سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

با توافق مسئولان وزارتخانه‌های بازرگانی و اقتصاد و همچنین اصناف افزایش 70درصدی مالیات اصناف منتفی اعلام شد

معاون وزیر بازرگانی در گفت‌وگو با مهر با اعلام جزئیات توافقات صورت گرفته میان اصناف و سازمان امور مالیاتی مبنی بر مالیات سال 89 مجموعه صنفی کشور در جلسه ویژه دیروز مسئولان وزارتخانه‌های بازرگانی و اقتصاد و اصناف، گفت: اولا در این جلسه قرار شد وضعیت اصناف توسط اتحادیه‌های صنفی برمبنای درآمد واقعی و فعالیت هر واحد صنفی تعیین و اعلام شود.

محمدعلی ضیغمی افزود: با توجه به اینکه تعیین مالیات اصناف ممکن است زمان‌بر باشد و از سوی دیگر زمان ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی که تا 31تیرماه مهلت دارد،  به اتمام برسد واحدهای صنفی باید اظهارنامه‌های خود را بر مبنای 40درصد از میزان مالیات قطعی سال گذشته که پرداخت شده اظهار کنند.

وی تصریح کرد: افزایش 70درصدی مالیات اصناف منتفی شده و تنها یک اشتباه در انتقال مطلب و برداشت از قانون بودجه بوده است درحالی‌که آنچه در بودجه به‌عنوان افزایش مالیات واحدهای صنفی در سال89 بیان شده و مبنای ارزیابی قرار گرفته، نسبت به سال قبل کمتر از 30درصد افزایش داشته است.

ضیغمی ادامه داد: با توجه به اینکه تعیین مالیات بر مبنای درآمد واقعی و فعالیت واحد صنفی توسط اتحادیه‌ها تعیین می‌شود، لذا میزان درصد افزایش وابسته به تعیین اتحادیه‌هاست. به‌عنوان مثال، اگر مالیات یک واحد صنفی سال گذشته 100هزار تومان بوده است باید تا 31 تیرماه جاری 40هزار تومان آن اظهار و نسبت به پرداخت آن نیز اقدام کنند.

معاون وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: در این میان اگر اختلافی بین ارقام محاسباتی اتحادیه‌ها با آنچه کارگروه‌ها تعیین می‌کنند وجود داشته باشد تمامی کارگروه‌های استانی و شهرستانی به‌عنوان مرجع رسیدگی بررسی و حل اختلاف تعیین شده است.

اعتراض دیروز بخشی از بازار تهران

مناقشات مطرح در زمینه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط اصناف موجب شد تا عصر دیروز مسئولان وزارت بازرگانی، سازمان امور مالیاتی و شورای اصناف در نشستی مشترک به بررسی راهکارهای اجرای این قانون بپردازند. 

ادامه اختلاف دیدگاه‌ها در زمینه چگونگی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، موجب شد تا روز گذشته محمد علی ضیغمی معاون وزیر بازرگانی، قاسم نوده فراهانی رئیس شورای اصناف کشور و علی عسگری، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به‌دنبال راهکارهایی برای حل مشکل مالیات اصناف باشند.

به گزارش فارس، همچنین گفته می‌شود برخی واحد‌های صنفی بازار تهران در اعتراض به پرداخت مالیات مذکور از صبح روز گذشته به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند. با وجود این، مدیر روابط عمومی شورای اصناف اعلام کرد که بازار روال عادی خود را طی می‌کند.

کد خبر 111131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز