گروه بین‌الملل: حزب حاکم کره‌شمالی قرار است در ماه سپتامبر نشستی حساس را برای تعیین رهبران جدید این حزب برگزار کند؛ نشست نادری که بسیاری آن را تلاشی برای تعیین جانشین کیم جونگ ایل رهبر کره‌شمالی می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری‌ رسمی کره‌شمالی (KCNA ) این نشست قرار است در آغاز ماه سپتامبر(شهریور) با حضور اعضا و رهبران حزب کارگران برگزار شود که هدف آن انتخاب بلندپایه‌ترین هیات رهبری این حزب خواهد بود.

این سومین جلسه‌ حزب حاکم کره‌شمالی (WPK) از زمان تاسیس این کشور در سال 1948 است و به احتمال زیاد طی آن مقدمات جانشینی پسر کیم جونگ ایل به جای پدرش فراهم خواهد شد.

به عقیده بسیاری این نشست اهمیت بسیار زیادی در آینده سیاسی کره‌شمالی دارد و موقعیت کیم جونگ اون، ‌کوچک‌ترین پسر کیم جونگ ایل را ارتقا خواهد داد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که کیم جونگ ایل در سال 2008 دچار سکته شده است و قصد دارد کوچک‌ترین پسر خود را به‌عنوان رهبر جدید این کشور معرفی کند.

در بیانیه خبرگزاری رسمی کره‌شمالی آمده است که برگزاری نشستی برای انتخابات بلند‌پایه‌ترین هیات رهبری حزب در راستای نیازهای جدید حزب کارگران صورت می‌گیرد.
در این بیانیه تاکید شده است: ما اکنون با وظایف انقلابی مقدسی برای توسعه حزب حاکم و تبدیل آن به یک حزب با شکوه‌ ابدی مواجه هستیم.

اطلاعات بسیار کمی در مورد کیم جونگ اون از جمله سن و سال وی وجود دارد اما برخی حدس می‌زنند او احتمالا اکنون 25 ساله است. این نشست مهم‌ترین رویداد در حزب حاکم کره‌شمالی از سال 1980 به حساب می‌آید. در نشست آن سال تمام اعضای این حزب کیم جونگ ایل را به‌عنوان جانشین پدرش کیم ایل سونگ انتخاب کردند.

در سال 1974 برای نخستین بار نام کیم جونگ ایل به‌عنوان رهبر جدید کره‌شمالی مطرح شد؛ هرچند پدر او در سال 1994 درگذشت و وی در 8 جولای آن سال به‌طور رسمی قدرت را در دست گرفت.

هفته گذشته رئیس سازمان اطلاعاتی کره‌جنوبی هم اعلام کرده بود که فرزند کوچک کیم جونگ ایل در حال گسترش فعالیت‌های سیاسی خود است که نشان‌دهنده تصمیم‌گیری برای در راس قدرت گرفتن وی به‌حساب می‌آید.

برخی عقیده دارند تصمیم به اعلام برگزاری این نشست حساس نشان می‌دهد که برخلاف ادعاهای مقام‌های کره‌شمالی وضعیت جسمی کیم جونگ ایل رو به وخامت است. پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که از بروز علائم آلزایمر در رهبر کره‌شمالی خبر می‌داد.
اعلام برگزاری این نشست یک روز پس از برگزاری مراسم شصتمین سالگرد شروع جنگ 2 کره در پیونگ‌یانگ صورت گرفت.

خبرگزاری کره‌شمالی اعلام کرده است که در این مراسم حداقل 120 هزار نفر در خیابان‌های پیونگ‌یانگ راهپیمایی کرده و نفرت و خشم خود را نسبت به «امپریالیست‌های آمریکایی و گروهی از خائنان کره‌جنوبی که از آنها اطاعت می‌کنند» اعلام کرده‌اند.

کیم کی نام، دبیر کمیته مرکزی حزب کارگران کره‌شمالی به حاضران در این مراسم گفت: برای حفظ شان مردم و استقلال کشورمان، مردم و ارتش ما به تقویت بازدارندگی هسته‌ای برای دفاع از خود ادامه خواهند داد.

پس از غرق شدن ناو کره‌جنوبی در ماه مارس که باعث کشته‌شدن 46 ملوان شد تنش‌ها در شبه جزیره کره بالا گرفته است. در مراسم مشابهی که در سئول برگزار شد لی میونگ باک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی خواستار پایان رفتارهای بی‌ملاحظه پیونگ‌یانگ شد.

جنگ 3 ساله میان 2 کره ۲۵ ژوئن سال ۱۹۵۰ شروع شد که طی آن بیش از 4 میلیون نفر کشته شدند. این جنگ سرانجام با توافق آتش بس به پایان رسید ولی 2 کشور هرگز توافق صلحی امضا نکردند. پس از 60 سال هنوز هم این دو کشور همسایه در وضعیت جنگ قرار دارند.

کد خبر 110423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز