سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

آرش نهاوندی: کمتر از دو دهه پس از اختراع نخستین دوربین عکاسی و ثبت نخستین عکس به شیوه چاپ نقره‌ای در فرانسه، هم‌اکنون دوربین‌های دیجیتال با قابلیت‌های زیاد عکاسی را وارد دوران جدیدی کرده‌اند.

تا پیش از ورود دوربین‌های دیجیتال به بازار،  عکاسی فعالیتی تخصصی‌تر بود و هر فردی به‌طور حرفه‌ای آن را پیگیری نمی‌کرد زیرا کار با دوربین‌های قدیمی‌تر قدری سخت‌تر و فنی‌تر بود زیرا دوربین‌های قدیمی دارای قابلیت زوم به شیوه جدید نبوده و تنظیماتشان کاملا دستی انجام می‌شد.

دوربین‌های قدیمی لرزه‌گیر نیز نداشتند که بتوانند اثر لرزش دست به هنگام عکاسی را خنثی کنند. قدیم‌تر از آن نیز عکاسی به‌دلیل ابتدایی‌تر بودن دوربین‌ها سخت‌تر و پیچیده‌تر بود اما اکنون دوربین‌های دیجیتال به‌همراه منوهای متعدد و تنظیمات متفاوت برای موقعیت‌های متفاوت و حتی تنظیمات خودکار، شرایط را برای گرفتن عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا یا آنگونه که عکاسان می‌گویند با پیکسل‌های بالا برای افراد کمتر حرفه‌ای، مهیا کرد‌اند.

البته این به معنای کاستن از ارزش کار عکاسان حرفه‌ای نیست زیرا آنها در هر صورت به‌دلیل آشنایی با علم عکاسی بدون استفاده از تنظیمات خودکار نیز می‌توانند بهترین تصاویر را از دریچه دوربین خود ثبت کنند. با این حال می‌توان گفت که دوربین‌های دیجیتال نسبت به گذشته سبب جذب بیشترین تعداد افراد به عکاسی شده‌اند به‌ویژه آنکه دوربین‌های دیجیتال از قابلیت اتصال به کامپیوتر نیز برخوردار شدند و عکاسان و کاربران اینترنتی می‌توانند در فتوشاپ عکس خود را ویرایش یا به‌اصطلاح ادیت کرده و سپس آن را در فتوبلاگ خود که نام وبلاگ برای عکاسی است ذخیره کنند تا تعداد بیشتری از افراد درباره آن اظهارنظر کنند.

استفاده از دوربین دیجیتال هم بین عکاسان آماتور و هم بین عکاسان حرفه‌ای رواج یافته‌است. آماتورها به خاطر سهولت استفاده و کم‌شدن هزینه‌ها- به‌دلیل عدم‌نیاز به فیلم-  از آن بهره می‌گیرند اما حرفه‌ای‌ها خصوصا خبرنگاران عکاس، دلایل دیگری برای استفاده از دوربین دیجیتال دارند؛ سرعت عمل در انتقال تصاویر به رسانه‌ای که برای آن کار می‌کنند به‌دلیل حذف مراحل ظهور، چاپ و ادیت یا ویرایش سریع آن در رایانه از مهم‌ترین این دلایل است. درصد کمی از آماتورها هنوز از فیلم استفاده می‌کنند اما بسیاری از حرفه‌ای‌ها آنجا که نیاز به انتقال سریع تصاویر ندارند فیلم را ترجیح می‌دهند.

به اعتقاد آنها هنوز حسگرهای دیجیتال نمی‌توانند همه کیفیتی را که فیلم منتقل می‌کند عرضه کنند و نقایصی در این خصوص وجود دارد. اما با تحول سریع و چشمگیری که در عرصه دیجیتال شاهدیم این فاصله به سرعت رو به کاهش است.

با توجه به قابلیت‌های دوربین‌های دیجیتال می‌توان گفت که عکاسی امروزی بیشتر جنبه همگانی پیدا کرده و دیگر حرفه‌ای مختص به گروهی خاص از افراد جامعه تلقی نمی‌شود.
مهم‌ترین‌ دلیل این امر را نیز می‌توان در استفاده از فناوری‌های نوین برای ساخت دوربین‌های دیجیتال دانست که به لطف آن عکاسی نیز وارد زندگی اغلب مردم به‌ویژه جوانان شده است.

کد خبر 111987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز