دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

مشاور محیط‌زیست شهردار تهران از بهره‌برداری و افتتاح 186 پروژه که دارای جنبه‌های زیست‌محیطی هستند در مناطق 22 گانه و شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران در هفته محیط‌زیست خبر داد

محمد هادی حیدرزاده در مراسم بهره‌برداری از مرکز معاینه فنی در تعمیرگاه مرکزی یکی از نمایندگی‌های خودروهای خارجی و همچنین بهره‌برداری از 5 ایستگاه جدید سنجش آلودگی هوا و اهدای استاندارد ایزو14001به 8شرکت و سازمان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک گفت: واگذاری بخش‌های مختلف شهرداری به بخش خصوصی یکی از اهداف مهم محسوب می‌شود که در این راستا در تلاشیم تا در بخش معاینه فنی خودروها نیز با ایجاد مراکز جدید توسط بخش خصوصی نقش تصدیگری شهرداری را در این زمینه به نقش نظارتی تبدیل کنیم.

حیدرزاده  افزود: حضور بخش خصوصی در اجرای کارها و پروژه‌های مختلف می‌تواند سبب ایجاد رقابت،  بهبود خدمات رسانی و اجرای بهتر پروژه‌ها شود. در بحث معاینه‌فنی خودروها نیز حضور و مشارکت بخش خصوصی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا رقابت سبب شود معاینه فنی خودروها با کیفیت بیشتر صورت گیرد.

مشاور شهردار تهران در ادامه گفت: در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا مطرح شده که اگر معاینه فنی خودروها به‌درستی صورت گیرد می‌تواند 23درصد در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد و همچنین معاینه‌فنی می‌تواند سبب کاهش 10درصدی مصرف سوخت در خودروها شود.

این در حالی است که با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها میزان مصرف سوخت برای رانندگان خودروها اهمیت خواهد داشت و همین عامل می‌تواند مشوق خوبی باشد تا تمامی خودروها به موقع و به‌صورت مستمر به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

وی همچنین در مورد اخذ استاندارد 14001 توسط حوزه حمل ونقل و 8 شرکت و سازمان وابسته به آن تأکید کرد: استقرار نظام مدیریتی محیط‌زیست (14001) در سطح شهر تهران از مدتی پیش توسط شهرداری مناطق 22 گانه صورت گرفت و اکنون حوزه حمل‌ونقل و ترافیک نسبت به استقرار این نظام اقدام کرده که خوشبختانه توانسته این استاندارد را کسب کند.

راه‌اندازی مراکز معاینه فنی با مشارکت بخش خصوصی

از سوی دیگر مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران دیروز در این مراسم گفت: مراکز معاینه فنی جدید با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های خودروساز احداث می‌شود.

وحید نوروزی با بیان این مطلب اعلام کرد: از این پس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری تهران هیچ مرکز جدیدی را احداث نخواهد کرد.دیروز علاوه بر اینکه از یک مرکز معاینه فنی و 5 ایستگاه جدید سنجش آلودگی هوا بهره‌برداری شد،  مراسمی نیز به مناسبت اهدای استاندارد ایزو14001 به 8 شرکت و سازمان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برگزارشد.

وحید نوروزی در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: فرهنگ مراجعه به مراکز معاینه فنی در حال نهادینه شدن است به‌گونه‌ای که میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی طی 2 سال اخیر به مرز یک میلیون و 200 هزار خودرو رسیده است.

وی ادامه داد: تنها طی 75 روز گذشته حدود 210 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.نوروزی تصریح کرد: استاندارد خودروهای انژکتوری دو برابر سخت‌گیرانه‌تر شده است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: همچنین از مهرماه 89 بررسی کیفیت و کارایی مبدل‌های کاتالیستی در دستور کار ستادهای معاینه فنی خودروها خواهد بود.

وی پیش‌بینی کرد،  تنها در تهران حدود1.5میلیون خودرو برای گرفتن برگه معاینه فنی با مشکل مواجه خواهند بود زیرا مبدل‌های کاتالیستی آنها کیفیت لازم را ندارد.وی اظهار امیدواری کرد تعداد خطوط معاینه فنی خودروها در تهران به 60 خط برسد که در این صورت جوابگوی تمامی خودروهای سطح شهر خواهد بود.

نوروزی خاطرنشان کرد: تمامی خودروسازانی که در تعمیرگاه‌های اصلی و مرکزی خود امکانات و صلاحیت لازم را برای ایجاد مرکز معاینه فنی داشته باشند می‌توانند مجوز ایجاد مرکز معاینه فنی خودروها را اخذ کنند.

وی ادامه داد: شرکت سایپا 6نمایندگی رسمی و شرکت ایران‌خودرو 3 نمایندگی رسمی خود را برای این کار معرفی کرده‌اند که پس از بررسی‌های لازم درصورتی‌که این مراکز ظرفیت و شرایط لازم را دارا باشند ،  با درخواست آنها موافقت خواهد شد.

کد خبر 109180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز