گروه محیط‌زیست - اسدافلاکی: مدیرکل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست از قربانی شدن 35 درصد از مرجان‌های منطقه کیش، لارک، قشم و هرمز به‌دلیل وجود پدیده کشند قرمز و عدم‌نفوذ نور به زیستگاه‌های این آبزیان خبر داد

و گفت: شمار قابل توجهی از لاک‌پشت‌ها، سفره ماهی‌ها، ماهیان کف‌زی، ماهیان مناطق مرجانی و برخی پستانداران دریایی خلیج‌فارس بر اثر کشند قرمز نابود شده‌اند که‌دراین میان، ماهیان خوراکی (تجاری) بیشترین سهم را دارند.

مهندس امید صدیقی در گفت‌وگو با همشهری افزود: مسئولان محیط‌زیست عمان می‌گویند، کشند قرمز [‌ کشند قرمز مزارع میگو را تهدید می‌کند]در این کشور باعث نابودی 70 تن ماهی پرورشی در قفس و 100تن ماهی دریایی شده  و در کشور امارات هم بنا به اعلام مسئولان محیط‌زیست این کشور، 600تن ماهی بر اثر این پدیده از بین رفته است. سازمان شیلات هم اعلام کرد مرگ‌ومیر ماهیان در آب‌های ایران حدود 30 تن بوده است.

وی درخصوص آخرین وضعیت کشند قرمز گفت: این پدیده به‌طور طبیعی کاهش یافته است.مهم‌ترین عامل کاهش کشند قرمز (گونه کوکلودینیم)، تلاطم دریا و امواج و افزایش کدورت آب بوده که به طرز قابل توجهی مانع تکثیر این‌گونه شده است.

صدیقی تصریح کرد: با توجه به احتمال بروز شکوفایی ناشی از گونه کوکلودینیم و گونه‌های مشابه، برنامه‌ها و اقدامات پیش‌بینی شده کمیته ملی مقابله با کشند قرمز، توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال اجراست.

از جمله با پیگیرهای سازمان حفاظت محیط‌زیست، برگزاری 2کارگاه آموزشی برای چگونگی مقابله با کشند قرمز با حمایت سازمان منطقه‌ای راپمی تدارک دیده شد که نخستین کارگاه آموزشی منطقه‌ای تحت عنوان«‌راه‌های مقابله و کاهش خسارات کشند قرمز» طی روزهای سوم تا پنجم اسفندماه جاری با شرکت نمایندگان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عضو راپمی و نمایندگان تمامی دستگاه‌های داخلی ذیربط (سازمان شیلات و بنادر، وزارت امورخارجه و کمیته ملی مقابله با کشند قرمز) در پارک پردیسان برگزار شد.

به گفته وی، دراین کارگاه 2مدرس از مؤسسه یونسکو حضور داشتند که آخرین روش‌های روزآمد پایش، کنترل و مدیریت کشند قرمز را به شرکت‌کنندگان آموزش دادند. علاوه براین، نتایج و دستاوردهای مطالعات و اقدامات صورت گرفته مرتبط با پدیده کشند قرمز در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از سوی نمایندگان این کشورها ارائه شد.

طبق اطلاعات ارائه شده، 3کشور ایران، عمان و امارات متحده عربی به‌شدت درگیر این پدیده هستند و بیش از سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس آسیب دیده‌اند.

مدیرکل دفتراکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در ادامه گفت: در کارگاه آموزشی، مدرسان یونسکو، بر استفاده از الگوی اروپایی مهاراین پدیده تأکید داشتند.الگوی مورد نظر، براساس تجربیات و روش‌های نوین  مؤسسه یونسکو و کمیسیون بین‌المللی اقیانوس‌شناسی وابسته به یونسکو به‌ویژه در کشورهای اروپایی تدوین شده است.

این روش بر پایش هفتگی تراکم فیتوپلانکتون‌ها همچنین پایش و اندازه‌گیری سموم این فیتوپلانکتون‌ها درآب و در بافت صدف‌ها مبتنی است که درصورت بالابودن میزان آلودگی و سموم، افزایش تراکم بیش از حد مجازکشند، برداشت صدف و هرگونه صید و صیادی در منطقه ممنوع اعلام می‌شود. در چنین شرایطی، بیمه بخشی از خسارات صیادان و بهره‌برداران دریا را پرداخت می‌کند. این الگویی است که قرار است در منطقه خلیج‌فارس و عمان با حمایت سازمان راپمی اجرا شود.

براساس این گزارش،مهرماه سال گذشته، پدیده کشند قرمز، محدوده وسیعی از خلیج‌فارس و دریای عمان را در برگرفت. این پدیده، نخست از جاسک تا کیش را درنوردید و در ماه‌های بعد تا سواحل بوشهر گسترش یافت؛ حتی بخشی از آب‌های خوزستان را هم فرا گرفت.

با بروز این پدیده، سازمان محیط‌زیست از همان مهرماه، پایش این پدیده را در هرمزگان آغاز کرد و با پایش مستمر و نمونه برداری روزانه – هر روز 3نوبت صبح،  ظهر و عصر- تراکم فیتوپلانکتون‌ها را اندازه‌گیری کرد. این بررسی‌ها نشان داد که  عامل بروز کشندقرمز، فیتوپلانکتونی ازگونه کوکلودینیم از نوع دو تاژک‌داران است.

طبق بررسی‌های انجام شده در ایستگاه تحقیقات دریایی هرمز، تراکم کوکلودینیم از مهرماه 87 به بالاترین میزان یعنی به 53 میلیون سلول در لیتر در جنوب جزیره هرمز رسید. در ماه‌های آبان، آذر و دی سال گذشته همچنان تراکم این‌گونه بالا بود و مشکلات فراوانی برای آبزیان ایجاد کرد اما تراکم این‌گونه در اسفندماه گذشته کاهش یافت و در فروردین ماه سال‌جاری تراکم آن بسیار کم شد.

در تیرماه سال‌جاری نیزتراکم این‌گونه مجددا به میزان 5میلیون سلول در لیتر افزایش یافت اما مشکل خاصی ایجاد نکرد. با این همه،  مسئولان سازمان محیط‌زیست می‌گویند احتمال افزایش تراکم این‌گونه و بحرانی شدن برخی مناطق خلیج‌فارس و دریای عمان همچنان باقی است

کد خبر 102443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز