تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از مرجان‌ها بر اثر گرما در سال2007 نابود شده‌اند.

در این سال درجه حرارت آب‌ها دربرخی نقاط دنیا به 37درجه سانتی‌گراد رسید. این گرمای هولناک به‌ویژه در خلیج‌فارس، استرالیا، مالدیو و دیگر نقاط آبی دنیا مرجان‌ها را در عمق‌های 8 تا 10متر نابود کرد چرا که با بالا رفتن دمای آب مرجان‌ها نخستین موجوداتی هستند که به‌شدت آسیب‌پذیرند.

در عین حال فاضلاب‌ها و آلودگی‌های نفتی همچنان درصدر عوامل تهدید‌کننده آبزیان خلیج‌فارس به‌خصوص مرجان‌ها قرار دارند. قاسم نرگسی، متخصص محیط‌زیست، چندی پیش در این باره به مهر گفت: «گرمایش زمین باعث مرگ مرجان‌ها شده است اما نمی‌توان تأثیرات ریختن فاضلاب‌ها به آب‌های خلیج‌فارس و آلودگی نفتی شدید را نادیده گرفت چراکه خلیج‌فارس آلوده‌ترین آب‌های جهان را دارد و محل گذر کشتی‌های نفتی و نفتکش‌های غول پیکر است.»

این مرجان‌شناس که در جزیره قشم به مطالعه مرجان‌ها مشغول است، با اشاره به جریان‌های آبی در خلیج‌فارس افزود: «بحث گرمایش زمین و تأثیرات آن بر حیات در آب‌های خلیج‌فارس به اندازه‌ای است که باید چاره‌ای اساسی اندیشید چراکه تأثیر آسیب‌های جنگ نفتکش‌ها در دوران جنگ تحمیلی بر موجودات دریایی به‌خصوص مرجان‌ها، کمتر از اثرات گرمایش و تغییرات اقلیمی است.»

وی جزیره خارک را از بزرگ‌ترین پایانه‌های نفتی دنیا دانست و تأکید کرد: «این پایانه با اینکه بارها مورد تهاجم قرار گرفته و سرشار از آلودگی نفتی بوده اما بهترین مرجان‌ها را در خود جا داده چرا که عمقی نسبتا مطلوب دارد و از تابش مستقیم آفتاب دور است؛ البته طبق تجربه با کوچک‌ترین تغییرات دمایی در آب، مرجان‌هایش نابود شده‌اند.»

نرگسی درباره تأثیر آلودگی‌های نفتی در آب‌های خلیج‌فارس گفت: گرمایش زمین و تغییرات هراس‌آور دما در آب‌ها تأثیر به‌مراتب خطرناک‌تری بر مرجان‌ها گذاشته؛ تأثیری که در هزار سال اخیر بی‌سابقه بوده است. برای نمونه، کف جزیره قشم به‌دلیل عمق پایین (حدود 6متر) در معرض تابش مستقیم آفتاب است و به همین دلیل مرجان‌ها در سال‌های اخیر در آب‌های کم‌عمق مرده‌اند.»

به عقیده متخصصان مرجان‌ها (corals) به 2دسته کل تقسیم می‌شوند: مرجان‌هایی که از خود آهک ترشح می‌کنند و به‌اصطلاح سفت بوده (hard coral) ایجاد آبسنگ (reef) می‌کنند و دیگری مرجان‌هایی که آهکی نبوده و اصطلاحا نرم (soft coral) نامیده می‌شوند.  عمده مرجان‌های موجود در خلیج‌فارس از نوع آبسنگی است. وجود همین آبسنگ‌های مرجانی است که جلوه طبیعت زیبای دیگری به جزایر ایرانی خلیج‌فارس بخشیده است.

همین مرجان‌ها عامل زیست آبزیان ریز و درشت اطراف جزیره شده‌اند. انواع مرجان‌ها در تمام نواحی دریایی اطراف جزایر ایران یافت می‌شوند ولی پراکنش انواع سخت یا آبسنگ‌ساز محدود به مناطق کم عمق جزایر و به وسعت صدها کیلومتر مربع است.

کد خبر 111433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز