهران و آشامیدن آن از سوی زنان  باردار و کودکان هشدار داد اما به جای اینکه وزارت نیرو درصدد رفع مشکل و اطلاع‌رسانی درست برای کاهش نگرانی‌ها باشد  دائم برطبل انکار می‌زند، هرچند گاه‌وبیگاه این مسئله را نیز تایید می‌کند.

در تازه‌ترین اظهارنظر در این زمینه، وزیر نیرو این مسئله را یک شوی رسانه‌ای قلمداد کرده است.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، مجید نامجو گفت: تا‌کنون گزارشی مبنی بر اینکه نیترات آب تهران خارج از حد استاندارد باشد، دریافت نشده است.

وی با بیان اینکه 70 درصد منابع آب شرب تهران از آب‌های سطحی تامین می‌شود که 100 درصد سالم است، اضافه کرد: تنها 30 درصد آب تهران از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که در 7 درصد آنها نیتراتش بالاتر از حد مجاز است و با مخلوط شدن با دیگر آب‌ها مشکل آن هم برطرف می‌شود.

به گفته نامجو، وزارت نیرو بارها در زمینه وجود نیترات در آب تهران اظهارنظر کرده اما آنچه اتفاق می‌افتد در اثر آلودگی کلانشهر تهران است که ممکن است منابع آبی را آلوده کند.  اما به‌رغم این اظهارنظر وزیر نیرو، وزیر بهداشت از وزارت نیرو درخواست کرده  مناطقی که آب آلوده دارند را اعلام کند.

به گزارش ایسنا، حمید حسینی مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تاکید کرد همانطور که از طرف استاندار تهران نیز بیان شده، بهتر است مصرف آب در برخی از مناطق تهران به‌ویژه در مورد زنان باردار و کودکان تا 9 ماه، مطابق توصیه‌های وزیر بهداشت صورت گیرد.

وی تاکید کرد: نیترات آب برخی از مناطق تهران کمی بالاتر از حد مجاز است که مصرف آن برای زنان باردار و کودکان تا 9 ماه توصیه نمی‌شود؛ اما برای دیگر گروه‌ها هیچ خطر و ضرری ندارد. وی ابراز امیدواری کرد که با حذف برخی‌ چاه‌ها و رقیق کردن آب مناطقی که نیترات‌شان مقداری بالاتر از حد مجازاست، مشکل این مناطق به‌زودی برطرف شود.

در همین حال مرتضی تمدن استاندار تهران  ضمن اینکه معتقد است آب تهران به‌هیچ‌وجه آلوده نیست، خواهان رعایت توصیه وزیر بهداشت از سوی زنان باردار و کودکان شد. از سوی دیگر اعضای کمیسیون بهداشت مجلس معتقدند میزان نیترات در یافت آباد در حد بسیار بالا و به‌نحوی است که قابل استفاده نیست.

به گزارش سما، حسن تامینی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت در این باره گفت: براساس توضیحات مسئولان وزارتخانه‌های نیرو و بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس به این نتیجه رسید که آب یافت‌آباد ناسالم است. این نماینده مجلس همچنین خبر داد: قرارشد با توجه به آلودگی موجود در منطقه‌ مذکور تا اطلاع ثانوی برای شهروندان آن منطقه آب معدنی به‌صورت رایگان توزیع شود.

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز گفت: امیدواریم به‌منظور رفع نگرانی مردم، اسامی مناطقی که آب آلوده دارند هر چه سریع‌تر از طرف مسئولان وزارت نیرو اعلام شود.   دکتر علیرضا مرندی، نماینده تهران در مجلس در مورد نتایج جلسه مسئولان وزارت نیرو با اعضای این کمیسیون به مهر گفت: در این جلسه 2 نقطه سیاه در تهران که آب آلوده دارد از سوی وزارت نیرو معرفی شد.

کد خبر 112142

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز