گروه اقتصادی: فشار ناشی از تعطیلات ناگهانی بر صنایع و واحدهای تولیدی کم بود، کمبود برق و قطع اعلام نشده برق واحدهای صنعتی هم داد فعالان بخش صنعت را درآورد.

زنگ خطر قطع ناگهانی برق واحدهای صنعتی به صدا درآمده و مشخص نیست دولت چگونه می‌خواهد زیان ناشی از قطع برق و اختلال در خطوط تولید را جبران کند؛ چه اواخر سال 1387 و اوایل سال گذشته وزرای صنایع و معادن و نیرو با امضای تفاهمنامه‌ای وعده دادند آب و برق صنایع را تامین کنند.

این در شرایطی است که مراکز صنعتی و تولیدی به‌دلیل نبود تسهیلات بانکی در وضعیت رکود اقتصادی به‌سر می‌برند و تداوم آن می‌تواند مشکلات دیگری همچون بیکاری را تشدید کند.

مدیر یک واحد صنعتی در منطقه صنعتی کرج در تماس با همشهری گفت: از صبح با مدیران برق غرب تهران جلسه داشتیم اما به نتیجه نرسیدیم و مدیران واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی واقع در کرج تصمیم دارند در دیدار امروز با معاون سیاسی استاندار جواب قانع‌کننده‌ای دریافت کنند.

او با اشاره به زیان ناشی از اختلال در برق افزود: حداقل خواسته ما این است که اگر نمی‌توانند برق ما را تامین کنند، از قطع ناگهانی برق خودداری و رسما اعلام کنند که در روزهای آینده برق کدام شهرک صنعتی را قطع می‌کنند تا ما هم واحدهای خود را در روزهای بی‌برقی تعطیل کنیم. مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه اصفهان هم خبر داد: فولاد مبارکه در ساعات پیک مصرف انرژی، مصرف برق خود را کاهش داده که این مسئله کاهش تولید کارخانه را نیز به‌همراه دارد.

محمد رجایی در گفت‌وگو با فارس، افزود: مصرف برق کارخانه را کاهش داده‌ایم تا در شرایط فعلی فشاری بر شبکه سراسری برق وارد نشود.

قطع برق واحدهای ریخته‌گری

ایسنا هم به نقل از دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های صنعت ریخته‌گری از قطعی برق واحدهای ریخته‌گری طی چند هفته اخیر خبر داد. عبدالحمید قدیمی گفت: در یکی دو هفته اخیر که مصرف برق در کشور به‌دلیل گرمای شدید افزایش یافته، حدود 30 تا 40 درصد برق مورد نیاز واحدهای ریخته‌گری دچار قطعی شده است. وی افزود: واحدهای ریخته‌گری قصد دارند یک هفته آخر تیر و 10 روز اول مرداد یا نیمه نخست مرداد را تعطیل کنند تا فشار مصرف برق در کشور کم شود و قطعی‌ها نیز کاهش یابد.

او با اشاره به بدهی چند میلیارد تومانی وزارت نیرو به تعدادی از واحدهای ریخته‌گری، عنوان کرد: در واحدهای ریخته‌گری، جایگزین خاصی برای برق وجود ندارد. به گفته دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های صنعت ریخته‌گری، هم‌اکنون ظرفیت فعال واحدهای ریخته‌گری کشور کمتر از 70‌درصد است.

شکایت خوزستانی‌ها و تشکیل کارگروه ویژه

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هم گفت: بیشترین قطعی برق طی یکی دو هفته اخیر مربوط به کارخانه‌های استان خوزستان بوده است. محمدحسن پورخلیل در گفت‌وگو با ایسنا افزود: طی چند هفته اخیر کارخانه‌های سیمان خوزستان، بهبهان و کارون در استان خوزستان بیشترین شکایت را از قطعی برق داشتند که برای حل این مشکل قرار شد کارگروه ویژه‌ای در استان با حضور وزارتخانه‌های صنایع و معادن و نیرو تشکیل شود.

وی افزود: این مشکل از 10 تا 15 روز پیش آغاز شده و هم‌اکنون 60 درصد این مشکل برطرف شده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اضافه کرد: به کارخانه‌های سیمان پیشنهاد کرده‌ایم تعطیلات مربوط به انجام تعمیرات اساسی خود را در فصل اوج مصرف برق یعنی تا پایان مردادماه قرار دهند.

خط تولید سایپا چند ساعت متوقف شد

خبر دیگر اینکه برق شرکت خودروسازی سایپا از حدود ساعت 12 تا 17 روز یکشنبه با قطعی مواجه شد. به گزارش ایسنا، محمدرضا روشنی‌مقدم مدیرعامل مگاموتور گفت: روز یکشنبه برق این شرکت از حدود ساعت‌12 تا حدود 5 بعدازظهر قطع شد.

شرکت سایپا نیز تقریبا در همین مدت با قطعی برق مواجه بود. وی با بیان اینکه خودروسازان به هیچ وجه با ژنراتور و برق اضطراری نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، خاطرنشان کرد: در مگاموتور نیز فعالیت بخش‌هایی متوقف شده و بخش‌هایی نیز با استفاده از ژنراتور به فعالیت خود ادامه دادند. 

او درخصوص اثرات قطعی برق بر روند فعالیت این شرکت گفت: این مسئله موجب به هم خوردن برنامه‌های تولید و عقب افتادن از برنامه‌ها می‌شود؛ ضمن‌ آنکه نیروی انسانی نیز در شرکت حاضر می‌شود اما در ساعاتی بیکار بوده و تنها در ساعاتی کار می‌کند.

وزارت نیرو جدول خاموشی‌ها را  رسماً  اعلام کند

با قطع ناگهانی برق واحدهای صنعتی،  صاحبان واحدهای تولیدی زنگ تلفن همشهری را به‌صدا درآوردند و با اعتراض نسبت به بی‌برنامگی وزارت نیرو در قطع برق صنایع، خواستار پیگیری و رسیدگی به مشکلات خود شدند.

آنها از وزارت نیرو این خواسته را دارند که اگر قرار بر قطع برق واحدهای صنعتی است، دست‌کم وزارت نیرو رسما جدول خاموشی هر منطقه صنعتی و شهرک‌های صنعتی را اعلام کند تا آنها با آگاهی قبلی نسبت به تعطیلی واحدهای خود اقدام کنند و هزینه‌های ناشی از اختلال مکرر در برق از جمله اختلال خطوط تولید و از بین رفتن مواد اولیه،  هزینه‌های کارگری و... را متحمل نشوند.

کد خبر 111473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز