یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با گذشت 7 سال از اشغال عراق توسط نیروهای خارجی به رهبری آمریکا، این کشور همچنان با مشکلات امنیتی و اقتصادی جدی دست و پنجه نرم‌ می‌کند.

درحالی‌که دولت آمریکا ادعا می‌کند با بهبود وضعیت در عراق به‌زودی نیروهای خود را از این کشور خارج می‌کند، انفجارها،  هر روز بخشی از این کشور را به لرزه در می‌آورند.
در آخرین حمله تروریستی روز گذشته انفجار 2خودروی بمب‌گذاری شده در مرکز بغداد، پایتخت عراق باعث کشته شدن حداقل 27 نفر و زخمی شدن بیش از 53 نفر دیگر شد.

انفجار این خودروها به فاصله چند دقیقه با یکدیگر در خارج از یک ساختمان دولتی و یک بانک در نزدیکی میدان نیسور صورت گرفت. گفته می‌شود این ساختمان دولتی متعلق به وزارت کشور عراق بوده و عده‌ای از کارمندهای آن در هنگام انفجار در حال خروج از آن بوده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد این ساختمان‌ها بر اثر این انفجارها به‌شدت آسیب دیده‌اند و به همین خاطر به احتمال زیاد آمار تلفات این حمله تروریستی افزایش خواهد یافت. در میان کشته شدگان این انفجار تعدادی از نیروهای امنیتی هم دیده می‌شوند.

خشونت‌ها در عراق پس از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور افزایش یافته است و نیروهای آمریکایی به احتمال زیاد در تلاش هستند تا به همین بهانه خروج خود از عراق را به تعویق بیندازند.

آمریکا وعده داده است که خروج نیروهای خود را از ماه آگوست آغاز می‌کند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد درحالی‌که تنها 40روز به این موعد باقی‌مانده است هنوز هیچ تحرکی که نشان‌دهنده این موضوع باشد در عراق به چشم نمی‌خورد.

با وجود این وزارت امور خارجه عراق اعلام کرده است که اقدامات خشونت‌آمیز روزهای اخیر در عراق باعث تغییر زمان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور نخواهد شد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای تاکید کرد: انفجارهای اخیر عراق هرگز برروند عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق تاثیری نخواهد گذاشت.

عقب نشینی این نیروها براساس توافقنامه دوجانبه بین عراق و آمریکا صورت خواهد گرفت. براساس جدول زمانی اعلام‌شده آمریکا باید به حضور نیروهای نظامی خود در عراق تا سال 2011 پایان دهد. در این میان عدم‌تشکیل دولت عراق هم مسئله‌ای است که به گروه‌های تروریستی اجازه داده است حملات خود را در این کشور افزایش دهند.

همچنین درحالی‌که با گذشت بیش از 3 ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی همچنان گروه‌های سیاسی این کشور در حال رایزنی برای انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت جدید هستند، مشکلات معیشتی باعث افزایش اعتراض‌های مردم شده است.

تظاهرات بیش از 3 هزار نفر از اهالی بصره در اعتراض به قطع برق در این منطقه موجی از نارضایتی مردم از عدم‌تامین نیازهای اولیه زندگی آنها را نشان می‌دهد. درحالی‌که دمای هوا در بصره به بیش از 50درجه سانتی‌گراد رسیده است مردم خشمگین شرکت‌کننده در این تظاهرات خواستار اقدام فوری دولت برای جلوگیری از قطع مکرر برق در این شهر بودند.

این تظاهرات پس از پرتاب سنگ از سوی تظاهرات‌کنندگان به ساختمان شورای استانی منطقه به خشونت کشیده شد و گزارش‌ها نشان‌می‌دهد که بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی حداقل یک نفر کشته و بیش از 3 نفر دیگر مجروح شدند.

تنها ساعاتی پس از این درگیری خونین، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق نمایندگانی از سوی دولت را به بصره اعزام کرد تا به مشکلات مردم این منطقه رسیدگی شود. درحالی‌که کشورهای خارجی حاضر در عراق ادعا می‌کنند میلیاردها دلار پول برای بازسازی این کشور هزینه کرده‌اند مردم عراق هنوز با مشکلاتی جدی از جمله تامین برق و آب آشامیدنی مواجه هستند.

علاوه بر این مشکلات معیشتی، گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از عراقی‌ها از بیماری‌های روحی ناشی از جنگ رنج می‌برند.به گزارش روزنامه واشنگتن پست، شمار بیمار‌های روحی و روانی در عراق پس از آغاز جنگ در این کشور افزایش چشمگیری داشته است و به خاطر کمبود پزشک متخصص برخی از بیمارستان‌ها از پذیرفتن این بیماران خودداری می‌کنند.

پزشکان عامل اصلی افزایش گسترده ابتلای عراقی‌ها به بیماری‌های روانی را ناشی از حملات نیروهای آمریکایی و انفجارها و ناامنی موجود در این کشور می‌دانند.

وزارت بهداشت عراق از سال گذشته اقدام به ادغام بخش‌های پزشکی ویژه درمان بیماری‌های روحی کرده است تا شاید بتواند به درمان بیماران‌ روانی در این کشور سامان دهد.

کد خبر 110090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز