چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: یک روز پس از توافق بر سر مالیات سال 1388 اصناف کشور، ابهام بر سر مرجع تعیین مالیات باعث شد تا همچنان اصناف در پرداخت مالیات خود بلاتکلیف بمانند

جلال‌الدین محمد شکریه نایب رئیس شورای اصناف کشور در گفت‌وگو با همشهری،  می‌گوید: اختلاف تازه از آنجا ناشی می‌شود که در توافقنامه روز سه‌شنبه بر سر اختیار تعیین مالیات توافق انشایی صورت گرفت اما در نهایت ابهام باقی ماند.

او توضیح می‌دهد که یک گروه معتقد هستند که برای تعیین مالیات عملکرد اصناف کارگروه باید ایجاد شود اما نمایندگان اصناف معتقدند که برابر وعده رئیس‌جمهور به اصناف، اختیار تعیین مالیات باید به اتحادیه‌های صنفی داده شود.

شکریه تعطیلی بخشی از بازار تهران در روز گذشته را تایید نمی‌کند و با ابراز بی‌اطلاعی از این موضوع می‌گوید: ما امروز صبح بر سر مرجع اختیار تعیین مالیات جلسه داشتیم و معاون وزیر اقتصاد قول داد تا ابهام تازه را بر طرف کند و جلسه را ترک کرد.

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار هم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: براساس این توافق باید 10درصد از افراد مشمول توافق، نمونه‌گیری ‌شوند اما ما این موضوع را خلاف قانون می‌دانیم و در کل انتقادات جدی به توافق امضا شده داریم.

محمدرضا جعفریان که به‌عنوان نماینده جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در جلسه بررسی مشکل مالیات اصناف شرکت کرده بود این توافق را گنگ دانست و تاکید کرد: ابهام در این توافقنامه موج می‌زند و اجرای آن را با توجه به زمان کم باقی مانده برای تحویل اظهارنامه‌های مالیاتی ( 8روزکاری) دشوار می‌کند.

او افزود: از سوی دیگر حل اختلافات بین ارقامی که از سوی اتحادیه تعیین می‌شود با ارقام تعیین شده از سوی ادارات مالیاتی تقریبا غیرممکن است. بنا بر این توافق، اصناف باید تا 31‌تیرماه معادل 40 درصد از مالیات قطعی سال گذشته را پرداخت کنند و افزایش مالیات مشمول 60 درصد مابقی است که در ماه‌های آینده تعیین می‌شود.

به گزارش ایسنا، ابراهیم درستی رئیس کمیسیون بیمه و مالیات مجمع امور صنفی، توزیعی، خدماتی تهران سکوت کرده است و دلیل آن را مبهم بودن توافق‌ها می‌داند. به‌نظر می‌رسد بخش‌هایی از اصناف با اینگونه تعیین مالیات موافق نیستند و آن را مبهم می‌دانند.

خبرنگار همشهری برای اطلاع از کم‌وکیف ابهام‌های تازه با علی عسگری رئیس سازمان مالیاتی و قاسم نوده‌فراهانی رئیس شورای اصناف هم تماس گرفت که متأسفانه هیچ‌کدام پاسخگو نبودند و ترجیح دادند با برنداشتن گوشی تلفن خود یا خاموش کردن آن سکوت اختیار کنند.

ابهام مالیاتی اصناف در یک ماه گذشته مطرح شده بود اما در اقدامی قابل‌تأمل رئیس شورای اصناف دیروز در جمع نمایندگان اصناف کشور گفت که افزایش 70 درصدی مالیات اصناف شایعه‌ای بیش نبوده است.

علی عسگری رئیس‌کل سازمان مالیاتی هم اظهارداشت: اصناف براساس عملکرد خود در یک سال گذشته مالیات پرداختی خود را اظهار کنند. او روز گذشته در جمع نمایندگان اصناف کشور گفت: پیش از این مالیات‌ها براساس شرایط اقتصادی جامعه تنظیم شده و اصناف نیز مکلف به پرداخت آن بودند که البته امسال نیز همین شرایط پیش‌بینی شده است.

کد خبر 111217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز