همشهری آنلاین: سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در نامه‌هایی به درخواست مذاکره کاترین شتون، رئیس سیاست خارجه‌ اتحادیه اروپا، پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، متن کامل این نامه بدین شرح است:

« بسم‌الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم کاترین اشتون

نماینده عالی اتحادیه اروپایی در سیاست امنیتی و امور خارجی

برای من جالب است که با وجود پیگیری‌های وزیران محترم خارجه برزیل و ترکیه و آماده نبودن جنابعالی برای گفت‌وگو در سه ماه گذشته، درست یک روز پس از صدور قطعنامه در نامه‌ای خواهان گفت‌وگو شدید. جالب‌تر آن که پس از ارسال نامه شما دولت آمریکا و اتحادیه اروپا اقدام‌های دیگری از نوع فشار را طرح کرده‌اند. این رفتار در چارچوب راهبرد اعلامی شما "فشار و گفت‌وگو" قابل درک البته غیرقابل پذیرش است.

جامعه جهانی، گفت‌وگو در سایه فشار را دیکتاتوری و به دور از تمدن لازم برای گفت‌وگو می‌داند. انجام گفت‌وگو برای اعمال فشار و دشمنی با یک ملت، هم‌چون گذشته حرکت در مسیری بن‌بست، پرهزینه و بی‌فایده خواهد بود.

امروز شما بیش از هر زمان دیگر به جلب اعتماد ملت ما نیاز دارید، اقداماتی که نشان دهد راهبرد غلط دو مسیره را به کنار گذاشته و درصدد جبران خطاها هستید و می‌خواهید آن گونه که فرهنگ گفت‌وگو اقتضاء دارد، عمل کنید.

خانم اشتون!

جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت 87 بسته‌ای برای موضوع گفت‌وگوها پیشنهاد کرد و در گفت‌وگوهای "ژنو 1" در تیرماه 87 و "ژنو 2" در مهرماه 88 به صراحت اعلام کرد که حول بسته مزبور حاضر به گفت‌وگو است و این موضوع در مصاحبه‌های مطبوعاتی پس از گفت‌وگوها نیز با حضور سولانا به صراحت ابزار و در آخرین گفت‌وگوی تلفنی با سولانا نیز مورد تاکید قرار گرفت. از این رو هرگونه جهت‌گیری متفاوت، حرکتی ارتجاعی و غیرسازنده است که مورد پذیرش ملت ایران قرار نمی‌گیرد.

درباره تقاضای شما برای گفت‌وگو در موضوع هسته‌ای، چنان که در بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران آمده است، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای گفت‌وگو و همکاری در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و نیز بررسی چگونگی همکاری برای استفاده همه اعضاء NPT از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای اعلام کرده است.

بدون شک لازمه چنین گفت‌وگویی تعهد همه طرف‌های گفت‌وگو به اجرای NPT و اعلام موضع صریح نسبت به رفتارهای خارج از این چارچوب، از جمله فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی است. بدیهی است این گفت‌وگو می‌تواند حرکتی در جهت تحقق شعار کنفرانس خلع سلاح تهران یعنی "سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس و انرژی هسته‌ای برای همه" باشد که مورد استقبال اکثریت قاطع دولت‌ها و ملت‌ها قرار گرفت.

حضور سایر دولت‌هایی که این آرمان را دنبال می‌کنند در این گفت‌وگوها می‌تواند به شکل گیری گفت‌وگوهایی سازنده کمک کند. چنان که جمهوری اسلامی ایران تلاش مستمر خود را برای شکل‌گیری این گفت‌وگوها و همکاری با تمام کشورهای علاقمند ادامه خواهد داد، به ویژه که امروز شاهد علاقمندی کشورهای زیادی به این نوع گفت‌وگو و همکاری‌ها هستیم.

شکل‌گیری کنفرانس خلع سلاح در تهران و مشارکت فعال 189 کشور در کنفرانس بازنگری NPT و تاکید بر لزوم پیوستن رژیم صهیونیستی به NPT، ‌نشان داد اغلب کشورهای جهان به پیشنهادهای طرح شده در بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران نگرش مثبت دارند.

خانم اشتون!

آنگاه که جهت گفت‌وگو روشن باشد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد متکی به ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی خود که شما به خوبی به آن آگاه هستید، در جهت تحقق همکاری‌های سازنده بین‌المللی برای رفع نگرانی‌های مشترک گفت‌وگو کند.

بر مبنای نکات فوق چنان که از سوی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اعلام شد، پاسخ شما به موارد ذیل برای ادامه گفت‌وگوها ضروری است:

1 ـ هدف از گفت‌وگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران؛

2 ـ آیا به منطق گفت‌وگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؛

3 ـ برای روشن شدن مبانی مشترک گفت‌وگو، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی چیست؟

پاسخ شما به مفاد فوق می‌تواند زمینه را برای چگونگی شکل‌گیری گفت‌وگوها برای رفع نگرانی‌ های مشترک جهانی در جهت تحقق صلح، عدالت و سعادت ملت‌ ها با حضور سایر کشورهای علاقمند از اول سپتامبر فراهم کند.»

کد خبر 111113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز