دوشنبه ۷ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: این روزها افزایش قیمت مواد غذایی به معادله‌ای چندمجهولی تبدیل شده است

به‌نحوی که هر بار با افزایش قیمت برخی از این اقلام براساس گزارش‌های رسمی و غیررسمی، مسئولان ابتدا از ثبات نسبی قیمت‌ها خبر داده و سپس تلاش می‌کنند تا وعده‌های تازه‌ای برای رفع مشکلات عرضه و کاهش قیمت‌ها مطرح کنند. این افزایش قیمت‌ها  با  توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، بیانگر ناکارآمدی سیاستگذاری‌ها و تداوم نابسامانی بازار اقلامی مانند مواد پروتئینی، میوه و مرکبات، برنج و حبوبات و... است. با این وجود مسئولان با تکیه بر نظام عرضه و تقاضا تلاش دارند تا افزایش قیمت برخی از این اقلام را ناشی از افزایش مصرف و طبیعی قلمداد کنند.

شاید بتوان گوشت قرمز را سرآمد افزایش قیمت مواد غذایی در یک ماهه گذشته قلمداد کرد. این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گرفت که متولیان امر تلاش داشتند تا با تأکید بر برخی عوامل مانند شیوع بیماری تب برفکی یا خشکسالی سال‌های گذشته این افزایش قیمت را توجیه کرده و با تکیه بر رفع مشکلات جابه‌جایی دام زنده و افزایش واردات، وعده ثبات قیمت این فراورده در بازار را مطرح کنند. اما با گذشت چندین هفته از وعده‌های مختلف مانند واردات گوشت‌های قرقیزی یا عرضه گوشت گوسفندی، گاو و گوساله ارزان قیمت از طریق اتحادیه‌های صنفی هنوز خبری از کاهش قیمت گوشت قرمز نیست به‌نحوی که در چند روز گذشته قیمت هرکیلو گوشت ران گوسفندی در مرز بیش از 18هزار تومان باقی مانده و قیمت گوشت گوساله لخم نیز به بیش از 12هزار تومان در هر کیلو رسیده است.

با این وجود چندی پیش معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی باز هم وعده داده که قیمت گوشت به‌زودی متعادل می‌شود. محمد علی ضیغمی پیش‌بینی کرده که با توجه به رفع محدودیت‌های تأمین گوشت مورد نیاز مردم، از 2هفته آینده گوشت قرمز به قیمت متعادل خود بازگردد. وی با بیان این مطلب به ایرنا، تصریح کرد: از هفته آینده میزان کشتار کشتارگاه‌های استان‌های تأمین‌کننده گوشت به تهران افزایش خواهد یافت. همچنین مقرر شد‌ه است هر هفته3پرواز به‌طور میانگین 40تا70تن گوشت را به داخل کشور منتقل کند. این در حالی است که پیش‌تر وزیر بازرگانی از ورود نخستین محموله گوشت مورد نیاز تهران از سه‌شنبه هفته گذشته خبر داده بود.  

مرغ پر کشید

ثبات نسبی قیمت گوشت مرغ در بیش از یک ماه گذشته موجب شد تا متولیان امر با تأکید بر افزایش تولید داخل وعده بازاری خوب برای این فراورده را مطرح کنند اما در شرایطی که دست‌اندرکاران تنظیم بازار سرگرم تکرار وعده‌های خود برای کاهش قیمت گوشت قرمز بودند از روزهای پایانی هفته گذشته قیمت مرغ هم پر کشید. با این روند قیمت گوشت مرغ که در چند هفته گذشته در محدوده قیمتی 2هزارو 700 تا 2 هزارو 900 تومان ثابت مانده بود با افزایش چند روزه از مرز 3 هزار تومان گذشت تا نگرانی‌های قبلی در زمینه زیان تولید‌کنندگان به قیمت زیان مصرف‌کننده مرتفع شود.

سیاه بهار میوه

نگاهی به بازار میوه‌های تولید داخل و وارداتی در چند هفته اخیر نیز بیانگر روند صعودی قیمت‌هاست به‌نحوی که قیمت برخی انواع میوه‌های وارداتی مانند سیب سبز فرانسوی در چند هفته اخیر افزایش 300 تا 500 تومانی در هر کیلو را تجربه کرده و قیمت برخی انواع میوه‌های نوبرانه و تولید داخل مانند گیلاس، زردآلو، شاتوت و... نیز همچنان بالا مانده است. این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که متولیان امر تنظیم بازار میوه نیز تلاش می‌کنند تا افزایش قیمت برخی میوه‌های داخلی را ناشی از نوبرانه بودن این میوه‌ها و رفع این مشکل با تداوم عرضه دانسته و افزایش قیمت میوه‌های وارداتی را نیز  متأثر از افزایش قیمت میوه‌های داخلی قلمداد کنند.

برنج و حبوبات افزایش یا کاهش قیمت؟

بررسی قیمت خرده فروشی برخی مواد غذایی در یک ماهه اخیر نیز بیانگر روند افزایشی قیمت اقلامی مانند شکر، برنج و برخی انواع حبوبات است. این افزایش قیمت‌ها که در گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام مصرفی در هفته منتهی به 28 خرداد ماه نیز به برخی از آن اشاره شده در حالی صورت می‌گیرد که واردات اقلامی مانند برنج با توجه به اخبار منتشرشده در زمینه آلودگی برنج‌های وارداتی و وعده‌های کاهش واردات در فصل عرضه برنج داخلی همچنان در حال افزایش است. از سوی دیگر افزایش نسبی قیمت شکر که از روزهای نخست امسال ادامه داشته موجب شده است تا برخی دست‌اندرکاران، این امر را متأثر از نوسان قیمت‌های جهانی این محصول قلمداد کنند. در زمینه حبوبات نیز بررسی قیمت برخی از این اقلام بیانگر افزایش نسبی قیمت‌هاست.

کد خبر 110518

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز