دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه خبری پروگرسیو استعفای یوکیو هاتویاما، نخست وزیر ژاپن را در نتیجه غرور و سرسختی آمریکا برای حفظ پایگاه اوکیناوا دانست

 به گزارش ایرنا، پایگاه خبری پروگرسیو با اشاره به مخالفت های فراوان و اعتراضات خیابانی مردم ژاپن در ماه آوریل (فروردین) گذشته به منظور انتقال پایگاه اوکیناوا، خاطر نشان کرد که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با تحقیر حامی مهمش در آسیا، ‌هاتویاما را مجبور کرد در پی عذرخواهی از مردم اوکیناوا از قدرت کناره گیری کند.‌

این وبگاه خبری نوشت، آمریکا نپذیرفت که اوکیناوا را ترک کند، زیرا این منطقه به منزله ارتباطی کلیدی در زنجیره بیش از 700 پایگاه آمریکا در 130 کشور جهان محسوب می شود.

چارلز جانسون، یکی از کارشناسان مطرح در این حوزه، اخیرا در روزنامه آمریکایی "لس آنجلس تایمز تاریخچه مختصری از جزیره اوکیناوا را منتشر کرد.

وی در این تاریخچه خاطر نشان نمود که آمریکا تا سال 1972 این جزیره را به صورت تمام و کمال در اختیار داشت و حتی بعد از آن حاکمیت پایگاه ها و حریم هوایی این جزیره را برای خود محفوظ دانسته است.

دلایل تنفر ژاپنی ها از آمریکا فراوان است،‌ اما به طور کلی می توان به اتفاقاتی چون تجاوز یک سرباز آمریکایی به دختر 12ساله ژاپنی در سال 1995و حادثه سقوط بالگرد در سال 2004 اشاره کرد که موجب افزایش حس انزجار مردم شده است.

علاوه بر این، آلودگی صوتی به دلیل پایگاه نظامی و مخالفت ساکنان جزیره در برابر استفاده نظامی آمریکا از سرزمینشان از دیگر دلایل مخالفت آنها به شمار می آید.

در پی بالا گرفتن مخالفت های مردم اوکیناوا،‌ آمریکا در تلاشی نا موجه برای اینکه نشان دهد قصد مصالحه دارد، سال 2006 توافقنامه ای را به دولتمردان ژاپن ارائه داد که به موجب آن، پایگاه به ساحل شمال شرقی اوکیناوا منتقل می شد.

نکته قابل توجه در توافقنامه این بود که ارائه دهنگان آن،‌ تخریب زیست محیطی و زندگی دریایی در صخره مرجانی واقع در آن منطقه را مد نظر قرار نداده بودند.

مردم اوکیناوا با این پیشنهاد راضی نشدند و هاتویاما که با قول بازنگری در اتحاد آمریکا و ژاپن به این مقام رسیده بود، در طوفانی که آمریکا به راه انداخت گیر افتاد.

پروگرسیو افزود:‌ متاسفانه استعفای هاتویاما باعث نمی شود که آمریکا در موضع خود نرمش نشان دهد.

ایالات متحده نگران امپراتوری پایگاه های نظامی اش است که دیگر نمی تواند از عهده اداره شان برآید و بسیاری از کشورهای میزبان هم وجود این پایگاه ها را بیش از این تحمل نخواهند کرد.

این منبع خبری در پایان نوشت: آمریکا نیاز دارد که نه تنها روابط با متحدانی مانند ژاپن، بلکه حضور نظامی اش را در کل جهان را مورد بازنگری قرار دهد.

کد خبر 109104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز