مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ده اصل کلیدی برای ساختن شهرهای موفق را "جان گِل" متخصص امور شهری و "والتر هوک" مدیر اجرایی موسسه سیاست حمل و نقل و توسعه (ITDP) تدوین کرده‌اند

این اصول که در جزوه‌‌ای تحت عنوان "شهرهای ما، خود ما،10 اصل برای حمل و نقل در زندگی شهری" آمده است، نشان می‌دهد که چگونه شهرهایی از نیویورک گرفته تا نایروبی می‌توانند بر چالش‌های رشد سریع جمعیت و تغییرات آب و هوایی غلبه کنند و در عین حال قدرت رقابت خود را نیز بهبود بخشند.

بر اساس این جزوه، شهرها به خصوص در کشورهای در حال توسعه با رشد فزاینده جمعیت روبه‌رو هستند. تا سال 2030 شصت درصد ججمعیت جهان، یا 5 میلیارد نفر در شهرها زندگی خواهند کرد. بخش حمل و نقل حدود یک چهارم از خروجی گازهای گلخانه‌ای در جهان را به خود اختصاص می‌دهد. این میزان که در حال افزایش است، عمدتا به ماشین‌ها و کامیون‌ها مربوط می‌شود.

 بدون اقدامی تاثیرگذار برای حرکت از شهری‌شدن وابسته به ماشین به طراحی شهری دوستدار افراد پیاده و در جهت حمل ونقل عمومی، شهرها با مشکلات فزاینده‌ تامین مالی زیرساخت‌های لازم روبه‌رو خواهند بود. اگر در این زمینه اقدامی انجام نشود، جلوگیری از افزایش شدید روند گرمایش جهانی تقریبا ناممکن خواهد بود.

برخی از شهرها متوجه این واقعیت شده‌اند و مسیر خود را تغییر داده‌اند. این جزوه مثال‌هایی از شهرهایی از شهرهایی را ارائه می‌دهد که از منافع تلفیق طراحی و برنامه‌ریزی شهری که اولویت را به افراد پیاده و حمل و نقل عمومی می‌دهد، سود برده‌اند.  این جزوه به عنوان راهنمایی برای شهرها و کشورهایی طراحی شده است که می‌خواهند در عین آنکه قدرت رقابت و جنب و جوش بیشتری پیدا کنند، به حل مشکل تغییرات آب و هوایی هم یاری برسانند. کمک می‌کنند.

تصویری آینده نگرانه از  بروکلین نیویورک

10 اصلی که در جزوه برای حمل و نقل پایدار آمده است، اینها هستند:

1. در پیاده‌رو راه بروید:
محیط‌های مناسب افراد پیاده ایجاد کنید.

2. از وسائل نقلیه‌ای با قدرت انسانی استفاده کند:
محیط‌های مناسب برای دوچرخه‌سواران و سایر وسائل نقلیه بدون موتور ایجاد کنید.

3. سوار اتوبوس شوید:
شبکه حمل نقل عمومی مناسب و باصرفه ایجاد کنید.

4. تاکسی‌ها را کنترل کنید:
دسترسی به وسائل نقلیه مسافربر پاک که با سرعت ایمن می‌رانند و شمار آنها به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است، را ایجاد کنید.

5. بارها را تحویل دهید:
سرویس‌های حمل بار در شهر را به پاک‌ترین و ایمن‌ترین شیوه ارائه دهید.

6. آمیزش ایجاد کنید:
مردم و فعالیت‌ها، ساختمان‌ها و فضاها را در هم بیامیزید.

7. شهر را پر کنید:
مناطق شهری متراکم، مناسب برای مردم و حمل و نقل ایجاد کنید، که مطلوب باشند.

8. واقع‌گرا باشید:
میراث محلی، طبیعی، فرهنگی،اجتماعی و تاریخی را حفظ کنید.

9. بلوک را هم به هم مرتبط کنید:
مسیرهای پیاده‌روی را با ایجاد بلوک‌ها و ساختمان‌های به اندازه کوچک و با فاصله از هم مستقیم‌تر، جالب‌توجه‌تر و مولدتر کنید.

10. آینده‌نگر باشید:
شهر را برای درازمدت بسازید. شهرهای پایدار نسل‌ها را به هم پیوند می‌دهند. این شهرها به‌یادماندنی، انعطاف‌پذیر، ساخته‌شده از مصالح با کیفیت و خوب‌ نگهداری‌شده هستند.

PRnewswire

کد خبر 110383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز