دوشنبه ۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

شکست انگلیس مقابل آلمان به‌قدری سنگین بود که صحبت از گل پذیرفته نشده لمپارد به فرار از واقعیت می‌ماند

حتی مطبوعات جنجالی انگلیس هم ترجیح دادند به جای مرثیه سرایی، به واکاوی دلایل این شکست تحقیرآمیز و نمایش ناامیدکننده این تیم پرستاره بپردازند. در این میان انتقاد از تاکتیک‌های کاپلو و ضعف دفاعی تیم بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است.

مربی ایتالیایی اصرار زیادی به استفاده از آرایش 2-4-4 داشت که در برابر حریفان مرحله مقدماتی به‌خوبی جواب داده بود ولی در جام‌جهانی نیازهای تیم را در دفاع و حمله برآورده نکرد. درحالی‌که استفاده از آرایش 3-3-4 به بازیکنان کلیدی تیم مانند لمپارد، جرارد و رونی اجازه می‌داد راحت‌تر بازی کنند.

یکی از دلایل انتخاب کاپلو در این پست انضباط مثال‌زدنی اوست ولی روزنامه گاردین دیروز در تحلیلش نوشت که این سختگیری دلیلی بود تا تیم در 2 بازی اول با اضطراب بازی کند و تنها با تغییر فضای اردو بود که انگلیس مقابل اسلوونی راحت‌تر بازی کرد.

بازی ضعیف رونی هم یکی از دلایلی است که انگلیس نتوانست در حد یک مدعی باشد و حتی به جمع 8 تیم هم نرسید. با دیدن فرم عالی او در لیگ برتر، برخی انتظار داشتند که او مشابه پله در جام‌جهانی 1970 و مارادونا در جام‌جهانی 1986 عمل کند ولی او جام را بدون حتی یک گل زده به پایان برد. دلیل اصلی نزول رونی مصدومیت او در لیگ قهرمانان مقابل بایرن مونیخ بود و او پس از آن هنوز نتوانسته حتی یک گل بزند.

مصدومیت فردیناند و کینگ  هم کاپلو را مجبور کرد که انگلیس را با یک دفاع شکننده به مصاف آلمان بفرستد. آپسون که مقابل آلمان به میدان رفت و اشتباهات زیادی داشت، انتخاب سوم کاپلو برای بازی در کنار تری پس از فردیناند و کینگ بود.

گرت بری هم که در شروع جام مصدوم بود، فاصله زیادی با هافبک دفاعی باثبات مرحله مقدماتی داشت.اما این شکست را می‌توان به نوعی شکست لیگ برتر هم دانست.

این پیرترین تیم تاریخ انگلیس در جام‌جهانی بود و کاپلو هم خستگی بازیکنانش پس از فصل نفسگیر لیگ برتر را یکی از دلایل این ناکامی نامید. به‌نظر می‌رسد این لیگ پر زرق و برق در ساختن بازیکنان جدید برای تیم ملی انگلیس ناتوان است،

تا جایی که کاپلو مجبور شد کاراگر را پس از خداحافظی3.5ساله به تیم ملی برگرداند و حتی به‌دنبال پل اسکولز هم بود. تنها 38 درصد بازیکنان لیگ برتر انگلیسی هستند و این کار انتخاب را برای مربی دشوار می‌کند. این پایان نسل طلایی فوتبال انگلیس بود که در جام‌جهانی 1998 چهره شد و اکثر آنها مانند جرارد آخرین جام‌جهانی را تجربه کردند.

بدین‌ترتیب تیم ملی انگلیس کار سختی در تورنمنت‌های بعدی در پیش دارد. البته لمپارد که تنها بازیکن موفق انگلیس مقابل آلمان بود، گفت که از تیم ملی خداحافظی نمی‌کند.

با این شکست، آینده کاپلو هم برای ماندن در تیم ملی انگلیس مبهم است. مربی ایتالیایی تا سال 2012 قرارداد دارد که براساس آن سالانه 6 میلیون پوند دریافت می‌کند.

او در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی گفت که به استعفا فکر نمی‌کند:«هنوز فرصت دارم که تصمیم بگیرم و باید با رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس صحبت کنم.» در نظرسنجی روزنامه گاردین، 49 درصد شرکت‌کنندگان معتقد بودند که کاپلو باید استعفا بدهد

کد خبر 110563

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز