همشهری آنلاین: همایش بررسی راه‌های توسعه گردشگری سلامت " در کیش آغاز بکار کرد. گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیش از 24 ساعت و کمتر از یک سال صورت می گیرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این همایش 2 روزه 110 نفر از مسئولان و کارشناسان بخش‌های بهداشت و درمان و مراکز دانشگاهی و گردشگری کشور حضور دارند.

این همایش بـا هدف تبین ظرفیت‌ها و ساماندهی حوزه گـردشگری سلامت در ایران، جلب مشارکت بخش خصوصی برای فعالیت در زمینه گـردشگری سلامت، ارائه و بررسی طرح هـای گردشگری سلامت و تـوانمندی های مـراکـز درمـانی فعال در این عـرصه در سالن همایش‌های بین‌المللی کیش در حال برگزاری است.

دبیر این همایش گفت:از میان 100 مقالـه رسیده بـه دبیرخانـه همـایش 40 مقاله به صورت پـوستر و سخنرانی ارائـه می شود.

سعید حسینی بـا اشاره بـه اینکه بنابر اعلام سازمان جهانی گردشگری، ایران در میان کشورهای منطقه بالاترین تـوانـایی را در بخش گردشگری سلامت داراست گفت: نداشتن برنـامه ریزی مناسب در جهت هماهنگ کردن دستگاه‌هـای فعـال در این عرصه، بی توجهی به اهمیت ارز آوری این صنعت و تبلیغات ضعیف، مهمترین علتهـای موفق نبودن ما در دستیابی به جایگاهی شایسته در توسعه گردشگری سلامت است.

وی با بیان اینکه درآمد ما از گردشگری سلامت تنها 80 تا 90 میلیون دلار در سال است گفت: با استفاده بهینه از امکانات موجود و هماهنگی دستگاه هـای دولتی و بخش خصوصی می توان این میزان را در مرحله نخست به یک میلیارد دلار و در برنامه ای پنج ساله به 7 میلیارد دلار در سال افزایش داد.

هم اکنون اردن موفق ترین کشور منطقه در زمینه گـردشگری سلامت است کـه سالانه از محل ارائه خدمات درمانی به 120 هزار گردشگر سلامت، 620 میلیون دلار درآمد کسب می کند.

ترکیه و امارات هم در این زمینه تلاش های فراوانی کرده‌اند.

دبی در نظر دارد به مرکز خدمات برتر درمانی منطقه تبدیل شود و به این منظور شهرکی را که دارای بیمارستان، هتل، دانشکده پزشکی و مرکز تندرستی است، در دست احداث دارد.

رضا صدیقی عضو هیات مدیره جـامعه تورگردانان ایران نیز برگزاری این همایش را در جهت هماهنگ کردن واحدهای اجرایی وشناخت توانمندی بخش های مختلف فعال در گردشگری گـامی مهم دانست و گفت: بـا معرفی تـوانمندی های ایران بـه کشورهـای منطقه و بازاریابی مناسب می توان سهم کشور را در جذب گردشگران سلامت افزایش داد.

گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیش از 24 ساعت و کمتر از یک سال صورت می گیرد.

سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص گردشگری سلامت را چنین تعریف می کند: استفاده از خدماتی کـه بـه بهبود یـا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد ( با استفاده از آبهای معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکـانی خـارج از محل سکونت فرد بیش از 24 ساعت است به طول می‌انجامد.

گـردشگری سلامت شامل زیرمجموعه‌های متنوعی مانند گردشگری درمانی طبیعی، مـراقبت و نقاهت، درمان‌ های غیرمتعارف، درمان‌ هـای پزشکی، جراحی، کلینیکی، تشخیصی، جراحی، بیمارستانی، طب سنتی، طب سوزنی، انرژی درمانی، یوگا، مدیتیشن و گـردشگری پیشگیرانه است.

کد خبر 109003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز