دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر بازرگانی از آزادسازی و افزایش قیمت آرد به 300 تومان از نیمه دوم امسال و اعمال نرخ‌های تازه نان پس‌از هدفمندکردن یارانه‌ها خبر داد

مهدی غضنفری از طرح این وزارتخانه برای آزادسازی قیمت گندم و آرد به 270 و 300 تومان و افزایش قیمت نان پس از هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و به فارس گفت: قرار است  گندم با قیمت‌های جهانی در اختیار کارخانه‌های آرد قرار گرفته و آنها با یک قیمت عادلانه آن‌را به نانوا بدهند و نان هم براساس قیمت‌های جدید آرد عرضه ‌شود.

وی افزود: در این طرح گندم به قیمت 270 تومان و آرد هم به قیمت 300 تومان توزیع ‌می‌شود. این در حالی است که اکنون قیمت تمام شده هر کیلو گندم برای دولت 300 تا 350 تومان است اما نمی‌خواهیم همه این پول را از بقیه حلقه‌های این فرایند بگیریم بلکه می‌خواهیم گندم را به قیمت جهانی بفروشیم.

وزیر بازرگانی در مورد قیمت نان پس از اجرای این طرح نیز گفت: در شرایط فعلی هزینه آرد کمتر از 10 درصد کل قیمت تمام شده نان است؛ یعنی در نان 300 تومانی سهم آرد 30 تومان هم نیست بنابراین سهم آرد سهمی بزرگ در قیمت تمام‌شده نان نیست؛ چرا که هزینه‌های کارگری، اجاره، آب، برق و سایر هزینه‌ها بالاست و درواقع ما تنها درباره آرد این تغییر قیمت را دنبال می‌کنیم.

غضنفری تصریح کرد: اکنون نانوایی‌های آزادپز آرد را به نرخ 400 تا 450 تومان دریافت می‌کنند اما تقریبا با فاصله خوبی نسبت به نانوایی‌های یارانه‌پز مشتری داشته و گاهی اوقات مشتریان بیشتری هم دارند. علت آن است که آزاد‌پزها برای حفظ رقابت بر کیفیت تأکید می‌کنند.

وی افزود: پیش‌بینی‌ ما این است که قیمت نان در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها ارزان‌تر از نان آزادپز خواهد بود؛ چرا که آزادپزها از آرد 400 تا 450 تومانی استفاده می‌کنند اما در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، آرد به قیمت 300 تومان عرضه می‌شود. وی افزود: همچنین برای مقطعی که به لحاظ روانی قیمت‌ها جهش پیدا می‌کنند طرح تشدید بازرسی‌ها را اجرا می‌کنیم که جزئیات آن آماده شده است.

کد خبر 111065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز