دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: پس از رکود بازار خودرو در 2ماه نخست امسال متأثر از مباحث مطرح در زمینه تغییر تعرفه واردات خودرو، این روزها برخی فعالان بازار از رونق نسبی خرید و فروش خودرو خبر می‌دهند.

 بازار خرید و فروش خودرو که در ماه‌های نخست امسال متأثر از کاهش تقاضا و برخی مباحث مطرح در زمینه کیفیت و تعرفه واردات خودروهای ساخت داخل با رکود همراه شده بود این روزها پس از تعیین تعرفه 90درصدی واردات خودرو و برخی الزامات
مطرح شده برای بهبود کیفی و ارائه خدمات پس از فروش مناسب توسط خودرو‌سازان داخلی، رونق نسبی را شاهد بوده است. یک فعال بازار خرید و فروش خودرو با اشاره به وضعیت بازار در هفته گذشته، گفت: در هفته گذشته بازار خرید و فروش خودروهای سواری در بازار تهران رونق اندکی داشته است.

کمال عزیزی قناد با بیان این مطلب به ایرنا، افزود: در هفته گذشته در بازار خودرو تهران
بیشتر خریداران همچنان به‌دنبال خرید پژو206 بودند.

 این هفته قیمت خودرو پراید صندوقدار سفید 75میلیون و 500هزار ریال و دوگانه‌سوز آن 87میلیون ریال بود و خودرو ریو نیز به قیمت 132میلیون ریال خرید و فروش شد.

وی افزود: با توجه به تقاضای مشتریان در هفته گذشته هر دستگاه خودرو پژو206 تیپ دو با ترمز ضد‌قفل 138میلیون و 500هزار ریال معامله شد. در هفته مذکور همچنین هر دستگاه خودرو پژو405 (جی.ال.ایکس) بنزین سوز 130میلیون ریال قیمت داشت، ضمن آنکه هر دستگاه خودروی سواری مزدا 3 تیپ سه 354میلیون ریال به خریداران فروخته شد.
این فعال بازار خرید و فروش خودرو قیمت هر دستگاه خودرو ماکسیما اتوماتیک در هفته گذشته را 392میلیون ریال و هر دستگاه خودرو زانتیا را 273میلیون ریال اعلام  کرد و گفت: در هفته گذشته هر دستگاه خودروی سمند (ال.ایکس) با ترمز ضد‌قفل در بازار تهران به بهای 150میلیون ریال و پژو پارس ساده با کلید ضد‌سرقت 169میلیون ریال خرید و فروش شد. همچنین هر دستگاه خودروی سواری تندر90 « E1» به قیمت 132میلیون ریال و خودرو سواری تندر90‌ « E2LP » شرکت پارس خودرو 152میلیون ریال به خریداران عرضه شد. (مدل E0 تندر90 در بازار وجود نداشت).

عدم‌تحویل بموقع؛ تخلف خودرو‌سازان

همچنین با وجود اعمال نرخ‌های متفاوت در عرضه خودرو به مشتریان در نمایشگاه‌های سطح شهر، شرکت‌های خودروسازی نیز با عمل نکردن به تعهدات خود در تحویل بموقع خودروهای ثبت‌نامی، سهم عمده‌ای در تخلفات بازار خرید و فروش خودرو داشته‌اند. مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: پرداخت نکردن سود تاخیر در تحویل عمده‌ترین تخلف است.

شهرام میراخورلو با ارائه گزارشی از میزان تخلفات در بخش خرید خودرو طی سال گذشته اعلام کرده است، بیشترین تخلف در مورد خدمات فروش مربوط به پرداخت نکردن سود تاخیر در تحویل و مربوط به‌خودروی پژو405  ایران خودرو بوده است.

وی بیشترین شکایت را از شرکت ایران خودرو اعلام کرده و به ایسنا، گفت: در سال گذشته 460فقره شکایت در مورد عملکرد شرکت‌های خودروساز داخلی واصل شده که از تعداد 19شرکت تولیدکننده داخلی که علیه آنها شکایت شده، شرکت ایران‌خودرو با تعداد 304فقره شکایت بیشترین شکایت را داشته و حدود 66درصد از کل شکایت‌ها را شامل می‌شود. همچنین شرکت پارس‌خودرو با 34فقره و سهم 04/7درصدی و شرکت سایپا با 32فقره و سهم حدود 7درصدی از کل شکایت‌های واصل شده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کد خبر 108648

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز