شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

چهارشنبه گذشته یادداشتی در این صفحه با عنوان «سیاست سکوت» به چاپ رسید که روابط‌عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدان پاسخ داده است.

pen-views

متن این جوابیه به‌طور کامل در ذیل آمده است و تنها می‌ماند ذکر یک نکته و آن اینکه در یادداشت همشهری هیچگاه فعالیت‌های انجام شده معاونت هنری نقد نشده یا از بی‌فایدگی جلسات مطبوعاتی جناب معاون هنری یا پاسخ یکباره به مطالبات برحق اهالی هنر سخنی به‌میان نیامده است بلکه محور اصلی این نوشته یادآوری وعده‌هایی بود که آقای حمید شاه‌آبادی، 4 خرداد ماه گذشته قول انجام آن‌را داده بود‌ ازجمله: حل مشکل ارکستر ملی، تعیین مدیر دفتر موسیقی، معرفی دبیر جشنواره موسیقی فجر و مواردی از این دست؛ ضمن اینکه اگر مدیرکل هنرهای نمایشی در سمت خود ابقا شده است ‌، چرا حکمی برای ایشان صادر نشده است؟ اما متن جوابیه چنین است:


درپی انتشار مطلبی تحت عنوان «سیاست سکوت» در صفحه (ادب و هنر) مورخه چهارشنبه 30 تیر ماه 1389 به اطلاع می‌رساند روابط‌عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده پاسخگویی به شبهات و سؤالات خبرنگاران آن رسانه است. به همین منظور در پاسخ به سؤالات مطرح شده در یادداشت مذکور، اعلام می‌دارد مصادیقی چون «ابقای مدیرکل هنرهای نمایشی»، ایشان در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند، دفتر موسیقی هم توسط سرپرست اداره می‌شود و برنامه‌ها در حال شکل‌گیری است.در ضمن معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر خود فرض می‌داند تا با تکیه بر گفت‌وگوی دوسویه با صاحب‌نظران، کارشناسان و هنرمندان عرصه هنر، حوزه خود را کمتر به حاشیه بکشاند و موضع‌گیری‌های خود را بر شفاف‌سازی امور قرار داده است.گفتنی است ایشان تاکنون چندین نشست جمعی با اهل رسانه و اهالی هنر داشته که برخلاف نظر نگارنده مطلب یاد شده، این جلسات بسیار مثمرثمر بود و نظرات کارشناسانه اهالی هنر در مسیر برنامه‌ریزی و مدیریت هنری راه‌گشا بوده است.


اگر کمی با دید منطقی برخورد کنیم خواهیم دید که مطالبات بر حق اهالی هنر به‌یکباره سربرنیاورده که به‌یکباره هم پاسخ گفته شود بلکه مطالبات پیشین است که بی‌پاسخ مانده، جای سؤال است که چرا به‌یکباره این مطالبات از سوی خبرنگار محترم آن روزنامه مطرح شده است؟!...


در مطلب مذکور با نادیده گرفتن تلاش‌های اهالی هنر عنوان شده که امور معاونت هنری در بلاتکلیفی است درحالی‌که در بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و موسیقی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آثار ارزشمندی در ماه‌های گذشته به نمایش درآمده است که در همین روزنامه هم به این موفقیت‌ها به دفعات اشاره شده است.


برگزاری اردیبهشت تئاتر ایران در 30 استان کشور ظرف یک ماه جشنی 30روزه بوده که برای مردم هنردوست کشور شادمانی بسیار به‌همراه داشت. سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت، اولین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی، نمایشگاه جلوه‌هایی از هنر معاصر جهان در موزه هنرهای معاصر تهران، کنسرت ارکستر سمفونیک تهران که با استقبال فراوان مخاطبان روبه‌رو شد، اولین سمینار انجمن‌های موسیقی کشور، استقبال بیش از 40 هزار تماشاگر از نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر در مدت 73 روز و... تنها بخشی از برنامه‌های معاونت هنری ظرف ماه‌های گذشته بوده است.


جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان در گرگان برگزار شده و سیزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک هم با حضور گروه‌های داخلی و خارجی در تهران در حال برگزاری است که امید است خبرنگاران آن روزنامه اخبار پیرامون این فعالیت‌های مهم را هم منعکس کنند.همچنین نمایش‌های متعدد در سالن‌های تئاتر به‌طور مستمر بر روی صحنه است و گالری‌های متعدد هم آثار هنرمندان حوزه تجسمی را به نمایش گذاشته‌اند، با بررسی درخواست‌های اجرای برنامه‌ها و آلبوم‌های موسیقی و صدور مجوز سریع‌تر از گذشته، کنسرت‌های متعدد در انواع موسیقی سنتی، پاپ و کلاسیک در این مدت اجرا شده و آلبوم‌های موسیقی نیز منتشر شده است.

بنابراین آنچه را که خبرنگار آن روزنامه با عنوان «بلاتکلیفی و توقف در فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت امور هنری» توصیف کرده چندان نزدیک به واقعیت نیست بلکه جهت‌دار در تلاش است زحمات اهالی هنر و خانواده فعال حوزه‌های هنری را نادیده انگارد.بحمدالله با تلاش روزافزون اهالی هنر و برنامه‌ریزی مدیران عرصه‌های تجسمی، موسیقی، تئاتر و آموزش هنر، جدی‌تر از گذشته در حال پیگیری است و خادمان خانواده هنر آینده‌ای روشن را برای جامعه هنری کشور به انتظار نشسته است.

کد خبر 112273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز