سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

ندا انتظامی : با‌‌ آمدن حمید شاه‌‌آبادی به معاونت هنری وزارت ارشاد اسلامی فصل جدیدی در این معاونت شروع شد.

آمدن معاون هنری جدیدی که‌‌ در این حوزه‌کمتر شناخته شده بود، سؤالات زیادی را برای خبرنگاران پیش آورد. اما معاون هنری در مقابل این سؤالات سیاست سکوت پیشه کرد؛ سکوتی که برای اهالی مطبوعات بیشتر به شناخت ناکافی او از این حوزه‌  ربط داده شد چرا که  او طی حکمی به‌سرعت جایگزین ‌محمد حسین ایمانی خوشخو شد.

سکوت ادامه داشت تا در 4خرداد ماه گذشته، در نشستی با خبرنگاران حوزه‌های تئاتر، موسیقی و تجسمی، شاه آبادی روزه سکوت را شکست. سکوت 4ماهه او به‌زودی جبران شد و پس از این نشست، حمید شاه‌آبادی با خیلی از رسانه‌ها گفت‌وگو کرد و حضوری پررنگ در مطبوعات یافت.

البته سهم عمده‌ای از این حضور معاون هنری در عرصه مطبوعات مربوط به انتقادهای گسترده‌ای بود که اهالی مطبوعات مطرح می‌کردند و نوک پیکان انتقادها رو به سوی شاه آبادی بود؛

انتقادهایی که هرگز در مدت معاونت 7 ساله محمد ایمانی خوشخو،   دیده نشد.انتقادها هم  دلیلی نداشت جز  عمل نشدن به  وعده‌هایی که شاه آبادی در همان نشست با خبرنگاران برای حل مشکلات این حوزه مطرح کرده بود؛

قول مساعد برای حل مشکل ارکستر ملی، تعیین مدیر دفتر موسیقی، تعیین مدیر مرکز هنرهای نمایشی و... حرف‌هایی که  هنوز به مرحله عمل نرسیده و در حد قول باقی مانده است.

به نیمه‌های سال نزدیک می‌شویم و برخلاف تمام وعده‌های معاون هنری، هنوز جانشین ‌ محمدعلی خبری، مدیر سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد که در 15فروردین استعفا داد، مشخص نشده‌است‌ هرچند که شاه‌آبادی در تمام مصاحبه‌هایش به این نکته تاکید دارد که مشغول بررسی کاندیداها برای این سمت است. به‌نظر می‌رسد که 4ماه برای انتخاب یک مدیر زمانی کافی نیست.

برای همین جای تعجب ندارد که دبیر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر انتخاب نشده‌ و حتی معلوم نیست این جشنواره دقیقا چه وقتی برگزار می‌شود. با این روال دیگر جای سؤال هم نمی‌ماند که چرا با تمام تاکیدهای مسئولان برای برگزاری دومین جشنواره موسیقی مقاومت در ایام دفاع‌مقدس، هنوز فراخوان این جشنواره منتشر نشده ‌است!

از آن سو هر روز خبری از جانشینی حسین پارسایی، مدیرکل دفتر هنرهای نمایشی به گوش می‌رسد. با اینکه شاه‌آبادی مدام بر همکاری با پارسایی تاکید دارد اما هنوز حکمی برای ابقای وی امضا نشده است. باید خوشحال بود که دبیر جشنواره در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر انتخاب شد، در غیر این صورت باید مثل برگزاری جشنواره موسیقی نگران تداوم این جشنواره هم می‌بودیم.

شاید در حوزه تجسمی اوضاع کمی بهتر باشد چون فعلا هیچ حرف و حدیثی از تغییر و جابه‌جایی محمود شالویی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیست. البته هنوز دبیر سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مشخص نشده‌است.

شفاف نبودن امور در معاونت هنری، شبهات زیادی ایجاد کرده است؛ شبهاتی که با خود شایعات می‌آورند. کافی است شخصی میهمان دفتر معاون هنری باشد تا فردا شایعه شود فلانی قرار است مدیر دفتر موسیقی شود یا بهمانی می‌خواهد به مرکز هنرهای نمایشی برود.

عدم‌شفافیت سیاست‌ها و مدیران، نگرانی‌هایی برای اهالی هنر به‌وجود آورده‌است. بی‌برنامگی و کسالت در این سه حوزه، کمترین تاوانی است که ادامه روند این سیاست و
برنامه‌ریزی  دربر خواهد داشت.

کد خبر 112049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز