مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان از تازه‌ترین تکنیک‌های تصویربرداری برای سفر به درون مار پیتون بعد از بلعیدن یک موش، استفاده کرده‌اند.

این کار بخشی از پروژه‌ای است که از روش اسکن با فن‌آوری پیشرفته برای کشف و آناتومی حیوانات استفاده می کند.

دانشمندان گفتند 132ساعت طول می‌کشد تا مار به طور کامل موش را هضم کند.

تلاش و بررسی آنها موارد حیرت انگیز دیگری را نیز از جریان هضم و گوارش پیتون آشکار کرده است.

این پژوهش در جلسه سالانه انجمن زیست شناسی تجربی در پراگ، جمهوری چک ارائه شد.

پژوهشگران تصویر پرتونگاری کامپیوتری یا همان سی تی اسکن یک پیتون برمه‌ای به وزن 5 کیلوگرم را یک ساعت بعد از بلعیدن یک موش درسته، نشان دادند. این پیتون برای تصویبرداری بیهوش شده بود.

آنها همچنین از تکنیکی به نام تصویربرداری رزنانس مغناطیسی(ام آر آی) برای بررسی ارگان‌ها و عضوهای داخلی این موجود استفاده کردند.

دانشمندان با به کارگیری عوامل و موارد متغیر و متفاوت و مقایسه آنها توانستند عضوهای معینی را مشخص و در رنگ‌های مختلف ظاهر کنند.

مجموعه‌ای از تصویرهای ام آر آی  ناپدید شدن بدن موش را نشان داد.در عین حال، روده مار بزرگ شد، صفرایش منقبض و ضربان قلبش 25 درصد بیشتر شد.

هنریک لوریدسن و کاسپر هانسن، پژوهشگران این طرح که هر دو از دانشگاه اوهوس دانمارک اند، توضیح دادند که افزایش حجم قلب مار احتمالا به انرژی مورد نیاز او برای هضم غذایش ربط دارد.

هر دو پژوهشگر در دپارتمان زوفیزیولوژی دانشگاه و مرکز پژوهش آم آر اوهوس کار می کنند.

آنها گفته اند پژوهششان مزایای مختلفی نسبت به تفاسیر تشریح ها و کالبدشکافی‌های
" هدف دار و گاهی گمراه کننده" دارد.

دکتر هانسن توضیح داده کالبدشکافی گاه موجب تغییر می شود:" به عنوان مثال بعد از بازکردن استخوان متراکم لاک یک لاک‌پشت، ریه های حیوان به خاطر تغییر فشار از بین
می روند. و با استفاده از این تکنیک لازم نیست حیوان را بکشید . ما با این شیوه می توانیم از حیوان های زنده استفاده کنیم و نتیجه کارمان را بارها و بارها بازبینی کنیم."

آنها می گویند در مطالعه آناتومی حیوانات هم در بخش پژوهش و هم برای آموزش، این نوع  تصاویر ابزاری با ارزش خواهند بود.

آنها در دل پروژه اتحادیه اروپا به نام"لوکو مورف" تصاویر دیدنی مشابه ای از چندین گونه دیگر جانوری مانند قورباغه، تمساح، لاک‌پشت، مارماهی مرداب و ... نیز تهیه کرده اند.

کد خبر 110946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز