جمعه ۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

گاردین - ترجمه محمد کرباسی: موج جدید خصومت دولت‌های اروپایی نسبت به اقلیت‌های قومی و مذهبی، اکنون ارزش‌های اولیه عزت بشری، آزادی و حقوق برابر را در این قاره زیر سؤال برده است.

اقلیت مذهبی اروپا

از زمانی که سیلویو برلوسکنی در ایتالیا به نخست‌وزیری رسید سیاستمداران این کشور موجی علیه مهاجران بی‌خانمان موسوم به روما را شروع کردند. بسیاری از این افراد شهروندان ایتالیا به حساب می‌آیند. با وجود این برلوسکنی در اظهارنظری جنجالی مهاجران غیرقانونی این کشور را سربازان شیطان خواند و امکان ادامه حضور آنها را رد کرد.

به تازگی هم وزیر کشور دولت برلوسکنی اخراج این مهاجران توسط فرانسه را ستود. روبرتو مارونی، وزیر کشور ایتالیا در سال‌2008 اعلام کرده بود که تمام کمپ‌های سکونت این مهاجران که اصالتشان به رومانی باز‌می‌گردد باید نابود شوند و ساکنان آن هم یا اخراج را قبول می‌کنند یا باید در زندان‌های این کشور در حبس باقی بمانند. 2 روز پس از این اظهارات وقتی که تعدادی از نژادپرستان این کشور به یک کمپ این مهاجران بی‌خانمان حمله کردند و این کمپ را با پرتاب کوکتل مولوتف نابود کردند وزیر کشور ایتالیا گفت: این اتفاقات عواقبی دارد که با تخلفات مهاجران پیش می‌آید!

مدتی بعد برلوسکنی با اعلام وضعیت اضطراری در این رابطه، خواستار انگشت‌نگاری و عکسبرداری از این گروه مهاجران حتی بچه‌های آنها شد. دادگاهی در ایتالیا اعلام کرد که این تدابیر امنیتی نمی‌تواند براساس قوانین اتحادیه اروپا درباره حقوق بشر اجرا شود. در این حکم تأکید شده است که هیچ دلیل و موضوعیتی برای این اقدام علیه اقلیت‌های قومی در ایتالیا وجود ندارد.

واقعیت این است که در اتحادیه اروپا، ایتالیا در این دست اقدامات تنها نیست. در طول 2هفته گذشته مقام‌های دولت فرانسه هم بیش از 40 کمپ مهاجران رومانیایی‌‌تبار را تخریب کرده‌اند و بسیاری از آنها از این کشور اخراج شده‌اند. این مهاجران رانده شده مجبور هستند به رومانی یا بلغارستان برگردند. ماه گذشته نیکلاسارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که شهروندان این کشور که تبار خارجی دارند درصورتی که تهدیدی برای نیروهای امنیتی به حساب بیایند یا مرتکب جرائم خطرناک شوند تبعیت فرانسوی خود را از دست خواهند داد.

وزیر کشور فرانسه مدتی بعد در اظهارنظری به‌طور ضمنی مشخص کرد که هدف اصلی این طرح جامعه مسلمانان فرانسه هستند. این در حالی است که قوانین محدودیت بسیار زیادی برای لغو شهروندی یک نفر در اتحادیه اروپا دارد و دولت‌ها نمی‌توانند به‌صورت دلخواه و تبعیض آمیز تبعیت یک شهروند خود را لغو کنند.

فرانسه همچنین چندی پیش در مجلس سفلی طرح ممنوعیت استفاده از روبنده در مکان‌های عمومی را تصویب کرد؛ طرحی که قرار است ماه آینده در سنای این کشور به رأی گذاشته شود. هر چند این مسئله هنوز نهایی نشده است اما اکنون بلژیک و اسپانیا هم به‌دنبال طر‌ح‌های مشابهی برای قانونی کردن این محدودیت هستند.

هر چند مسئولان دولت فرانسه تلاش بسیار زیادی کردند که در این اقدامات خصومت خود با مسلمانان را پنهان کنند اما بسیاری این مسائل را در راستای طرح‌های مقابله دولت‌های اروپایی با اقلیت مسلمان این قاره می‌دانند. مسئولان فرانسوی اعلام کرده‌اند که ممنوعیت روبنده‌ به خاطر تبعیض مذهبی نیست و این قانون به خاطر امکان شناسایی افراد صورت می‌گیرد. فعالان حقوق بشر می‌گویند در این صورت باید استفاده از کلاه‌کاسکت‌ برای موتورسیکلت‌سواران و ماسک‌های بهداشتی هم در مکان‌های عمومی ممنوع شود!

آمارها نشان می‌دهد که کمتر از 2‌هزار زن در فرانسه از روبنده استفاده می‌کنند اما مدت‌هاست که دولت فرانسه در تلاش برای تصویب این طرح است. این در حالی است که بسیاری از مقام‌های بلند پایه فرانسه درباره غیرقانونی بودن این مسئله هشدار داده‌‌اند.

خصومت و مقابله با اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشورهای اتحادیه اروپا به همین جا ختم نمی‌شود. جنجالی‌ترین مسئله در نوامبر گذشته در سوئیس اتفاق افتاد. سوئیس که خود را به‌عنوان پناهگاه مهاجران و کشوری مدافع حقوق بشر معرفی کرده است ساخت مناره مساجد را در این کشور ممنوع اعلام کرد. این قانون در حالی تصویب شد که در سوئیس تنها 4‌مسجد دارای مناره هستند و مسلمانان 5‌درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

تصویب این قانون با انتقادهای شدید روبه‌رو شد و قرار است به این مسئله در دادگاه حقوق بشر اروپا رسیدگی شود. هر چند ممکن است دادگاه‌های اتحادیه اروپا برخی از این اقدامات را اصلاح کنند اما بدون شک اثر سوء تقابل دولت‌های اروپایی با اقلیت‌های قومی و مذهبی در دراز مدت خود را نشان می‌دهد و این مسئله حتی می‌تواند به شکاف در این اتحادیه بینجامد.

کد خبر 114860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز