دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

علی شاکری: در میان چند رویداد مهم چون جام ریاست جمهوری قزاقستان، جام کنفدراسیون آسیا، قهرمانی مردان جهان و بازی‌های آسیایی گوانجو به نظر می‌رسد که 2 رویداد آخری از اهمیت بیشتری برای والیبال ایران در ماه‌های آینده برخوردارند

خصوصا بازی‌های آسیایی گوانجو که مسئولان والیبال وعده کسب مدال طلا در آن را به مسئولان ورزش داده‌اند. شاید بتوان برای نخستین‌بار چشم به صعود تیم ملی و راهیابی این تیم به مرحله دوم مسابقات قهرمانی جهان داشت، اما از این جمله سرمربی تیم ملی در گفت‌وگو با همشهری می‌توان پی برد که بازی‌های آسیایی چه اهمیت استراتژیکی برای فدراسیون و کادر فنی تیم ملی والیبال بزرگسالان دارد: «تیم ملی را در بهترین شرایط جسمانی و فنی برای بازی‌های آسیایی در اوج می‌خواهم». این بخشی از صحبت‌های حسین معدنی است که در روز استراحت تمرینات تیم ملی و به هنگام تماشای بازی فوتبال تیم‌های ژاپن و هلند جوابگوی سؤالات ما بود.

  • این روزها بحث بازگشت دوباره امیر حسینی به تیم ملی مطرح است.

ما برای او شرایطی داریم که در صورت پذیرش می‌تواند به تیم ملی ملحق شود.

  • به نظر می‌رسد که گرایش کادر فنی تیم ملی بیشتر به سمت معروف است تا امیر حسینی.

 واقعیت اینکه جواب خوبی تاکنون از کارکردن با معروف گرفته‌ایم و او به‌خوبی در سیستم ما جاافتاده است.

  •  نخستین تورنمنتی که پیش‌رو دارید جام ریاست جمهوری قزاقستان است. آیا در این تورنمنت فرصت را بیشتر به تازه‌واردها می‌دهید یا باتجربه‌ها و چند بازیکن را با خود خواهید برد؟

در حال مشورت‌کردن با همکارانم هستم. شاید به 2تا3 نفر از تازه‌واردین بتوانیم فرصت میدان‌رفتن بدهیم و با 12نفر هم خواهیم رفت.

  • در اردوهای قبلی از جمع نفرات جدید کدام یک بیشتر نظر کادر فنی را به خود جلب کردند؟

مجتبی شبان، علیرضا جدیدی و فرهاد قائمی بسیار باعث امیدواری شدند و صابر نریمان‌نژاد هم نشان داد که در آینده نزدیک می‌توان به او بیشتر اعتماد کرد. وحید سیدعباسی هم برای آینده مدنظر کادر فنی هست.

  • آیا در اردوی بعدی همین 21بازیکن به تیم ملی دعوت خواهند شد؟

معلوم نیست با توجه به مشکل زمین و امکانات شاید تعداد اردونشینان را به 18‌نفر کاهش دهیم.

  • آیا در مسابقات پیش ‌رو فرد جدیدی به کادر فنی اضافه خواهد شد؟

هومن توکلی و مهرداد مهران‌پور به عنوان آنالیزور به جمع کادر فنی اضافه شدند.

  • چرا از وجود علی تلوکیان امتحان‌پس‌داده در آنالیز استفاده نمی‌کنید؟

اتفاقا پیشنهاد همکاری با او را دادیم ولی با 3 تا 4تیم همکاری می‌کند و به همین دلیل نتوانستیم نظرش را جلب کنیم.

  • به نظر می‌رسد در برخی از پست‌ها مثل بازیکن قدرتی دریافت‌کننده و سرعتی، با ترافیک بازیکن روبه‌رو هستید؟

بله، درست می‌گویید، در این پست برای انتخاب بازیکن و حتی لیبرو نیاز به محاسباتی دقیق است. انتخاب بازیکن نهایی واقعا کار دشواری است.

  •  ولی یکی از مشکلات عمده والیبال ما میانگین قدی پایین بازیکنان قدرتی دریافت‌کننده در دفاع کناری است که می‌تواند باعث نگرانی باشد.

 البته در مصاف با رقبای آسیایی چندان مشکلی نخواهیم داشت ولی در بازی‌های جهانی این موضوع می‌تواند مشکل‌آفرین و نگران‌کننده باشد. سعی داریم با ارتقای سطح تکنیک بازیکنان این مشکل را به نوعی برطرف کنیم.

  • برای شما و مسئولان والیبال کدام یک از دو رویداد جهانی و آسیایی گوانجو، مهم‌تر است؟

واقعیت اینکه من همه رویدادها را برای به‌اوج‌رسیدن تیم- چه به لحاظ فنی و چه روحی- برای گوانجو می‌خواهم تا بهترین نتیجه تاریخ در بازی‌های آسیایی را بگیریم. در مسابقات جهانی هم راهیابی به دور دوم برای نخستین‌بار می‌تواند برای ما ایده‌آل و راضی‌کننده باشد.

  • تا چه حد بازی‌های حریفان اصلی ما در مسابقات جهانی و آسیایی را دنبال می‌کنید؟

 فیلم بازی‌های جدید مصر در لیگ جهانی از جمله بازی با روسیه را داریم. همین‌طور چین و کره و ایتالیا را که رقبای اصلی ما را در دو رویداد پیش ‌رو تشکیل می‌دهند.

  • مصر بسیار پیشرفت داشته و برعکس، چین و کره در لیگ جهانی پسرفت داشتند.

به نظرم مصری‌ها نسبت به مسابقات جایزه بزرگ بسیار هماهنگ‌تر شده‌اند و چین تیم جوان و بسیار خوبی با میانگین قدی مناسب است. آنان در جام ملت‌ها می‌توانستند فینالیست باشند ولی در حالی که هم در برابر ما و هم در مقابل ژاپن استحقاق شکست را نداشتند باختند.

  • ارزیابی شما از لیگ والیبال در فصل گذشته چیست؟

لیگ سال گذشته ما لیگ بازیکن‌ساز و خوبی بوده است. بازیکنان پخته‌تر از گذشته شده بودند و تا حدودی مسابقات بوی حرفه‌ای به خود گرفته بود که هیچ‌کدام این دلایل باعث نمی‌شود که عنوان دارم به ازای پیشرفت فنی والیبال ، بخش اجرایی ازجمله سازمان لیگ از باشگاه‌ها عقب افتادند.

داوران ما به‌تدریج از آن موقعیت خوب گذشته‌شان فاصله می‌گیرند و در مجموع کادر اجرایی باید با مطالعه‌تر و آگاهانه در عرصه ظاهر شوند. الگوبرداری صحیح از مسابقات باشگاهی دیگر کشورها می‌تواند خیلی به بهبود اوضاع کنونی کمک کند. با انجام 2‌بازی در هفته موافقم و صعود 8 تیم به مرحله پلی‌آف هم من فکر می‌کنم که بسیار منصفانه است. تعداد تیم‌ها هم حتما باید به 12 تیم کاهش یابد.

کد خبر 110127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز