یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

آرش نهاوندی: توجه ویژه والدین به مسائل بهداشتی کودکان و آشنا کردن آنها با مسائل بهداشتی از جمله مسائلی است که باید از اوان کودکی مورد توجه والدین قرار گیرد.

بسیاری از مسائل بهداشتی نظیر تخریب دندان‌ها، عوارض قلبی و ابتلا به انواع بیماری‌های حاد از جمله مواردی است که انسان‌ها به‌دلیل عدم‌تربیت صحیح بهداشتی در سنین کودکی در بزرگسالی به آن مبتلا می‌شوند.

والدین کودکان برای اینکه فرزندان خود را عمری در برابر مسائل بهداشتی و جسمانی بیمه کنند باید موارد بهداشتی را از سنین خردسالی به مرور به آنها آموزش دهند. به‌عنوان مثال مراقبت از دندان‌ها ازجمله مسائلی است که می‌توان آن را به راحتی به کودکان آموزش داد. به همین منظور والدین باید کودکان خود را به مسواک‌زدن‌های شبانه و به مرور به 3 بار مسواک‌زدن در طول شبانه‌روز عادت دهند.

هنگامی که کودک به مدرسه رفت نیز باید نخ دندان کردن به او آموزش داده شود تا در سنین بزرگسالی با عوارض دندان و کاشت دندان زودتر از موعد سنی روبه‌رو نشود.از کلیدی‌ترین مسائل بهداشتی شست و شوی دستان است.

با توجه به آنکه کودکان عادت دارند به‌طور غیرارادی دست خود را همواره وارد دهانشان کنند و با توجه به اینکه آنها به صورت چهار دست و پا راه می‌روند و زمین نیز منبع مهمی برای انتقال میکروب‌ها به بدن است. شایسته است که پدر و مادر از همان اول کودکی فرزند خود را به شستن دست پیش و بعد از هر وعده غذایی عادت دهند.

در سنین کودکی و به‌دلیل آنکه فرد متوجه خیلی از مسائل بهداشتی نظیر مضربودن چربی بیش از حد یا پاره‌ای از مواد‌غذایی که پزشکان همواره افراد را از آنها بر حذر می‌دارند، نیست، لازم است بر پدر و مادر  کودک خود را به خوردن مواد‌غذایی سالم یا حتی‌المقدور سالم‌تر عادت دهند چرا که اگر فرد در کودکی به خوردن مواد‌غذایی مضر عادت پیدا کند آنگاه در بزرگسالی نیز امکان دارد این عادت همراه وی بماند و در نهایت در میانسالی منجر به بروز عوارض قلبی و انواع سکته‌ها شود.

البته پدر و مادر در این راه نباید خودسر و بدون مشاوره پزشک اطفال عمل کنند و همواره باید توصیه‌های پزشکان اطفال را مد نظر قرار دهند. والدین حتی بهتر است که معلومات خود را در زمینه بهداشت کودک با خواندن کتاب‌هایی که متخصصان در این باره می‌نویسند تکمیل کنند.

از جمله موارد دیگری که والدین باید در این ارتباط رعایت کنند واکسیناسیون و رعایت برنامه زمان بندی واکسن زدن کودک است. در این راستا نیز مشورت با پزشک مربوطه و گرفتن برنامه دقیق واکسیناسیون کودک از پزشک یا حتی جست‌وجو در این باره در اینترنت ضروری است.

توجه ویژه به این موارد سبب خواهد شد تا مسائل بهداشتی به‌طور خودآگاه و ناخودآگاه در ذهن کودک نهادینه شود و وی در بزرگسالی بی‌نیاز از آموزش‌های ویژه در این رابطه بتواند سلامت خود را حفظ کند.

کد خبر 110927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز