دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: در آستانه شروع فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی، وزیر آموزش و پرورش به مدیران مدارس توصیه کرد

که به خانواده‌ها فشار مالی نیاورند؛ هرچند چنین کارهایی از سر دلسوزی باشد.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی، در حاشیه همایش ملی رویکرد اسلامی در مدیریت آموزش و پرورش، تغییر مدل و رنگ روپوش‌های دانش‌آموزان و کمک‌های مالی را از مصادیق فشار مالی به خانواده‌ها بیان کرد و از مدیران مدارس خواست که دقت کنند تا خانواده‌ها تحت فشار قرار نگیرند.

البته وی نگفت که اگر سرانه مدارس به اندازه کافی و سرموقع پرداخت شود، دیگر به دریافت  شهریه، هزینه یا کمک‌های مالی داوطلبانه، نیازی نیست. وزیر که بی‌اطلاع از ماجرای دریافت شهریه در مدارس دولتی نیست از آن به‌نام «هزینه» یاد و اعلام کرد: هرچند افرادی که چنین کارهایی انجام می‌دهند از سر دلسوزی و برای نظم و انسجام ظاهری مدرسه عمل می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در باره ممنوعیت دریافت هزینه در مدارس دولتی گفت: از اول فصل ثبت‌نام، رسانه‌ها دائم اعلام می‌کنند مدیران مدارس حق ندارند هزینه‌ای دریافت کنند که این کار جایگاه و قداست آموزش و پرورش را زیر سؤال می‌برد.

نکته جالب اینکه وزیر آموزش و پرورش ، خود به این ماجرا دامن‌زد و در آستانه فصل ثبت‌نام مدارس، فرهنگیان را از پرداخت هزینه برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس دولتی معاف کرد.

برای 5 هزار تومان

وزیر آموزش و پرورش در حالی به مدیران مدارس توصیه کرد از مردم پول نگیرند که به گفته خودش دست مدیران برای 5 هزار تومان جلوی مردم دراز است. روال در آموزش و پرورش چنین است که پیش از شروع ثبت‌نام،

مسئولان آموزش و پرورش اعلام می‌کنند مدیران مدارس دولتی حق ندارند هنگام ثبت‌نام از مردم پول بگیرند و با شروع سال تحصیلی می‌توانند در قالب کمک‌های داوطلبانه، از مشارکت مالی والدین استفاده کنند.

البته به مدیران تذکر داده‌می‌شود که طوری نسبت به دریافت کمک‌های مالی اقدام کنید که اعتراضی به‌دنبال نداشته‌باشد.  وی در واکنش به پرسشی مبنی بر دریافت پول هنگام دادن کارنامه نیز گفت: چنین کاری به هیچ وجه درست نیست و لازم است مدیران مدارس برای اولیا اهمیت تعلیم و تربیت را تبیین کنند؛

هرچند بیش از 99 درصد از 100 هزار مدیر مدرسه‌ای که در کشور فعالیت می‌کنند چنین اشتباهی را مرتکب نمی‌شوند. در همین حال حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه «حاکمیت باید بدون هیچ دغدغه‌ای برای آموزش و پرورش هزینه کند»، گفت: باید طوری برنامه‌ریزی شود که 2 درصد از مالیات‌ها مستقیما به حساب مدارس واریز شود.

سرانه  تیر‌ماه واریز می‌شود

وزیر آموزش و پرورش درباره چگونگی واریز سرانه به حساب مدارس اظهار کرد: سرانه مدارس شهری تا پایان تیر‌ماه مستقیما به حساب آنها واریز خواهد‌شد. سرانه مدارس روستایی نیز به‌دلیل پیگیری طرح مجتمع‌های روستایی، سرانه ویژه‌ای است که پس از تجهیز و ساماندهی مجتمع‌ها، زمان آن اعلام خواهد‌شد.

شبهه در آزمون استخدامی

وی در باره شبهه برگزاری آزمون استخدامی برای تأمین بخشی از نیازهای مالی این وزارتخانه گفت: 600 هزارنفر در این آزمون شرکت کرده‌اند و 60 هزار نفر نیز مسئولیت برگزاری آن را بر‌عهده داشتند، بنابراین آموزش و پرورش باید علاوه بر مبلغ جمع‌آوری‌شده ثبت‌نام، اعتباری نیز برای هزینه برگزاری در نظر بگیرد؛ به همین دلیل چنین شبهه‌های موضوعیت ندارد.

بدحجابی نتیجه بی‌توجهی به آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش بر این باور است که نه تنها مشکلات امروز حجاب و عفاف نتیجه بی‌توجهی به جایگاه نظام تعلیم و تربیت است، بلکه همه مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز ناشی از بی‌توجهی به آموزش و پرورش است.

حاجی بابایی ادامه داد: اگر بخواهیم نظام تعلیم و تربیت ارزش یابد، اول باید به مرجعیت معلم پی ببریم و یک‌بار دیگر تعریف معلم را بازخوانی کنیم. باید یک درجه حرارت قلب معلمان را بالا ببریم و این به اندازه هزاران فعالیت در جامعه، ما را به جلو می‌برد.

کد خبر 109690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز