گروه اجتماعی: وزیر بهداشت گفت: پرداختن به آگاهی، نحوه نگرش و چگونگی عملکرد افراد با رفتارهای پرخطر از اولویت‌های اساسی ریشه‌یابی و ترسیم راهکارهای مؤثر پیشگیری و کنترل و درمان ایدز محسوب می‌گردد.

به گزارش همشهری، کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت و درمان  در جلسه هم‌اندیشی سیاستگذاران عدالت و سلامت با موضوع اصلاحات در نظام سلامت با اشاره به کاهش نابرابری ها و بی‌عدالتی‌ها در بخش سلامت به عنوان  یکی از موضوعات مطرح و اصلاح نظام سلامت گفت: افراد با رفتارهای پرخطر نباید از دریافت مراقبتهای درمانی محروم شوند و البته  قبل از آن  وظیفه دولت و حکومت افزایش آگاهی مردم و کاهش رفتارهای پرخطر است.

لنکرانی با اشاره  به این که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای رسیدن به عدالت باید ضرورتاً مستند بر تحقیقات و پژوهش باشد، گفت: تصمیم‌گیری‌ها باید صرفاً بر اساس مستندات و واقعیات بیرونی صورت گیرد تا این رویکرد از حالت ایستایی خارج و به پویایی مبدل شود.

شیرین جلالی نیا، عضو مرکز تحقیقات بهداشت باروری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نیز در این خصوص به ایسنا گفت: در بررسی یکی از شهرستان‌های مرزی کشور در خصوص ابتلا به ایدز با هدف ترسیم راهکارهای پیشگیری، کنترل و درمان این بیماری از بین 80 راننده، 7/33درصد درخصوص بیماری‌های آمیزشی آگاهی نداشتند و در بین علایم بیماری‌های آمیزشی به ترتیب درد یا سوزش ادرار 4/46 درصد و ترشحات 1/38 درصد بیش از سایر علایم نزد ایشان شناخته شده بود.

همچنین 5/6 درصد از افراد تاکنون حتی نام این بیماری را نشنیده و 20 درصد از این تعداد  به نقش پیشگیرانه  در انتقال عفونت اعتقادی نداشتند.

جلالی‌نیا بر نیاز به آموزش و توجه به نگرش رانندگان ترانزیت در خصوص بیماری ایدز تاکید کرد و گفت: این امر از مهمترین اولویت‌های عرصه پیشگیری و کنترل محسوب می‌گردد و بدون شک استفاده از مفاد و روش‌های  آموزشی  متناسب با مخاطبین، راهگشای عملکرد صحیح‌تر و ارتقای سلامت ایشان و جامعه خواهد بود.

کد خبر 11211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز