همشهری آنلاین: رئیس مرکز هپاتیت ایران گفت که نوع A و E هپاتیت از طریق نوشیدن آب‌های آلوده نیز منتقل می‌شود

دکتر سید موید علویان، رئیس مرکز هپاتیت ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شروع فصل گرما و آغاز سفرهای تابستانی و افزایش احتمال مصرف آب‌های آشامیدنی آلوده از برکه‌های غیربهداشتی، گفت: هپاتیت ویروسی A و E  از طریق دهان منتقل می‌شود؛ از این رو نوشیدن آب‌های آشامیدنی آلوده و برکه‌های غیر بهداشتی می‌تواند به بروز هپاتیت A و E منجر شود.

علویان استفاده از آب و غذای غیربهداشتی طی مسیر سفرهای تابستانی، ابتلا به هپاتیت ویروسی A و E را در پی دارد، اظهار کرد: این در حالی است که راه انتقال انواع دیگری از هپاتیت‌های ویروسی (نظیر B وC ) از طریق تزریق خون و تماس‌های جنسی محافظت نشده است.

وی با اشاره به افزایش سطح بهداشت مردم طی سالیان اخیر و رعایت شست‌وشوی دست پیش از صرف غذا و پس از اجابت مزاج، گفت: همچنین استفاده از لیوان اختصاصی یک‌بار مصرف و رعایت نکات بهداشتی از سوی متصدیان استخر در کاهش ابتلای افراد به هپاتیت A و E موثر هستند.

رئیس مرکز هپاتیت ایران با بیان اینکه ابتلا به هپاتیت A در موارد بسیار نادر و پیشرفته به نارسایی کبد منجر می‌شود، افزود: پیش از این عمده‌ترین راه انتقال هپاتیت B وC از طریق مادر به نوزاد بوده است اما از سال 73 با اجرای واکسیناسیون کشوری، همه نوزادان ایرانی علیه هپاتیت ویروسی B واکسینه شدند.

دکتر علویان یکی از راه‌های انتقال ویروس هپاتیت B را از طریق عدم رعایت بهداشت در مسایل دندانپزشکی برشمرد و افزود: توجه به رعایت نکات بهداشتی از قبیل وجود دستگاه اتوکلاو و یا وسایل ضدعفونی کننده در مطب‌های دندانپزشکی الزامی است.

وی با اشاره به شیوع خالکوبی در میان جوانان به قصد زیبایی با استفاده از سوزن‌های چندین بار مصرف را از دیگر راه‌های انتقال هپاتیت ویروسی B وC دانست و یادآور شد: البته با اجرای برنامه کاهش آسیب از چندین سال گذشته شیوع این بیماری‌ها در معتادان تزریقی رو به کاهش گذاشت.

رئیس مرکز هپاتیت ایران با بیان اینکه روند پیشرفت هپاتیت E در زنان باردار شدیدتر است، گفت: هنوز واکسن هپاتیت A وارد کشور نشده است؛ چون بسیاری از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی معتقدند بسیاری از افراد براثر تماس با ویروس هپاتیت A در دوران کودکی ایمنی لازم را در بزرگسالی کسب می‌کنند.

به گفته دکترعلویان، واکسیناسیون کودکان علیه هپاتیت A نیازمند مطالعه و بررسی میزان سطح ایمنی کودکان و سپس تصمیم گیری دراین باره است.

کد خبر 111112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز