همشهری آنلاین: بافت چربی و ماهیچه‌ای که از بدن خود بیمار گرفته می‌شود می‌تواند به استخوان و غضروف تبدیل شود تا سرعت بهبود و ترمیم جراحات را افزایش دهد.

یافتن راهکاری مناسب برای درمان سریع‌تر شکستگی‌ها و جراحات استخوانی یکی از دغدغه‌های دنیای پزشکی است. به خصوص که حوادثی چون تصادفات رانندگی احتمال آسیب‌های استخوانی را بالا می‌برد. کار گذاشتن ایمپلنت‌های فلزی چون پلاتین برای کمک به ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده بخشی از تلاش پزشکان در این مورد است.

به تازگی گروهی از محققان در یک پژوهش جدید توانسته‌اند با وارد کردن یک ژن به درون سلول‌های ماهیچه‌ای و چربی، استخوان و غضروف را دوباره رشد دهند و سپس آنها را در محل جراحت پیوند بزنند.

امید می‌رود که این فن‌آوری‌ بتواند به میزان چشمگیری مقدار زمانی را که بیماران لازم دارند تا پس از شکستگی‌ها و آسیب‌های استخوانی برای ترمیم استخوان‌هایشان انتظار بکشند، کاهش دهد و هم چنین روش جدید به بهبود آسیب‌های غضروفی مثلا در موارد جراحات زانو، کمک کند.

به گزارش ایسنا، دانشمند‌ان در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون توانستند سلول‌های ماهیچه‌ای و چربی را ترغیب کنند که به غضروف و سپس استخوان تغییر یابند.
آنها با استفاده از نوعی ژن درمانی موفق به انجام این کار شدند.

آزمایشات انجام شده روی موش‌ها نشان داد که ماهیچه و چربی پیوند زده سبب ایجاد پلی بین استخوان‌های محل شکستگی در ظرف چند روز می‌شود.

کد خبر 110522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز