همشهری آنلاین: فیفا قاطعانه بحث مجدد در مورد استفاده از تکنولوژی خط گل یا نمایش مجدد ویدئویی را رد می‌کند و به جای آن به دنبال گزینه استفاده از داورهای اضافی در پشت خط در هر دروازه است.

 به گزارش گاردین سخنگوی فیفا روز دوشنبه 28 ژوئن از پاسخ به سوالات در مورد واقع بحث‌برانگیز بازی میان آلمان و انگلیس خودداری کرد.

در این بازی شوت فرانک لمپارد بازیکن انگلیسی به طور واضح از خط دروازه گذشت، اما گل به حساب نیامد. این بازی 4 بر یک به نفع آلمان خاتمه یافت.

گل بحث برانگیز  آلمان به انگلیس

گل بحث برانگیز  آلمان به انگلیس

در بازی میان آرژانتین و مکزیک نیز که به نفع آرژانتین خاتمه یافت، کارلوس ته‌وز بازیکن آرژانتینی در حالیکه کاملا در موقعیت آفساید قرار داشت، به تیم مکزیک گل زد.

اما علیرغم  تقاضای بازیکنان، مربیان و برخی از داوران از فیفا برای بررسی مجدد مسئله استفاده از تکنولوژی خط گل، این موضوع دست کم تا ماه مارس سال آینده میلادی مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

 در این هنگام هیات مدیره فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در نیوپورت در ویلز جلسه خواهد داشت.

این هیات مدیره قبلا آزمایش سیستم‌های رقیب ساخته شده بوسیله آدیداس و هاوک- آی را  با رای 6 به 2 رده کرده بود، و بعید است دوباره این موضوع را به رای بگذارد.

هشت رای این هیات مدیره شامل رای‌های  انجمن‌های فوتبال انگلیس، اسکاتلند، و ویلز و ایرلند شمالی به علاوه چهار کرسی که نماینده 204 کشور دیگر عضو فیفا است.

 آزمایش تکنولوژی خط گل در ماه مارس امسال بوسیله گوردون اسمیث از انجمن فوتبال اسکاتلند پیشنهد شد، و از حمایت یان واتمور، مدیرکل انجمن فوتبال انگلیس هم برخودار بود. هر دوی آنها اکنون از سمت خود کنار گرفته‌اند.

این پیشنهاد با مخالفت ایرلند شمالی، ویلز و رئیس فیفا، سپ پلاتر، روبه‌رو شد.

 سایر مقامات فیفا در این اجلاس شامل میشل پلاتینی، رئیس یوفا که راه حل جایگزین پیشنهادی او برای استفاده از داوران اضافی پشت هر دروازه در آخرین فصل لیگ اروپا مورد آزمایش قرار گرفت، و خولیو گروندونا، معاون رئیس فیفا بودند.

بلاتر که در هنگام مباحثه به دنبال گلی که تیری هانری با دست در مقابل تیم جمهوری ایرلند به ثمر رساند، به نظر می‌رسید طرفدار مطرح شدن این موضوع است، از آن هنگام قاطعانه  با آن مخالفت کرده است.

در عوض او به طور مکرر گفته است که فوتبال باید "چهره انسانی" اش را حفظ کند و مدعی شد مباحثات در مورد تصمیم‌های اعتراض‌برانگیز به جذابیت بیشتر فوتبال کمک می‌کند.

در اجلاس بعدی هیات مدیره فیفا که درست پیش از شروع جام جهانی برگزار شد، تصمیم گرفته شد که استفاده از 5 داور در مسابقات فوتبال در سراسر جهان به آزمایش گذاشته شود. علیرغم گزارش‌های متناقص از آزمایش لیگ اروپا، این شیوه در فصل آینده لیگ قهرمانان و نیز در مسابقات قهرمانی اروپا د رسال 2012 به آزمایش گذاشته خواهد شد.

 اتحادیه بازیکنان بین‌المللی فیفپرو نیز امروز خواستار وارد شدن تکنولوژی به فوتبال شد.

 تیجس تامرس، دبیر کمیته فنی فیفپرو گفت: " ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم، جهان فوتبال می‌خواهد این کار انجام شود، اما با این حال هنوز در مقابل آن مانع تراشیده می‌شود، این وضعیت غیرقابل‌قبول است. خطایی که در حین بازی انگلیس و آلمان رخ داد، را به ساده‌ترین شکلی قابل پیشگیری بود. حتی یک استدلال قانع‌کننده بر ضد استفاده از تکنولوژی خط گل وجود ندارد."

دکتر پل هاوکینز، مخترع سیستم هاوک‌آی(Hawkeye) که در کریکت و تنیس مورد استفاده است، گفت وارد کردن این تکنولوژی برای تعیین اینکه توپ از خط گذشته است یا نه به داوران کمک خواهد کرد، نه اینکه نقش آنها را تضعیف کند.

 او گفت: "تعیین گل شدن توپ تنها تصمیمی است که کامل عینی است و پاسخ در این مورد را می‌توان در طول نیم ثانیه پس از رخ دادن واقعه به اطلاع داور رساند."

"به این ترتیب تمایز روشنی بین اعلام کردن گل و سایر تصمیمات داور به وجود می‌آید. داوران تکنولوژی خط گل را می‌خواهند. این تکنولوژی به آنها کمک می‌کند، نه اینکه جایگزین آنها شود."

 در عین حال قرار است فیفا به سازمان‌دهندگان محلی مسابقات یادآوری کند که حوادث بحث‌برانگیز را روی صفحه بزرگ ورزشگاه مجددا پخش نکنند. در بازی آرژانتین و مکزیک پخش مجدد صحنه اولین گل بحث‌برانگیز باعث جاروجنجال در ورزشگاه شد.
 
سیاست فیفا این است که تصمیمات بحث‌برانگیز پخش مجدد تلویزیونی نشود، اما رشته‌ای از رخدادهای اختلاف‌برانگیز بار دیگر به تماشاچیان و بازیگران در طول مسابقه به نمایش درمی‌آید.

سخنگوی فیفا، نیکولاس مینگوت، گفت پخش مجدد این صحنه‌ها "نباید رخ می‌داد" و در مسابقات آینده در این مورد کنترل بیشتری صورت خواهد گرفت.

کد خبر 110579

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز