گروه حوادث: خریداران خودروهای مدل بالا خبر نداشتند پولی که به فروشندگان پرداخت می‌کنند بابت خودروهایی است که وجود خارجی ندارند.

اواخر سال گذشته ماموران پلیس در جریان کلاهبرداری عجیبی قرار گرفتند که 2 مرد جوان آن را رقم زده بودند. این کلاهبرداری آنقدر راحت و آسان صورت گرفته بود که شاکی باورش نمی‌شد به این سادگی فریب خورده باشد. او که برای طرح شکایت به کلانتری 108 تهران رفته بود، در تشریح ماجرای کلاهبرداری گفت: قصد خرید ماشین داشتم که در یکی از روزنامه‌ها چشمم به آگهی فروش ماشین‌های وارداتی افتاد.

شرایطی که در آگهی نوشته شده بود کاملا مناسب به‌نظر می‌رسید. برای همین با شماره تلفنی که در آن درج شده بود تماس گرفتم و راهی دفتر شرکت فروش خودرو در خیابان جیحو‌ن شدم.

شاکی ادامه داد: روی در و دیوار دفتر شرکت پر بود از عکس ماشین‌های خارجی و کاتالوگ‌های مربوط به فروش این ماشین‌ها روی میز به چشم می‌خورد. در آنجا با 2 مرد جوان آشنا شدم که ادعا می‌کردند در کار فروش ماشین‌‌های وارداتی هستند.

آنها مدعی بودند ماشین‌هایی که وارد کشور کرده‌اند، در حال حاضر در گمرک هستند و چون به مشکل مالی برخورد کرده‌اند، قصد دارند هر چه زودتر آنها را بفروشند. وقتی مسئولان شرکت گفتند باید کمتر از نیمی از قیمت ماشین‌ها را نقدا و بقیه مبلغ را قسطی پرداخت کنم، وسوسه شدم و تصمیم گرفتم برای خرید ماشین مورد نظرم با آنها وارد معامله شوم.
مرد جوان افزود: ماشینی که انتخاب کرده بودم،

45 میلیون تومان قیمت داشت. بعد از امضای قرارداد خرید، 20 میلیون تومان چک روز به یکی از مردان جوان دادم و او به بهانه نقدکردن چک از دفتر خارج شد. سپس مشغول نوشتن چک‌هایی شدم که قرار بود به‌عنوان اقساط به آنها پرداخت کنم که در همین هنگام جوان دیگر به بهانه کشیدن سیگار از دفتر بیرون رفت.

بعد از خروج این دو مرد، هر چه صبر کردم خبری از آنها نشد. رفته‌رفته به ماجرا مشکوک شدم و از صاحب آپارتمان درباره مردان جوان پرسیدم. وقتی او گفت که این افراد، یکی از اتاق‌های آپارتمان را برای مدت یک هفته کرایه کرده بودند، فهمیدم که فریب 2 کلاهبردار حرفه‌ای را خورده‌ام. برای همین راهی بانک شدم اما آنها چک 20 میلیون تومانی را نقد کرده و پا به فرار گذاشته بودند.

شروع تحقیقات

بعد از شکایت مالباخته، پرونده در اختیار پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تحقیقات برای شناسایی و دستگیری مردان کلاهبردار شروع شد. ماموران در نخستین اقدام راهی بانکی شدند که متهمان، چک 20 میلیونی را در آنجا نقد کرده بودند.

بررسی‌ مدارک نقد‌کننده چک، ماموران را به یک پیک موتوری رساند. این مرد مدعی بود که روز حادثه 2 نفر با پرداخت مبلغی از وی خواسته‌اند یک چک بانکی را برایشان نقد کند و او هم بدون اطلاع از مسروقه بودن چک این کار را انجام داده است.ماموران که خود را در برابر 2مجرم حرفه‌ای می‌دیدند برای به دام انداختن آنها دست به ابتکار تازه‌ای زدند.

نقشه تکراری

پلیس که حدس می‌‌زد مردان کلاهبردار به فریب طعمه‌هایشان با این شگرد ادامه دهند، به بررسی‌ آگهی روزنامه‌ها پرداخت و در این بین به آگهی مشابهی که در یکی از روزنامه‌ها چاپ شده بود، مشکوک شد. این آگهی درست شبیه همان آگهی‌ای بود که مالباخته را به دام کلاهبرداران کشانده بود.

با این اطلاعات ماموران راهی آدرسی شدند که در آگهی درج شده بود. آنها با زیرنظر گرفتن این شرکت متوجه شدند مسئولان آنجا همان مردان کلاهبرداری هستند که قصد دارند با نقشه تکراری، فرد دیگری را فریب دهند.

با این اطلاعات، هر دو متهم دستگیر شدند و بعد از انتقال به اداره آگاهی، به کلاهبرداری با وعده فروش ماشین‌های خارجی اعتراف کردند.  آنها گفتند: با اجاره اتاقی در یک واحد تجاری، آن‌هم به‌مدت چند روز، شروع به چاپ آگهی فروش خودروهای خارجی می‌کردیم و از این طریق طعمه‌هایمان را شناسایی و از آنها کلاهبرداری می‌کردیم.

سرهنگ کارآگاه حسین خان‌بابایی، رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران، با اشاره به اینکه تا‌کنون تعدادی از کسانی که از سوی این دو متهم هدف کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، از آنها شکایت کرده‌اند، گفت: بازپرس پرونده با صدور مجوز چاپ عکس بدون پوشش متهمان در روزنامه‌ها از شاکیان احتمالی خواسته است برای طرح شکایت به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران یا شعبه 5 بازپرسی در دادسرای ناحیه 10 مراجعه کنند.

کد خبر 111056

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز