همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با تاکید بر آغاز فصل سرما در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سواحل خلیج فارس گفت: به دلیل اینکه این تغییر فصل تاثیری بر دمای آب دریا ندارد شکوفایی جلبکی همچنان در خلیج فارس ادامه دارد.

red tide


محمد باقر نبوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در آبهای جنوب بروز پدیده بلوم جلبکی و شکوفایی کشند قرمز به صورت دائم وجود دارد افزود: پایشهای روزانه برای کنترل وضعیت فعالیت جلبکها در دریا ادامه دارد و روزانه سه بار ایستگاههای پایش در بندرعباس وضعیت بلوم پلنگتون ها را بررسی می کنند.
وی اضافه کرد: آخرین گزارشهای مرکز پایش سنجش آلودگی کشند قرمز در خلیج فارس تراکم شکوفایی را بین هزار تا هشت هزار سلول در یک لیتر برآورد کرده است.
معاون محیط زیست دریایی همچنین به نبود آلودگی نفتی در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: گزارشی از آلودگیهای گسترده و غیر متعارف نفتی در خلیج فارس داده نشده است.
کشند سرخ نام عمومی « Red Tide» است که به تغییر رنگ آب حاصل از شکوفایی و تجمع میکروارگانیسم اطلاق می شود. برخی از کشندهای سرخ موجب مرگ دسته جمعی جانوران دریایی و بروز مسمومیت حاصل از مصرف صدفهای دریایی و آبزیان در انسان می شوند. برای علت مرگ جانوران دریایی در اثر این پدیده دو دلیل مطرح می شود یکی کاهش اکسیژن در اثر ازدیاد عوامل ایجاد کننده «Red Tide» ودیگری تولید سم توسط این موجودات.
کشند سرخ گاهی می تواند پدیده ای خطرناک باشد و موجب سمی شدن آب و مرگ و میر آبزیان شود.

کد خبر 117488

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز