سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با ادغام دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تشکیل «سازمان ملی مهارت» ابلاغ شد.

پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرحی مخالفت خود را با جدا شدن آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم اعلام کرده‌بودند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در این‌باره نوشت: هیات دولت به‌منظور یکپارچه‌سازی‌ مدیریت آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز‌های شغلی کشور و افزایش مهارت و توانمندی جوانان کشور، تشکیل سازمان ملی مهارت را به تصویب رساند.

موضوع تشکیل سازمان ملی مهارت، اوایل امسال مطرح شد که حرف و حدیث‌های فراوانی را به‌دنبال داشت و در نهایت با مصوبه مجلس شورای اسلامی به ظاهر خاتمه یافت. براساس مصوبه مجلس، تا تصویب ساختار آموزش کشور، انتزاع آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش و همچنین انتزاع دانشگاه جامع علمی کاربردی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ممنوع است.

پس از مصوبه مجلس، سرپرست سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ساری اعلام کرد: براساس مستندات قانونی، سازمان ملی مهارت باید تا‌کنون راه‌اندازی می‌شد اما این مهم مغفول مانده‌است. البته امیرمحمد پرویز وعده داد که این سازمان مرداد‌ماه امسال تشکیل شود که ابلاغ دیروز به‌نوعی تایید سخنان این مقام مسئول در وزارت کار است.

اصرار بر تشکیل سازمان ملی مهارت

پس از تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان، این قانون برای اجرا به دولت ابلاغ شد. ماجرای تشکیل نشدن سازمان ملی مهارت از نظر دولت مغایر با قانون اساسی است. این نکته‌ای است که در نامه رئیس‌جمهوری به دبیر شورای نگهبان بر آن تاکید شده‌است. 

احمدی‌نژاد در بند 2 نامه خود به آیت‌الله جنتی با اشاره به «طرح پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، مراکز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی» آورده‌است: با تصویب این طرح،  از یک طرف مجلس شورای اسلامی در مقام تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو در مراکز و دانشگاه فوق‌الذکر برآمده است که از مصادیق بارز امور اجرایی است و از این جهت با اصل شصتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ناسازگار به‌نظر می‌رسد و از سوی دیگر طرح یاد شده با مفاد اصول 75،  35 و 7 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قابل جمع به‌نظر نمی‌رسد.

البته دبیر شورای نگهبان در پاسخ صریح به این نامه یک بار دیگر بر انطباق این مصوبه مجلس با قانون اساسی و موازین شرعی  صحه گذاشت و  بر اجرای آن تاکید کرد.

وضعیت دانشجویان و هنرجویان فعلی

طبق  مصوبه دولت، دانشجویان و هنرجویان فعلی مراکز آموزشی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای حسب مورد و با نظارت وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری تا پایان مقطع تحصیلی ادامه تحصیل خواهند داد و برابر ضوابط فارغ‌التحصیل  خواهند شد.

واحد‌های آموزشی قابل واگذاری به بخش خصوصی احصا و واگذار می‌شوند و واحد‌هایی که قابل واگذاری نباشند با موافقت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در سازمان ملی مهارت باقی خواهند ماند.

توقف یا ادامه پذیرش دانشجو

براساس تصمیم شورای‌عالی اداری، پذیرش دانشجوی جدید در دوره‌های علمی، کاربردی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از سال 1389 متوقف و پذیرش دانشجو درصورت نیاز بنا به تشخیص وزارت علوم، توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارتخانه مذکور انجام می‌شود. اما معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون آموزشکده‌های فنی و ‌حرفه‌ای 26شهریور ماه برگزار می‌شود.

حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون آموزشکده‌های فنی‌و حرفه‌ای از روز سه‌شنبه 15تیر ماه، اظهار کرد: طبق آخرین تفاهم دفترچه ضوابط پذیرش از سوی وزارت آموزش و پرورش برای سازمان ارسال شده و بر این اساس مهلت ثبت‌نام در این دوره هم اعلام شده است.

وی با بیان اینکه آزمون امسال برگزار می‌شود، تصریح کرد: هنوز چنین ابلاغیه‌ای برای ما ارسال نشده است در نتیجه فرایند پذیرش این دوره متوقف نمی‌شود.

کد خبر 110630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز