گروه بین‌الملل: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته درحالی‌که در سفری با همراهی رابرت گیتس وزیر دفاع این کشور راهی کره‌جنوبی شده است از وضع تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی خبر داد.

سفر کلینتون به سئول در حالی صورت گرفته است که تنش‌ها در شبه جزیره کره پس از غرق‌شدن ناو چئونان، متعلق به کره‌جنوبی در اوج خود قرار دارد. وزیر امور خارجه آمریکا پس از پایان کنفرانس بین‌المللی افغانستان راهی سئول شد و هنگام ورود به کره‌جنوبی هدف از این سفر را اعلام همبستگی با سئول و فرستادن پیامی صریح به کره‌شمالی اعلام کرد.

کلینتون روز گذشته در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کره‌جنوبی تاکید کرد که تحریم‌های جدید علیه پیونگ یانگ بخشی از برنامه‌های درنظر گرفته شده برای جلوگیری از ارتقای تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی از طریق متوقف کردن فعالیت‌ها و معامله‌های غیرقانونی این کشور به حساب می‌آید.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این تحریم‌ها خرید و فروش تسلیحاتی کره‌شمالی و واردات کالاهای لوکس به این کشور را هدف قرار خواهد داد. وی گفت: این تحریم‌های جدید واشنگتن را قادر می‌سازد که مانع از گسترش برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی شود و جلوی فعالیت‌های غیرقانونی برای تامین بودجه برنامه‌های تسلیحاتی پیونگ یانگ را خواهد گرفت.

دولت آمریکا جزئیات این تحریم‌های جدید را هنوز اعلام نکرده   اما مشخص است که این مسئله یک مجازات برای کره‌شمالی به خاطر غرق شدن ناو کره‌جنوبی به حساب می‌آید. غرق شدن ناو چئونان در ماه مارس باعث کشته شدن 46ملوان کره‌جنوبی شد و مقام‌های سئول کره‌شمالی را مسئول غرق شدن این ناو معرفی کردند.

یک هیات بین‌المللی هم غرق شدن این ناو به وسیله اژدر یک زیردریایی کره‌شمالی را تایید کرده است اما پیونگ یانگ همچنان نقش داشتن در این حادثه را رد می‌کند.گفته می‌شود آمریکا در تلاش است در تحریم‌های جدید ضمن توقیف اموال کره‌شمالی، از سفر‌های تجاری و شخصی اتباع این کشور جلوگیری کند.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال‌های اخیر تحریم‌های سختی به خاطر آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی علیه این کشور وضع کرده است.

کلینتون و گیتس روز گذشته همچنین برای اینکه حمایت واشنگتن را از سئول به‌عنوان یکی از متحدان اصلی خود در آسیا نشان دهند به منطقه غیرنظامی شده میان  دو کره (DMZ) سفر کردند. سفر به این منطقه باعث شد که اعضای کابینه آمریکابرای اولین‌بار پس  از سال 2000 در نزدیک‌ترین فاصله با کره‌شمالی قرار بگیرند.

کلینتون در بازدید از این منطقه که به وسیله مین‌های زمینی و سیم خاردار حفاظت می‌شود، اعلام کرد که می‌خواهد پیونگ‌یانگ بداند راه دیگری هم وجود دارد. وی گفت: تا زمانی که کره‌شمالی مسیر خود را تغییر ندهد آمریکا دفاع خود را از متحدان و شرکایش ادامه خواهد داد.این در حالی است که آمریکا قرار است هفته آینده رزمایش مشترکی را با کره‌جنوبی در آب‌های شبه جزیره کره آغاز کند؛ مسئله‌ای که بدون شک واکنش سخت مقام‌های کره‌شمالی را به‌دنبال خواهد داشت.

گیتس در سخنرانی خود در جمع نظامیان آمریکا در کره‌جنوبی اعلام کرد که در این رزمایش مشترک 10کشتی آمریکایی، 8ناو کره‌جنوبی و چندین جنگنده شرکت می‌کنند.آمریکا برای شرکت در این رزمایش بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر خود را به منطقه اعزام کرده است.

هر چند واشنگتن این اقدام را برای ارسال پیامی مهم به پیونگ یانگ توصیف کرده است اما بدون شک این مسئله به آتش اختلاف‌ها در شبه جزیره کره بیشتر از گذشته دامن خواهد زد.

کد خبر 112137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز