گروه اجتماعی: طبق استاندارد باید 10 درصد تختهای بیمارستانی به بخش مراقبتهای ویژه اختصاص یابد اما در ایران این رقم کمتر از 3 درصد است لذا توسعه و ساماندهی این بخش با توجه به نیازهای موجود از اهم برنامه‌های مسئولین بهداشتی و درمانی کشور است.

به گزارش  همشهری، علیرضا زالی رییس دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی  با اشاره به کمبود تخت‌های ویژه در کشور و تاکید بر  یک اقدام جهادی در جهت توسعه این تختها  گفت: در حال حاضر معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری  دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران این اقدام را در دستور کار خود قرار داده و در نظر دارد تا بخش‌های مراقبتهای ویژه را افزایش داده و ساماندهی کند.

بر اساس این گزارش، با وجود بلا‌استفاده ماندن بیش از 50 هزار تخت بیمارستانی در کشور با کمبود حدود 10 هزار تخت ویژه بیمارستانی   مواجهیم. تختهای مسمومیت، سوختگی، بیماران روانی، ICUو CCUو نیز تختهای ویژه نوزادان از کمبودهای شدید در این زمینه است، به‌طوری که در بیشتر اوقات برای پذیرش بیماران تصادفی  یا قلبی حتی در تهران، بیماران و همراهان آنهارا با بحران مواجه می‌کند که این مسئله در شهرستانها و مناطق محروم دوچندان ‌است.

دبیر انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران  در این خصوص گفت: از آنجا که هر عمل جراحی در اتاق عمل نیاز به یکی از روشهای بیهوشی و هر بیهوشی نیاز به تجهیزات  استاندارد  جهت تضمین سلامت بیماران دارد تهیه موارد مختلف تجهیزاتی در اتاق‌های عمل و واحد‌های پس از بیهوشی و بخش‌های مرتبط  چون آی‌‌‌‌سی‌یو ضروری است.

به گفته وی: هم اینک حداقل یک هزار تخت ICU کم داریم  و باید وضعیت بیمارستانهای خود و تخت‌های بخش مراقبتهای ویژه را از واحدهای موجود  به رقم 10 درصد  برسانیم چون آمار بیماری‌های قلبی – عروقی  که نیاز مبرم به وجود این تختها دارند در کشورمان  بسیار بالاست. لذا باید طبق استانداردها در همه بیمارستانها خصوصا در بیمارستان‌های ارجاعی بخش‌های مراقبت‌های ویژه توسعه یابد.

این گزارش می‌افزاید: کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت و درمان  خبر از تجهیز  بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها در سال جاری داد و افزود: امسال 1700 دستگاه تنفسی مصنوعی بزرگسالان و 500 دستگاه  تنفس مصنوعی نوزادان خریداری می‌شود که در خرید این دستگاهها تلاش شده صرفا وارد کننده نباشیم به همین  دلیل قطعات این دستگاه‌ها وارد کشور و در داخل مونتاژ می‌شود و برنامه‌ریزی به نحوی است که به تدریج  در سال‌های آینده تکنولوژی ساخت این دستگاه‌ها به طور کامل به داخل کشور انتقال یابد.

کد خبر 10908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز