گروه اجتماعی: در حال حاضر 520بیمارستان در کشور، مستقیماً تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال‌اند که نامناسب‌بودن خدمات(هتلینگ) در این بیمارستان‌ها، موجب نارضایتی مردم و منجر به زیر سوال رفتن اعمال جراحی تخصصی و پیچیده که در مجامع علمی قابل دفاع و تحسین است، می‌گردد.

 به گزارش همشهری، مسعود ابوالحلاج -  مدیر کل دفتر مدیریت منابع مالی و بودجه وزارت بهداشت- با اشاره به این‌که منابع بیمارستانی از سه حوزه بیمه، مردم (به شکل نقدی) و اعتبارات دولت تامین می‌شوند، گفت: اعتباراتی که در کل بخش بهداشت و درمان کشور صرف می‌شود 5هزار و 146میلیارد تومان است که 44درصد آن به شکل هزینه‌ای اختصاص می‌یابد، 11درصد عمرانی و 45درصد به شکل درآمد از بیمه و مردم وصول می‌شود.

در قسمت هزینه‌ای در بخش بودجه 54درصد در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد و در سایر بخش‌ها هم به نوعی این درآمدها به دانشگاه‌ها برمی‌گردد چون آنها با مردم ارتباط مستقیم دارند؛ در نتیجه معلوم است که 80درصد درآمد و اعتبار وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی هزینه می‌شود.

مدیر کل دفتر مدیریت منابع مالی و بودجه وزارت بهداشت، در این خصوص افزود: برای پرداخت حقوق پرسنل، ناچاریم از اعتبارات عمرانی و ساخت‌وساز و مصرف دارو هزینه کنیم و معلوم نیست شیب منفی، ما را به کجا سوق خواهد داد و در کیفیت خدمات، به‌شدت دچار افت خواهیم شد.

در دهه‌70 متوسط 5/3درصد تولید ناخالص ملی صرف درمان می‌شد اما اکنون این رقم به 6درصد رسیده است؛ یعنی سطح تقاضا برای بهداشت و درمان افزایش یافته و در مقابل، هزینه‌ها و فناوری بهداشت و درمان نیز افزایش پیدا کرده است.

در بهداشت و درمان صحبت از یک بازار است؛ این بازار سه وجه مردم، دولت و بیمه را دارد. اینها باید بتوانند یکدیگر را پوشش دهند. بیمه‌ها هزینه‌ها را کنترل کنند، دولت خدمات ارائه کند و مشارکت بخش خصوصی را داشته باشیم.

اگر پزشک در بخش دولتی تامین مالی نشود، به بخش خصوصی کشیده می‌شود و فعالیتش در بخش دولتی را صرفا در وقت موظفی خود محدود می‌کند.

اشغال تخت کم می‌شود و درآمد مورد نظر تحقق نمی‌یابد و در این وضعیت، حقوق پرداخت نمی‌شود و طبیعی است در این سیستم، مردم آسیب می‌بینند و ما با کادری مواجه خواهیم شد که خسته‌اند و هزینه‌هایش تامین نشده است.

اکنون پرستارها دو یا سه شیفت کار می‌کنند چون به ازای هر تخت، فقط 7/1نفر پرستار داریم در حالی که در بیمارستان‌ها 30درصد پست‌ها خالی است و ما نمی‌توانیم حقوق بدهیم.

شایان ذکر است، وقتی چالش اصلی وزارت بهداشت تامین حقوق کارکنان می‌شود، طبیعی است از بخش‌های دیگر کم کرده و حقوق کارکنان را تامین می‌کند.

درآمد‌هایی که قرار بود با آن دارو خریداری شود، بیمارستان تجهیز شود و...صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌شود لذا این نتیجه حاصل می‌شود که فقط در سال‌85 حدود 92میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی بدهی داشته باشد و برای این‌که درمان مردم دچار اختلال نگردد، از سایر منابع استفاده می‌شود تا تنش به حداقل برسد.

کد خبر 11112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز