همشهری آنلاین: قرارگیری در معرض سطوح بالای آلودگی هوای ناشی از ترافیک افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی با کاهش "تغییرپذیری ضربان قلب" (HRV) همراه است

که یک عامل خطرساز برای مرگ ناگهانی قلبی است.

به گزارش هلث‌دی نیوز این بررسی بر روی  30 نفر از ساکنان آتلانتای آمریکا که مبتلا به بیماری ریوی (بیماری انسدادی مزمن ریوی) یا بیماری قلبی (حمله قلبی قبلی) بودند، انجام شد.

پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در این بررسی در ابتدا رابطه‌ای میان کاهش "تغییرپذیری ضربان قلب" و میزان آلاینده‌های هوا در مناطقی که این افراد زندگی می‌کردند، پیدا نکردند. اما هنگامی که دستگاه های قابل حمل پایش 24 ساعته که به بدن بیماران وصل شده، نشان‌دهنده رابطه قابل‌توجهی میان کاهش تغییرپذیری ضربان قلب و میزان قرارگیری شخصی افراد به آلاینده‌های هوای ناشی از وسائل حمل و نققل از جمله کربن المنتال (دوده) و دی‌اکسیدنیتروژن بود.

کاهش میزان تغییرپذیری ضربان قلب - شاخصی از توانایی قلب برای تطبیق دادن خود با محیط - بیانگر ضعیف‌شدن کنترل قلب بوسیله دستگاه عصبی خودمختار است.

این یافته‌ها به شواهد اخیر اضافه می‌شوند که رابطه‌ای میان قرارگیری کوتاه‌مدت شخصی به آلودگی ناشی از ترافیک و کاهش قدرت تغییرپذیری ضربان قلب را نشان می‌دهد. به گفته این پژوهشگران این یافته‌ها ممکن است توضیح‌دهنده علت افزایش خطر حمله قلبی در  افراد در یک ساعت پس از گیرکردن در ترافیک باشد که بررسی‌های قبلی آن را نشان داده‌اند.

این بررسی در شماره ژوئیه ژورنال پزشکی شغلی و زیست‌محیطی منتشر شده‌اند.

کد خبر 111778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز