سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور سهمیه بنزین تابستانی خودروهای شخصی را 180 لیتر اعلام کرد

به گزارش ایسنا، سردار محمد رویانیان روز سه‌شنبه افزود: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده سهمیه بنزین خودروهای شخصی نسبت به سه ماهه اول امسال در فصل تابستان تغییری نکرده و همان 180 لیتر به کارت دارندگان خودروها واریز می‌شود.

وی با اشاره به این که سهمیه تابستانی از ساعت 24 روز اول تیر ماه در کارت سوخت خودروها شارژ می‌شود، در خصوص سهمیه بنزین موتورسیکلت‌ها نیز گفت: سهمیه بنزین موتورسیکلت‌ها نیز در فصل تابستان ماهانه 25 لیتر و به ازای سه ماه تابستان 75 لیتر در کارت آنها شارژ می‌شود.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در مورد سهمیه بنزین خودروهای عمومی همچون وانت بارها، تاکسی‌ها و آژانس‌ها گفت: هر چند این خودروها سهمیه خرداد ماه خود را دریافت کرده‌اند، اما از این پس سهمیه آنها با پایش و اصلاح در سیستم‌ آنها تعیین و با درنظر گرفتن شرایطی همچون دریافت کارت هوشمند، در خدمت مردم بودن، دارا بودن تاکسیمتر و داشتن خط مشخص سهمیه تیر ماه آنها تعیین می‌شود و در غیر این صورت در تخصیص سهمیه این خودروها تجدیدنظر صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: بنابراین واگذاری سهمیه بنزین تاکسی‌ها، آژانس‌ها و وانت بارها حتی تاکسی‌های برونشهری بر اساس سیاست‌های هدفمندکردن یارانه‌ها و دارا بودن شرایط یاد شده صورت گرفته و از تیر ماه واگذار می‌شود، لذا خودروهایی که این شرایط را نداشته باشند، سهمیه بنزین آنها قطع خواهد شد.

وی ادامه داد: در جاد‌ه‌ها سازمان راهداری و در شهرها وزارت کشور موظف شده‌اند خودروهای عمومی که در خدمت مردم هستند، شناسایی کرده و «کارت کار» به وانت بارها بدهند.

به گفته رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور به این ترتیب سازمان راهداری تا اول تیر ماه و وزارت کشور تا اول مرداد ماه فرصت دارند تا این کار را انجام دهند.

رویانیان به دارندگان وانت بارها، تاکسی‌ها و آژانس‌ها اولتیماتوم داد که تنها آن‌هایی که در سیستم حمل و نقل عمومی به ارایه خدمات می‌پردازند بنزین یارانه‌ای می‌گیرند و افزود: بر این اساس تاکسی‌ها، وانت بارها و آژانس‌های درون‌شهری تا پایان مرداد ماه و برون‌شهری تا پایان تیرماه فرصت دارند تا شرایط لازم را کسب کنند و پس از آن سهمیه بنزین آنها قطع می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در راستای هوشمند شدن تاکسیرانی چنانچه تاکسیرانی‌ها از سیستم‌های‌ کنترل الکترونیکی استفاده کنند، از نظر مالی مورد حمایت ستاد سوخت قرار می‌گیرند.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به وجود یک میلیون و 700 هزار وانت‌بار در کشور، افزود: این در حالیست که بیشتر وانت بارها در خدمت مردم نیستند و بسیاری از مردم و یا سازمان‌ها و ارگان‌ها به دلیل استفاده از سهمیه بنزین، وانت را خریداری می‌کنند؛ لذا در حال حاضر به دلیل فقدان سامانه کنترلی به تمامی وانت‌بارها اعم از عمومی و غیرعمومی سهمیه بنزین اختصاص می‌دهیم، حال این که این جفا به بیت‌المال و مردم است.

تولید خودروهای پرمصرف متوقف می‌شود

رویانیان در ادامه از توقف تولید وانت‌های پرمصرف خبر داد و در این رابطه نیز یادآور شد: با توجه به مصوبه دولت از اول سال 89 تولید وانت‌های بنزین‌سوزی که بیش از 10 لیتر در 100 کیلومتر مصرف سوخت دارند ممنوع و متوقف می‌شود که روش‌های اجرایی این امر در حال هماهنگی با وزارت صنایع است.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور همچنین از جلوگیری از تولید خودروهای سنگین با مصرف بالا نیز خبر داد و اضافه کرد: از تولید خودروهای پرمصرف نیز جلوگیری می‌کنیم، بنابراین سازندگان خودروها موظف به رعایت اصل کاهش میزان مصرف سوخت تولیداتشان هستند.

وی با بیان این که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای پنج سال آینده (سال 93) متوسط مصرف خودروها پنج لیتر در 100 کیلومتر خواهد شد، توضیح داد: در این رابطه با هیچکس حتی خودروسازان نیز تعارف نداریم و از آنها می‌خواهیم تا تولید خودروهای کم مصرف را در دستورکار خود قرار دهند؛ این در حالیست که مصرف خودروهای موجود را نیز می‌توان کاهش داد و کافی است در این رابطه فرایند سوخت‌رسانی را اصلاح کنیم تا شاهد کاهش 10 تا 15 درصدی مصرف سوخت باشیم.

تا پایان تیرماه لوکوموتیوهای جدید به مترو تهران می‌آیند

رویانیان با اشاره به پیگیری‌های ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در مورد اختصاص اعتبارات و بودجه لازم برای گشایش کار مترو تهران و ورود واگن‌ها اظهار کرد: با پیگیری‌های این ستاد فعلا 100 میلیارد تومان برای گشایش کار مترو تهران و در راستای ورود 60 واگن یک و دو طبقه و 28 لوکوموتیو به منظور افزایش جابجایی‌های مسافران اختصاص یافت که امید می‌رود حداکثر تا پایان تیرماه لوکوموتیوها در برای جابجایی مسافران در اختیار مردم قرار گیرند.

وی در ادامه به اختصاص یارانه‌ بلیت اتوبوس و مترو نیز اشاره کرد و افزود: امسال به اندازه کافی یارانه‌ بلیت اتوبوس و مترو لحاظ شده است و شهرداری در این زمینه نباید دغدغه‌ای داشته باشد.

رویانیان در ادامه از تعیین تکلیف واگن‌های متروی تبریز و مترو اهواز خبر داد و بیان کرد: واگن‌های مترو تبریز و اهواز تعیین تکلیف شد تا توسط واگن‌سازی‌های داخلی و با همکاری کشورهای خارجی ایجاد شود، این در حالیست که نحوه خریداری واگن‌های این شهرها در چند روز آینده تعیین تکلیف می‌شود.

وی همچنین در مورد مترو اصفهان و مترو شیراز نیز عنوان کرد: متاسفانه اقدام عملی برای خرید واگن‌های این شهرها انجام نشده است، لذا اگر از بودجه امسال برای این منظور استفاده نشود، دولت در امضای توافقنامه‌های مربوطه و پرداخت بودجه روش دیگری را اتخاذ می‌کند.

به گفته رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور 60 درصد از بودجه یکهزار و 700 میلیارد تومانی برای خرید واگن‌ها اختصاص می‌یابد.

وی به ضرورت توانمندسازی شرکت‌های واگن‌سازی در داخل کشور اشاره و اظهار کرد: با قراردادهای پی‌درپی در بخش درون و برونشهری در تلاشیم تا واگن‌سازی‌های داخلی را نجات دهیم و کاری کنیم تا آنها رونق یافته و بتوانند به حیات اقتصادی خود ادامه دهند.

رویانیان همچنین در مورد میزان مصرف سوخت در ایران خاطرنشان کرد: در حالی که در 20 سال گذشته مصرف سوخت در ایران ــ معادل بشکه نفت ــ 10 برابر افزایش یافته است، اما این میزان در دنیا کمتر از دو برابر بوده است،‌ این در حالیست که اگر روند افزایشی مصرف بنزین در ایران ادامه یابد، 10 سال دیگر به وارد کننده نفت تبدیل می‌شویم .

وی میانگین مصرف بنزین روزانه در کشور را در حال حاضر 62 میلیون لیتر اعلام و یادآور شد: در سال 85 با وجود حدود هفت میلیون خودرو مصرف روزانه 75 میلیون لیتر بنزین بود، این در حالیست که با افزایش بیش از چهار میلیون خودرو به مجموع خودروهای کشور هم اکنون مصرف 62 میلیون لیتر کاهش یافته است.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور کاهش مصرف بنزین را نشان از مدیریت این امر دانست و تصریح کرد: چنانچه نتوانیم روند کاهشی مصرف بنزین را حفظ کنیم باید به طرح‌های جدید روی آورد که مهمترین آنها هدفمند کردن یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت‌هاست.

3 هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور افزوده می‌شود

به گزارش ایسنا، وی در ادامه به افزوده شدن سه هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی ظرف شش ماه آینده خبر داد و اضافه کرد: همچنین تقویت ناوگان مینی‌بوسرانی و نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده نیز در دستور کار قرار دارد، این در حالیست که امسال باید 50 هزار دستگاه تاکسی نوسازی شوند.

رویانیان تصریح کرد: بیش از 5/99 درصد از مردم کمتر از 500 لیتر در ماه بنزین آزاد مصرف می‌کنند.

وی با اعلام این که بیش از یک میلیارد لیتر بنزین ذخیره در کارت‌های مردم وجود دارد ، خاطر نشان کرد: در فاز بعدی ارائه بنزین آزاد با همان کارت سوخت فعلی صورت می‌گیرد، به شکلی که از دارنده کارت در زمان سوخت‌گیری نوع بنزین درخواستی اعم از آزاد و یا یارانه‌ای بودن سوال می‌شود.

تا 3 سال آینده صادرکننده بنزین می‌شویم

سردار رویانیان از افزایش تولید بنزین در کشور خبر داد و گفت: امسال ظرفیت تولید بنزین 10 میلیون لیتر افزایش می‌یابد، به این ترتیب قصه تحریم بنزین کشور منتفی است و قول می‌دهیم حتی اگر فردا هم تحریم کنند، باز هم پاسخگوی نیاز مردم باشیم، این در حالیست که امیدواریم تا سه سال دیگر صادرکننده بنزین شویم.

وی در پاسخ به اختصاص سهمیه بنزین به سفرهای تابستانی گفت: رویکرد مجلس و قانون هدفمندکردن خلاف این امر است و قرار نیست برای مناسبت‌های مختلف سهمیه را افزایش دهیم، هرچند با ارائه سهمیه بنزین عید نوروز محکوم شدیم و مردم باید کم کم به این شیوه دریافت بنزین عادت کنند.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با تاکید بر این که تنها 10 درصد از هزینه سفرهای مردم صرف پرداخت پول بنزین می‌شود ، به شوخی گفت: برخی به اندازه پول بنزین در سفرها برای کودکان خود پفک می‌خرند!

وی در خصوص خرید بنزین از خارج کشور گفت: خرید بنزین، خلاف قانون نیست و کسی که می‌خواهد به مردم بنزین بفروشد نمی‌تواند پول را دریافت و سپس سفارش دهد تا بنزین بیاید، لذا بنزین باید همیشه آماده و بیش از حد نیاز ذخیره شود.

سردار رویانیان با اشاره به بودجه 89 گفت: اگر قرار است واردات بنزین صفر شود باید قیمت آزاد شود.

وی با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری و وزیر کشور برای حمایت جدی از مترو، گفت: این در حالیست که این حمایت از مترویی نیست که سیاست‌های دولت را زیر پا گذاشته و خلاف نیاز جامعه حرکت می‌کند، لذا ما نه تنها از بودجه مصوب دولتی برای مترو مصرف می‌کنیم، بلکه برای تقویت این ناوگان از حمایت سرمایه‌گذاران نیز استفاده می‌کنیم.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور ادامه داد: سیاستی را که ریل کشی شده و خط راه‌اندازی شده، اما می‌گویند واگن نداریم را دیگر نمی‌خواهیم بشنویم و کسانی که این حرف را می‌زنند باید محاکمه شوند، چرا که حتی برای خرید برخی واگن‌ها قرارداد نیز منعقد نشده است!

وی خاطرنشان کرد: آنهایی که می‌خواهند مترو را سیاسی کنند باید بدانند این مساله با سیاسی‌کاری حل نخواهد شد.

سردار رویانیان در ادامه با تاکید بر این که قطار شهری را فقط مترو نمی‌دانیم و در تهران اصفهان و تبریز نیازمند تراموا هستیم، اضافه کرد: 70 درصد مترو دوبی در هوا قرار دارد، اما ما تا می‌گویم قطار هوایی، می‌گویند منوریل!

وی تاکید کرد: من سیاسی نیستم،‌ بلکه مدیر اجرایی هستم و این مسئولیت را پذیرفتم تا نوکری مردم را کنم.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور خاطرنشان کرد: رییس جمهوری مرا به تقویت بی‌چون و چرای مترو موظف کرده و از امسال مسئولیت مدیریت قطارهای شهری را نیز به من داده‌اند، اما برخی‌ها نمی‌گذارند من کمک کنم، چرا که حرف منطقی می‌زنم.

کد خبر 108790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز