گروه بین‌الملل: فرماندهی عالی ناتو در افغانستان و دولت این کشور در حال نزدیک شدن به توافق درباره ایجاد گروه‌های شبه‌نظامی محلی در بسیاری از ولایت‌های افغانستان هستند.

دولت حامد کرزی با این طرح مخالف بوده‌است. این موضوع که در حقیقت نخستین پیشنهاد ژنرال پترائوس بعد از به‌عهده گرفتن فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان بود، در روزهای اخیر به اختلاف جدی میان پترائوس و کرزی تبدیل شده‌ بود.

اما در روزهای اخیر در کابل جلسه شورای امنیت کشور برگزار شد که در آن رئیس‌جمهوری، نمایندگان ادارات نظامی، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو و سفیر آمریکا در افغانستان شرکت کردند. در این جلسه موضوع تشکیل پلیس محلی افغان که از نظر ساختاری در چارچوب وزارت کشور قرار می‌گیرد، محور اصلی گفت‌وگوها بود.

پیش از این جلسه، کرزی و پترائوس در نشستی پشت درهای بسته گفت‌وگو کردند. پترائوس این طرح را در عراق نیز اجرا کرد. درعراق شوراهای بیداری با حضور نیروهای سنی برای مقابله با القاعده تشکیل شد.

با این حال دولت افغانستان معتقد است که این نیروها مدتی بعد ممکن است از کنترل خارج شده و خود به جنگ‌سالاران جدیدی در افغانستان تبدیل شوند. دولت افغانستان پیشنهادی برای اصلاح طرح اولیه پترائوس ارائه کرده که براساس آن، این گروه‌های محلی نه به‌صورت مستقل بلکه در چارچوب وزارت کشور فعالیت می‌کنند.

فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان هنوز موافقت کامل خود را با این طرح اعلام نکرده و گفته‌است که باید جزئیات این پیشنهاد بررسی شود.

تحلیل‌گران امور افغانستان معتقدند که گروه‌های شبه‌نظامی محلی هر چند که خوب مسلح شده و از پشتیبانی نظامیان ناتو برخوردار شوند، توان مقابله با طالبان که از قوم پشتون تشکیل شده و سابقه سال‌ها مبارزه را دارد، ندارند. اقوام اقلیت مانند هزاره و تاجیک کمتر از پشتون‌ها جنگیده‌اند و حالا نمی‌توان از آنها انتظار جنگ با طالبان را داشت.

با این حال طرح پترائوس آن است که این نیروها ابتدا آموزش ببینند و بعد وارد صحنه جنگ با طالبان شوند. با این حال به‌نظر می‌رسد این طرح با سیاست‌ اعلام شده آمریکا در افغانستان در تضاد باشد. راهبرد جدید آمریکا در افغانستان بیشتر مبتنی بر جذب طالبان است ولی با این طرح طالبان انگیزه بیشتری برای جنگ پیدا می‌کند.

دولت افغانستان این روزها به‌دلیل گم شدن میلیون‌ها دلار از کمک‌های بین‌المللی در داخل این کشور، تحت فشار شدید غرب قرار دارد. کنگره آمریکا قرار است کمیته‌ای برای بررسی وضعیت این پول‌های گمشده تشکیل دهد. بعضی مقامات دولت کرزی متهم شماره یک این ماجرا هستند.  به این ترتیب وضعیت فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی قومی و وضعیت پول‌های گمشده کمک‌های بین‌المللی در افغانستان 2موضوع اصلی مورد مناقشه کابل با غرب و ناتو است.

کد خبر 112011

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز