همشهری آنلاین: تاکسی‌ها، آژانس‌ها و وانت بارها باید تا پایان تیرماه تکلیفشان در خصوص ارائه خدمات به مردم مشخص شود، در غیر این صورت سهمیه بنزین دریافت نمی‌کنند

به گزارش ایسنا، سردار محمد رویانیان، رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور، در تشریح طرح ضربتی دولت در حوزه حمل و نقل عمومی با اشاره به سیاست‌های دولت در بخش حمل و نقل و سوخت در راستای طرح هدفمندی یارانه‌ها،‌ یکی از مهمترین موضوعات را بحث آژانس‌ها عنوان کرد و گفت: از نظر دولت و قانون هدفمندی یارانه‌ها آژانس‌ها در کشور کارآمدی لازم را ندارند، لذا تغییر در سیستم مدیریت آنها از امروز در دستورکار ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به نبود امنیت شغلی برای رانندگان، کیفیت پایین خدمات، بهره‌وری ناکافی در سیستم آژانس‌ها و عدم نظارت بر قیمت‌ها در آژانس‌های کشور گفت: هم‌اکنون 100 هزار راننده آژانس در تهران و بیش از 200 هزار راننده آژانس در کل کشور فعالیت می‌کنند که در صورت اصلاح سیستم آژانس‌ها بهره‌وری آنها دست‌کم50 درصد افزایش خواهد یافت.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به اینکه بر اساس آیین‌نامه صادره توسط دولت مسئولیت آژانس‌ها به شهرداری‌ها واگذار شده است تصریح کرد: دولت تصمیم گرفته است تا اول سامانه و مدیریت آژانس‌ها را اصلاح کرده و پس از آن، آنها را در اختیار بخش‌های ذیربط قرار دهد.

تاکسی‌ها باید دنبال مردم باشند نه مردم دنبال آنها

وی در ادامه به ضعف مدیریت در ناوگان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه سیستم و مدیریت تاکسیرانی ضعیف است به شکلی که شهرهایی وجود دارد که 40 تا 60 درصد تاکسی‌ها به صورت شخصی فعالیت کرده و در سیستم خدمات‌رسانی نمی‌کنند.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به اینکه حدود 50 درصد مسافران توسط حمل و نقل عمومی با ناوگان تاکسیرانی در کشور جابجا می‌شوند که این رقم باید اصلاح شود، گفت: متاسفانه از یکهزار و 19 شهر کشور تنها 95 شهر سیستم اتوبوسرانی دارند در مابقی این شهرها مردم با تاکسی جابجا می‌شوند.

وی به شهر تهران اشاره کرد و گفت: روزانه 4 میلیون نفر در تهران با تاکسی جابجا می‌شوند، این در حالیست که 2/4 میلیون نفر روزانه با اتوبوس در پایتخت جابجا می‌شوند.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به اینکه متاسفانه تاکسیرانی به طور کامل در خدمت مردم نیست افزود: در حالی که تاکسی‌ها باید به دنبال مردم باشند شاهدیم که مردم به دنبال تاکسی‌ها هستند!

وی با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها باید تبدیل به یک فرصت طلایی شود گفت: تاکسی که سهمیه بنزین می‌گیرد و از طرح زوج و فرد به راحتی عبور می‌کند متاسفانه 60 درصد در اختیار مردم نیستند، لذا پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌ریزی‌ها به شکلی صورت گیرد تا تاکسی‌هایی که به شهروندان خدمت‌رسانی نمی‌کنند اجازه تردد در طرح ترافیک و زوج و فرد را ند اشته باشند.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به ضرورت اصلاح نظام تاکسیرانی در کشور گفت: متاسفانه افزایش خودسرانه قیمت تاکسی‌ها و عدم کنترل بر آنها و نبود سامانه نظارتی در این خصوص نیز از جمله مشکلات ناوگان تاکسیرانی کشور است که در این راستا ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور آمادگی دارد در کلانشهرها خصوصا در تهران، حمایت ویژه از سازمان‌های تاکسیرانی کند که این حمایت‌ها هم مالی و هم مدیریتی خواهد بود.

وی با اشاره به مصوبات دولت گفت: بر این اساس وزارت کشور موظف شده است تا پایان شهریور ماه سال جاری در کلانشهرها سیستم‌های تاکسیرانی را به سامانه‌های هوشمند و تاکسیمتر مجهز کند.

رویانیان با اشاره به این که تاکسی‌هایی که در سیستم حمل و نقل قرار نگیرند هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب این تاکسی‌ها دیگر صلاحیت ادامه فعالیت نداشته و پروانه آنها ابطال می‌شود.

یک میلیون و 600 هزار وانت بار؛ نمی‌دانیم کجا کار می‌کنند

وی در ادامه به موضوع وانت بارها در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که 15 درصد ترافیک تهران ناشی از نابسامانی وانت بارهاست ، آمارها نشان می‌دهد از یک میلیون و 700 هزار وانت بار در کشور که سهمیه بنزین دریافت می‌کنند، تنها 100 هزار وانت بار در حال خدمات‌رسانی هستند که این وانت بارها شناسایی شدند و لذا نمی‌دانیم یک میلیون و 600 هزار وانت باری که یارانه دولتی در بنزین دریافت می‌کنند کجا فعالند!

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها باید با کمک پلیس نسبت به ساماندهی و شناسایی این وانت‌ بارها هرچه سریعتر اقدام کنند.

2 هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل کشور می‌شود

وی در ادامه به مشکلات ناوگان اتوبوسرانی شهری اشاره کرد و گفت: متاسفانه این ناوگان نیز در کشور کارآمدی لازم را ندارد و باید هرچه سریعتر این ناوگان خصوصا در کلانشهرها به سامانه کنترل هوشمند مجهز شوند.

رویانیان تاکید کرد:‌ متاسفانه برخی شهرهای بزرگ اتوبوس‌های خود را بکار نمی‌گیرند این در حالیست که دولت 5/72 درصد قیمت هر اتوبوس شهری را یارانه می‌دهد.

وی گفت: بر اساس مصوبه دولت و ابلاغیه صورت گرفته تا نیمه اول امسال حدود 2 هزار دستگاه اتوبوس و تا پایان به صورت سرجمع حداقل 3 هزار دستگاه اتوبوس برای کلانشهرها توسط وزارت کشور تامین می‌شود که در این خصوص پیگیری‌های لازم از وزارت کشور در حال انجام است.

60 درصد بودجه مترو شهرها امسال باید به خرید واگن اختصاص یابد

رویانیان در ادامه به وضعیت مترو در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه سیاستگذاری در مترو کشور واحد نیست و شهرداران با توجه به سلیقه و برداشت خود در این خصوص اقدام می‌کنند.

وی گفت: حدود 95 درصد بودجه سال 88 در بخش مترو متاسفانه صرف کندوکار و ریل‌گذاری شده این در حالیست که بسیاری از شهرها مانند مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز چند سالی است که معطل واگن هستند.

 رویانیان با بیان اینکه امسال یکهزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای متروی کلانشهرهای کشور اختصاص یافته است تصریح کرد: 60 درصد این اعتبار باید حتما برای خرید واگن اختصاص یابد که در این خصوص ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تمهیدات دولت برای برخورد با تخلفات حمل و نقل عمومی گفت: با توجه به اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری هماهنگی‌های لازم با سازمان تعزیرات حکومتی صورت گرفته است و صنوف متخلف در این زمینه تعطیل و مجوز آنها ابطال می‌شود. 

رئیس ستاد حمل و نقل و مصرف شوخت کشور با اشاره به این که طرح ضربتی دولت در حوزه حمل و نقل عمومی به صورت آزمایشی در تهران آغاز می شود گفت: در این خصوص جلسات هماهنگی با شهرداری تهران از فردا آغاز می‌شود.

وی در خصوص سبد سوختی کشور نیز گفت: بر اساس مصوبه دولت 70 درصد سبد سوختی کشور باید گازوئیل و بنزین، 25 درصد اوناع گاز و 5 درصد برق و هیبرید و ... باشد که در این خصوص وزارت نفت می‌گوید رقم گاز باید 18 درصد شود که این موضوع در حال بررسی است.

کد خبر 106558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز