دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: برای حفظ سلامت مفاصل و ستون فقرات لازم است هر 15 دقیقه وضعیت خود را در محل زندگی و محیط کار خود تغییر دهید

مفاصل و ستون فقرات

به گزارش ایرنا، دکتر اسماعیل ابراهیمی افزود: یکی از مهمترین وظایف فیزیوتراپیست‌ها مبارزه با فقر حرکتی و عدم تحرک است و آنچه امروزه به عنوان مشکل شایع در جوامع صنعتی و ماشینی با آن مواجه هستیم بحث بی حرکتی است و یکی از مهمترین عواملی که به آسیب‌های جدی مفاصل و خصوصاً ستون فقرات منجر می‌شود، ثابت ماندن در یک وضعیت به مدت طولانی است.

وی یادآور شد:لازم است برای ممانعت از ضایعات ایجاد شده در سیستم عضلانی، اسکلتی، مفاصل و خصوصاَ ستون فقرات حداقل هر 15 دقیقه وضعیت خود را در حالات ثابت مختلف نشسته یا ایستاده تغییر وضعیت دهیم.

به گفته وی به عنوان مثال اگر فردی در حالت نشسته است باید پس از حداکثر 15 دقیقه وضعیت خود را به حالت ایستاده تغییر دهد و بر عکس و حتی یک شناگر نیز بهتر است انواع شناها را در برنامه ورزشی خود قرار دهند و از تکرار یک نوع شنا خودداری کند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، عدم تکرار حرکات مشابه را در زندگی روزمره و حتی در حرکات ورزشی بسیار مهم عنوان کرد و افزود: بسیاری از کارهای روزمره ما حتی در حرکات بسیار ظریف و لطیف از جمله نویسندگی، نقاشی و یا انواع هنرها نباید به صورت تکراری انجام شود چرا که این گونه حرکات تکراری مشابه، همانند وارد شدن ضربات کوچک ممتد است که در نهایت جمع جبری این نیروهای کوچک یک نیروی بزرگ ایجاد کرده و به ایجاد صدمات و ضایعات شدید در تاندون‌ها، دیسک و مفاصل مختلف بدن می‌انجامد.

وی اظهار داشت: جامعه فیزیوتراپی ایران در بسیاری از زمینه‌ها از جمله ساخت ادوات و تجهیزات فیزیوتراپی و همچنین در بحث بومی سازی دانش فنی از توانمندی و تکنولوژی بسیار بالایی در سطح منطقه برخوردار است و در این زمینه نیازی به واردات ندارد.

وی با اشاره به نام گذاری سال جاری به نام تولید ملی و حمایت از سرمایه و کار ایرانی اظهارداشت: انجمن فیزیوتراپی ایران نیز در جریان برگزاری بیست و سومین کنگره فیزیوتراپی ایران و همزمان با برپایی بخش نمایشگاه ارائه تجهیزات و ادوات فیزیوتراپی، اهمیت و توجه ویژه‌ای به تولیدات علمی، مقالات تحقیقی و همچنین ادوات و تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی ساخت داخل خواهد داشت.

بیست و سومین کنگره فیزیوتراپی ایران از 27 تا 29 اردیبهشت ماه 1391 در شیراز برگزار می‌شود.

کد خبر 169470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز