علی شاکری: تیم ملی جودو بعد از ناکامی در مسابقات گراندپری تونس که با برکناری محمود میران از سرمربیگری تیم‌ملی همراه بود با سکانداری دوباره ‌محمدرضا حاج‌یوسف‌زاده در مسابقات ورلدکاپ مادرید هم باوجود کسب چند پیروزی در دور مقدماتی بدون کسب عنوان و امتیاز به ایران بازگشت تا پس از چندهفته حضور در رقابت‌های گرنداسلم روسیه را تجربه کند.

سرمربی باتجربه تیم ملی در گفت‌وگو با همشهری از روزهای دشوار پیش‌ رو برای کسب سهمیه المپیک گفت و اینکه اگر شکست‌های جودو در تورنمنت‌های مختلف از سوی رسانه‌ها بزرگ جلوه داده نشود می‌توان افق آینده را روشن دید. حاج‌یوسف‌زاده باوجود آنکه بازگشت دوباره مسعودحاج‌آخوندزاده و آرش میراسماعیلی را به دنیای قهرمانی مثبت ارزیابی می‌کند اما همانند بسیاری معتقد است که ورود مجدد این دو قهرمان ریسک بزرگی بود که این دو برای کمک به جودو به جان خریدند. ماحصل این گفت‌وگو را در آستانه اعزام تیم ملی به مسابقات بین‌المللی روسیه می‌خوانید.

  • آقای یوسف‌زاده! اگر مایل باشید می‌خواهیم از ماجرای بازگشت دوباره 2قهرمان بزرگ جودو، حاج‌آخوندزاده و میراسماعیلی آغاز کنیم؛ درحالی که ورود مجدد این دوبه میدان بازتاب‌های متفاوتی در میان اهالی این رشته داشت، شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نظرم در این باره صددرصد مثبت است و دلیلش اینکه حضور این دو قهرمان ارزنده باعث ایجاد انگیزه بسیار در جمع اردونشینان شده است و اینکه رقابت میراسماعیلی و آخوندزاده با یکدیگر و دیگر نفرات حاضر در دو وزن 60 و66کیلوگرم سودش به جیب جودو می‌رود.

اما حضور این دو در یک وزن و شکست یکی از این دو مقابل هم بی‌عوارض هم نخواهد بود.
 بالاخره این چیزی است که خودشان خواسته‌اند. ما به عنوان کادر فنی نقش بی‌طرفانه‌ای خواهیم  داشت و نمی‌توانیم آنان را از تصمیمی که گرفته‌اند منصرف سازیم. هر دو در زمره قهرمانان بزرگ جودو هستند و صاحب تجاربی ارزشمند و صاحب چندین مدال با ارزش آسیایی و جهانی. آخوندزاده مدال طلای بازی‌های آسیایی بوسان را دارد و 2مدال طلای قهرمانی آسیا و 2نقره ارتش‌های جهان و دانشجویان جهان. از سوی دیگر میراسماعیلی نزدیک به 10سال در سطح اول جودوی جهان حاضر بوده و 2مدال طلای باارزش قهرمانی جهان را دارد که مدال‌های سال‌های اخیرش  حتی برای قهرمانان ژاپنی رشک برانگیز است.

  • پس با این حساب امکان اینکه آخوندزاده همانند گذشته در وزن قبلی‌اش 60کیلوگرم حاضر شود کم است.

همه‌چیز بستگی به خودش دارد. اگر قرار باشد در همان وزنی به میدان برود که میراسماعیلی در آن است چاره‌ای جز پذیرش نتیجه مسابقه انتخابی نیست و شاید هم قبول کند که در همان وزن قبلی حاضر شود.

  • پس اینکه گفته می‌شد این دو بدون شرکت در مسابقات انتخابی عضو تیم ملی خواهند بود شایعه است؟

اصلا قرار نیست کسی بدون مسابقه انتخابی پیراهن تیم‌ملی را بپوشد.

  • مسابقه انتخابی چه تاریخی برگزار خواهد شد؟

فعلا قصد داریم آنان را در اردوهای مشترک شرکت دهیم و بعد از پیدا کردن آمادگی لازم به سراغ مبارزات انتخابی خواهیم رفت. در آن مسابقات از اعضای کمیته فنی گرفته تا نمایندگان رسانه‌ها دعوت خواهیم کرد تا هیچ‌ حرف‌وحدیثی به وجود نیاید.

  • درسفر روسیه کدام یک از این دو با تیم اعزام خواهند شد؟

باتوجه به حضور آخوندزاده در اردوی مادرید او در روسیه غایب است و میراسماعیلی در این سفر تیم ملی را همراهی می‌کند اما در سفر مغولستان هر دو با هم خواهند بود.

  • فکر نمی‌کنید آنان در استراتژی بازگشت خود باتوجه به پوشیدن لباس مربیگری دچار اشتباه شده‌اند؟

آنان همین الان هم بهترین مربیان اوزان 60 و 66 کیلوگرم تیم ملی محسوب می‌شوند؛ هردو تحصیلکرده و باتجربه‌اند و با انرژی خوب می‌توانند به عنوان همکار من بیشترین تاثیر را در موفقیت قهرمانان این دو وزن ایفا کنند. البته آنها به نظرم تن به ریسکی بزرگ داده‌اند.
محمود میران هم همین‌طور و به طور جدی به دنبال آن هستم که به هر نحوی شده او را راضی به بازگشت به کادر فنی تیم ملی کنم.

  • آیا در این زمینه نظرش پس از کنار گذاشته شدن از مسئولیت سرمربیگری تیم ملی جلب شده است؟

با او صحبت کردم و از او دلجویی کردم. مگر جودو چند تا میران دارد که به‌راحتی از او بگذرد؟ من افتخارم این است که شاگردان بزرگی چون آخوندزاده، میران و میراسماعیلی پرورش داده‌ام و با بودن آنان در تیم، تیم ملی در هر وزن صاحب یک مسئول دلسوز خواهد بود.

  • چرا جودوی ایران پس از خداحافظی چند قهرمان بزرگ دچار این همه افت فاحش شد؟

جودو کمیت تکواندو را ندارد و زودبازده هم نیست. از یک سو آسیب‌دیدگی در این رشته مثل مصدومیت مینیسک زانو و رباط صلیبی بسیار زیاد است و به‌همین دلیل در یک پروسه طولانی  نمی‌توان چشم به برداشت محصول داشت. شما نگاه کنید ورزشکارانی مثل میران، میر اسماعیلی و آخوندزاده  در یک پروسه طولانی بدل به قهرمانانی مدال‌آور شدند.

  • در گذشته ظاهرا وضع بهتر بود.

در دوران مسئولیت‌ هاشمی‌طبا و ریاست محمد درخشان باوجود پایگاه‌های قهرمانی در مراکز استان‌ها همراه با بودجه مناسب، وضع بسیار بهتر از امروز بود و با استعدادیابی ورزشکاران زیادی جذب جودو شدند. امروز به دلیل کمبود بودجه نمی‌توان کار قهرمان‌پروری کرد و این خود به همراه تعطیلی پایگاه‌های قهرمانی از عوامل بازدارنده است.

  • در آن دوران تیم ملی هم قهرمان آسیا شد.

درست 25 روز پس از رفتن درخشان از فدراسیون جودو، تیم ملی قهرمان آسیا شد ولی سال گذشته این تیم تا مکان نهم هم سقوط کرد. قصد غیبت ندارم ولی تا قبل از مسئولیت امینی در فدراسیون، طی 2سال هیچ‌کاری برای جودو صورت نگرفت و نزدیک به 9ماه اردوی تیم جوانان تعطیل بود.

  • برگردیم به تیم ملی؛ چرا وحیدسرلک به تیم ملی پشت کرده است و محمدرضا رودکی نیز به جای مسابقه فقط در تمرینات اردویی حاضر می‌شود؟

به سرلک که در هلند به سر می‌برد، ایمیل زدیم که اگر خواهان شرکت در مسابقات روسیه است می‌تواند در ترکیب تیم اعزامی ‌قرار گیرد وگرنه برای حضور در اردوی مشترک فعلا نیازی به او نیست. او در حال کسب تجربه برای تیم ملی است. رودکی یکی از مهره‌های کلیدی تیم ایران برای بازی‌های آسیایی گوانجو محسوب می‌شود.

 او هنوز از ناحیه زانو کاملا بهبود نیافته و باتوجه به حضورش در 2 وزن فعلا با او مدارا می‌کنیم و از او خواستیم فقط در تمرینات اردویی مشترک حاضر شود. البته او هم قبل از گوانجو باید هم در دیدارهای انتخابی تیم ملی و هم در بازی‌های تدارکاتی شرکت کند.

کد خبر 109951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز