گروه سیاسی: در آستانه سالروز شهادت شهید بهشتی و اعضای حزب جمهوری اسلامی، سران 3قوه و مسئولان عالی قوه قضاییه در همایشی با عنوان «قوه قضاییه و کار مضاعف در مبارزه با مفاسد اقتصادی» گردهم آمدند.

در این همایش البته برادران لاریجانی، یکی با این جمله که قوه قضاییه در برخورد با مفسدان اقتصادی هیچ مسامحه نخواهد کرد و دیگری با این سخن که قوه قضاییه مزه استقلال را هنوز نچشیده است در وهله نخست بر استقلال این قوه تاکید کردند، اما از سوی دیگر هر دو به طریقی روی به انتقاد از دولت آوردند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی درباره عدم‌اعمال نظریات این قوه درخصوص پیش‌نویس برنامه پنجم اجرایی کشور از سوی دولت، انتقاد کرد و علی لاریجانی کنایه‌ای به سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره عدالت در این همایش زد و گفت: عدالت وقتی معنا می‌یابد که انسان‌ها در بستری رشد یابند که استعدادهای آنها بالفعل شود، بنابراین باید امکان مشارکت مردم در سیاست، اقتصاد و فرهنگ را فراهم کنیم و دخالت دولت در جهت محدود‌کردن استعدادها خلاف عدالت است؛

مگر اینکه در اثر استفاده از یک حقوق، حقوق دیگر ضایع شود. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی نیز در سخنانی، بر قاطعیت دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی تاکید کرد؛ چنان‌که در نزدیک به یکسال گذشته همواره بر این شعار صحه گذاشته است.

علاوه بر آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد سران قوای قضاییه، قانونگذاری و مجریه، غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و نیز وزیر دادگستری و معاون رئیس دیوان عالی کشور در همایش روز گذشته سخنرانی کردند. امروز هفتم تیر که به نام «قوه قضاییه و ولایتمداری» نامگذاری شده است، مسئولان قضایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهدای هفتم تیر تجدید میثاق خواهند کرد.

باز هم ادامه می‌دهم

رئیس‌قوه قضاییه با تاکید بر قاطعیت دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: بنده شخصا در این راه حتی اگر تنها شوم باز هم ادامه خواهم داد و درصورت موفقیت نیز مانند آیت‌الله مدرس از جمله «زنده باد خودم» استفاده خواهم کرد.

آیت‌الله لاریجانی افزود: قوه قضاییه عزم جدی در برخورد با مفسدان اقتصادی دارد و در این راه هیچ مسامحه نخواهد داشت و اسامی‌ آنها  را پس از مراحل قانونی اعلام خواهد کرد.
لاریجانی ادامه داد: هنوز اسم کسی اعلام نشده است و هرچه در این رابطه شایعاتی که دامن می‌زنند ربطی به قوه قضاییه نداشته و ندارد و اسامی مطابق با قانون اعلام خواهد شد.

به گفته رئیس قوه قضاییه پرونده‌های متعددی در قوه قضاییه درخصوص مفسدان اقتصادی وجود دارد و در این راه مقاومت‌هایی نیز به‌وجود آمده است اما قوه قضاییه عزم جدی خود را در برخورد با این قضایا صورت داده است.

نظریات قوه قضاییه ابتر ماند

به گزارش ایلنا، رئیس قوه قضاییه در ادامه از عدم‌اعمال نظریات این قوه درخصوص پیش‌نویس برنامه پنجم اجرایی کشور از سوی دولت انتقاد کرد و گفت: متأسفانه به‌نظریات قوه قضاییه در پیش‌نویس برنامه پنجم که از سوی این قوه تنظیم شده بود در دولت وقعی داده نشد و حتی به‌صورت زمینه نیز درج نشد و به مجلس ارائه شد که امیدواریم مجلس زمینه نظریات قوه قضاییه را لحاظ کند و به‌صورت ابتر باقی نماند.

مزه استقلال

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چالش بیرونی برای قوه قضاییه را مهم‌تر از چالش درونی می‌دانم زیرا هنوز مزه استقلال قوه قضاییه چشیده نشده است، گفت: قوه قضاییه اگر مسئولی را به دادگاه می‌خواهد او با افتخار باید در دادگاه شرکت کند نه اینکه به هزار وسیله توسل پیدا کند که از زیر بار دادگاه فرار کند.

علی لاریجانی افزود: اگر قوه قضاییه مستقل می‌خواهیم این موضوع باید فرهنگ شود. البته درون هم مشکل وجود دارد اما مسیری که قوه قضاییه برای دمیدن روحیه استقلال پیدا کرده مسیر درستی است.

رئیس قوه مقننه در ادامه سخنانش که مهر مشروح آن را منتشر کرد، تاکید کرد: دولت نمی‌تواند مقرراتی بگذارد که حقوق مردم محدود شود و نیز اینکه قوه قضاییه بر حسن اجرای قوانین و عدالت ماموریت دارد و باید یک نگاه فراگیر در راستای آن ایجاد شود.

وی با بیان اینکه دخالت دولت در قوه قضاییه همه خدمات قوه قضاییه را از بین خواهد برد، گفت: قطعا وقتی سالی 8-7 میلیون پرونده وارد قوه قضاییه می‌شود، اگر در یک مورد دخالت شد حیثیت قوه قضاییه در سایر شئون از بین می‌رود.

رئیس مجلس با بیان اینکه همه قوای کشور باید مبنایشان این باشد که چگونه استعدادها را محقق کنند تا در یک مسیر حرکت کنند، گفت: معنایش این است که مسیر برای مشارکت عمومی در اقتصاد، سیاست و فرهنگ فراهم شود.

وی همچنین افزود: دخالت قوای دیگر برای اینکه این حقوق، حرکت و مشارکت مردم را محدود کنند خلاف عدالت است مگر اینکه این فعالیت عموم مردم حقوق دیگرشان را ضایع کند؛ مانند مسئله ملاحظات اخلاقی که در محیط اجتماعی باید رعایت شود.

لاریجانی در ادامه با اشاره به طرح عفاف که از مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: طرح عفاف در شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی 5-4سال است که خاک خورده و هنوز ابلاغ نشده است.

این مصوبه برای این است که مسیر را مهیا کند تا سایر استعداد‌ها شکوفا شود وگرنه کسی حق ندارد حقوق مردم را محدود کند. فقط در شرایطی می‌شود حقوق مردم را محدود کرد که به سایر حقوق آنها تعدی شود وگرنه آزادی برای آن است که مشارکت‌های عمومی شکل گیرد و استعدادها بالفعل شود،

بنابراین دولت هم نمی‌تواند برخی مقرراتی بگذارد که حقوق مردم را محدود کند. رئیس مجلس درباره برنامه پنجم توسعه و راهکار برای اصلاح وضعیت قوه قضاییه در این قانون نیز گفت: برنامه 5ساله می‌تواند در یک بازه زمانی وضعیت قوه قضاییه را متناسب با سند چشم‌انداز به پیش ببرد.

اجرای یک حکم خدا از صدها پروژه بالاتر است

اگر علی لاریجانی، اجرای عدالت را مرتبط با عدم‌دخالت دولت در جهت محدود کردن استعدادها دانسته بود، محمود احمدی‌نژاد اما در این همایش اجرای دقیق عدالت را منوط به تنظیم قوانین جامع ومانع دانست و گفت: اگر قوانین، فرصت‌ها را درست توزیع نکنند یا پیچیدگی‌هایی در اجرای آن وجود داشته باشد و یا منفذ‌هایی برای گریز از دست قانون فراهم باشد امکان برقراری عدالت وجود ندارد و حقوق جامعه و افراد جابه‌جا می‌شود لذا تنظیم قوانین جامع و مانع در این راستا بسیار اهمیت دارد.

وی اظهار داشت: اگر در قوانین تناقض وجود داشته باشد و بدون جامعیت و قاطعیت و مانعیت باشد این فرصت را برای زیاده خواهان فراهم می‌کند.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: یک قانون دقیق به صدها قانون که دارای پیچیدگی‌ها و گریزگاه‌هایی هست که محلی برای دست‌اندازی شیاطین و زیاده خواهان باشد ارزش دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه همه قوا و کارگزاران باید پاک باشند، افزود‌: عده‌ای زیاده خواه با قدرتی که دارند قصد سوءاستفاده دارند که با اجرای دقیق قانون می‌توان با آنها برخورد و دست آنها را قطع کرد.

وی با بیان اینکه اجرای عدالت کار سختی است، گفت: البته فشارها از درون و بیرون بر قوه قضاییه وجوددارد اما اجرای یک حکم خدا از صدها پروژه عمرانی که در کشور اجرا می‌شود بالاتر است؛ چرا که اجرای قوانین احیای روح و اندیشه انسانی است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از درون فشار به قوه قضاییه بیشتر است و ارتباطات قوی برای نفوذ به این قوه بسیار زیاد است اما قضات از ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوتی با دیگران برخوردارند؛ چنانچه بعد از مقام معظم رهبری این ویژگی‌های ارزشمند به آنها نسبت داده شده است.
وی با بیان اینکه موضوع اصلی قضا عدالت است، گفت: موضوع حکومت نیز عدالت است و اگر آن را برداریم چیزی از آن باقی نمی‌ماند. حکومت با عدالت باقی می‌ماند ولی هرگز با کفر باقی نمی‌ماند.

کد خبر 110499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز