چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کره‌شمالی26 خردادیک روز پس از ارائه اسناد غرق شدن ناو چئونان از سوی مقام‌های سئول، به شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که هر نوع اقدام شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ با یک اقدام متعاقب نظامی روبه‌رو خواهد شد.

سین‌سون‌هو، سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل در یک نشست خبری کم‌سابقه در نیویورک گفت: درصورتی‌که شورای امنیت در هر نوع سندی علیه کره‌شمالی ما را محکوم کند یا زیر سؤال ببرد، من به‌عنوان یک دیپلمات نمی‌توانم هیچ کاری انجام دهم و اقدام‌های متعاقب از سوی نیروهای نظامی ما انجام خواهد شد.

این تهدید کره‌شمالی به اقدام نظامی، یک روز پس از آن صورت گرفت که مقام‌های کره‌جنوبی اسناد خود را در رابطه با نقش داشتن پیونگ‌یانگ در غرق شدن ناو این کشور به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند.

مقام‌های کره‌جنوبی می‌گویند که ناو این کشور به وسیله اژدر شلیک شده از سوی یک زیردریایی کره‌شمالی غرق شده است. در این حادثه 46 ملوان کره‌جنوبی کشته شدند که خشم مردم این کشور علیه کره‌شمالی را دوچندان کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، سفیر کره‌شمالی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا منظورش این است که پیونگ‌یانگ در واکنش به صدور هر نوع قطعنامه یا بیانیه‌ای علیه این کشور از سوی شورای امنیت اقدام نظامی انجام خواهد داد؟ گفت: من به شما گفتم که اگر هر اقدامی از طرف شورای امنیت علیه ما صورت بگیرد، من شغلم را از دست می‌دهم و ارتش کار خود را خواهد داشت. شما می‌توانید پیش‌داوری کنید که منظور من چه بوده است.

وی با اشاره به اینکه اوضاع شبه‌جزیره کره به خاطر مانورهای نسنجیده کره‌جنوبی همچنان متشنج است، تاکید کرد: هر زمانی امکان وقوع جنگ در شبه‌جزیره وجود دارد. سین‌سون‌هو گفت: مردم و ارتش ما متجاوزان را نابود خواهند کرد.

مقام‌های کره‌جنوبی امیدوار هستند که با اسناد ارائه شده، شورای امنیت کره‌شمالی را به‌خاطر نقش داشتن در غرق شدن ناو این کشور محکوم کند. کلود هلر‌، سفیر مکزیک در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت پس از 2 جلسه‌ غیررسمی شورای امنیت اعلام کرد که اعضای این شورا به‌شدت نگران این وقایع هستند و از دو طرف می‌خواهند از هر نوع اقدامی که باعث تشدید اوضاع در منطقه شود، خودداری کنند.

تحلیلگران می‌گویند که اعضای شورای امنیت هنوز هیچ تصمیمی درباره واکنش به این مسئله نگرفته‌اند. چین به‌عنوان متحد اصلی کره‌شمالی دارای حق وتو در شورای امنیت است و اکنون مهم‌ترین امید این کشور برای جلوگیری از صدور قطعنامه‌ای علیه پیونگ‌یانگ به حساب می‌آید.

سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل متحد روز گذشته با تکرار مجدد موضع پیونگ‌یانگ اعلام کرد که ادعاهای کره‌جنوبی درباره‌ غرق شدن ناو این کشور در 26مارس یک داستان ساختگی است. وی خواستار این شد که به کره‌شمالی اجازه داده شود که تیم تحقیقاتی خود را به محل حادثه بفرستد.

وی گفت: اگر کره‌جنوبی چیزی برای پنهان کردن ندارد دلیلی برای نپذیرفتن گروه بازرسی ما نمی‌تواند بیاورد. سین‌سون‌هو با انتقاد شدید از اسناد و مدارک کره‌جنوبی اعلام کرد که دلیل واقعی غرق شدن کشتی ممکن است صخره‌های زیر آب باشد. سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل همچنین اعلام کرد که غرق شدن این ناو به آمریکا کمک کرد تا جلوی بسته شدن پایگاه نظامی خود در جزیره اوکیناوا را با فشار بر دولت ژاپن بگیرد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا 26 خرداد اظهارات سفیر کره‌شمالی را ادامه رفتارهای تحریک‌کننده این کشور دانست. وی گفت: ما به‌دنبال این هستیم که کره‌شمالی رفتار غیرقابل‌قبول خود را تغییر دهد و اقدامات ماجراجویانه‌اش را متوقف کند.
این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا هم26 خرداد تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه پیونگ‌یانگ را که یادگار دوران مسئولیت جورج بوش است، برای یکسال دیگر تمدید کرد.

اوباما در بیانیه خود در این رابطه به کنگره اعلام کرده است که تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی همچنان تهدیدی فوق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا به حساب می‌آید.

کد خبر 109856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز