جمعه ۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران پنجشنبه در سفری یکروزه به شهر مقدس قم با حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، علوی گرگانی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش سما،  شهردار تهران در این دیدارها، گزارش مفصلی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در حوزه‌های مختلف و برخی برنامه‌های آتی شهرداری تهران ارائه کرد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی با تاکید بر آثار مثبت اطلاع‌رسانی درمورد  اقدامات مختلف شهرداری تهران گفت: اطلاع‌رسانی صحیح موجب می‌شود مردم به نظام جمهوری اسلامی علاقه‌مند‌تر شوند،  ایمان پیدا کنند و با مقایسه اقدامات کنونی دریابند که نسبت به زمان گذشته کارهای بسیار خوبی در حال انجام است.

وی افزود: اطلاع‌رسانی کافی ضروری است. غالبا ما تصور می‌کنیم هر چیزی برای ما و یا عده‌ای در اطراف‌مان واضح است برای همه هم واضح است و من پیشنهاد می‌کنم اطلاع رسانی به‌صورت جداگانه در موضوعات مختلف باشد و در حوزه‌های گوناگون کارهای انجام‌شده جداجدا اطلاع رسانی شوند.این مرجع تقلید همچنین گفت: در دستورات دینی داریم کسی که دنیا را برای آخرت و یا آخرت را برای دنیا ترک کند از ما نیست. دنیا مقدمه آخرت است.

وی افزود: اسلام می‌گوید مردم باید عزیز باشند و یکی از نشانه‌های عزت، آن است که وقتی وارد پایتخت کشوری اسلامی می‌شویم،  ببینیم آباد است. این آبادی تبلیغ اسلام است.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات حوزه فرهنگ گفت: علت این مشکلات در 2چیز است؛ یکی افزایش عوامل ضد‌فرهنگ و ضد‌ارزش نظیر ماهواره و... که شبهه افکنی،  فساد اخلاقی و... را ترویج می‌کنند و دیگری اینکه گاهی یا بیشتر به مسائل فرهنگی با دید سیاسی نگاه می‌شود. حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در عین حال تاکید کرد: نگاه به مسائل فرهنگی باید مستقل باشد.

وی افزود: اخیرا با توصیه‌هایی که رهبری فرمودند و هم حرکت مراجع،  ائمه جمعه و مجلس شورای اسلامی،  خوشبختانه امیدی در دل مردم برای جلوگیری از مشکلات فرهنگی ایجاد شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه شهرداری تهران سهم زیادی در این موضوع دارد، بیان داشت: در حوزه تبلیغات گاهی یک شعار تاثیر‌گذار بسیار می‌تواند مؤثر باشد. شهرداری باید در تولید شعارها،  انواع مقالات و... در مورد حجاب و عفاف و مبارزه با بی‌حجابی،  فساد،  مواد‌مخدر و... سهیم باشد. وی ادامه داد: باید بنشینید و در این زمینه ابتکاراتی انجام دهید و از توان حوزه علمیه هم استفاده کنید و ظرفیت فکری حوزه می‌تواند مسائل فرهنگی مورد نیاز شما را پخته کند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین با قدردانی از ساخت 800 ماذنه در 400 مسجد شهر تهران،  ماذنه‌ها را شناسنامه شهرهای اسلامی دانست و تاکید کرد: خوشبختانه این اقداماتی که انجام می‌دهید باقیات الصالحات است.

ملت را باید با احترام اداره کرد نه با ترحم

حضرت آیت‌الله‌  جوادی آملی از استادان برجسته حوزه علمیه قم هم در دیدار شهردار تهران و جمعی از مدیران شهرداری گفت: گزارش نافع و سودمندی ارائه کردید و امیدوارم خداوند توفیق ارائه خدمات بهتر و شایسته‌تر را به شما عطا کند.

وی با بیان اینکه در هر کاری وقتی موفقیم که عناصر محوری آن نهاد را بشناسیم، افزود: جامعه با علم و اندیشه به تنهایی اداره نمی‌شود. علم لازم است ولی کافی نیست. نیمی از نیازها را برآورده می‌سازد. هرگز اندیشه تمام حیات یک ملت را تامین نمی‌کند. اندیشه 50 درصد حاجت یک ملت است و آن 50 درصد دیگر را انگیزه تامین می‌کند. وی گفت: به همین دلیل است که همواره هنر را در کنار دانش ذکر کرده‌اند.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: ما چه در دنیا و چه در آخرت با هنر زندگی می‌کنیم. یک ملت وقتی متمدن می‌شود و مسئولان یک کشور وقتی می‌توانند تمدن‌ساز باشند که هم اندیشمند باشند و هم انگیزه مند و انگیزه‌شناس؛ به انگیزه‌ها احترام بگذارند، اگر انگیزه‌ها تامین شود مردم هم همراهی می‌کنند.  وی توضیح داد: در یک کتابخانه کتاب‌ها بخشی از کار است،  ارائه خدمات بخش دیگری است اما ادب و هنر و نحوه برخورد بخش بسیار مهمی است. ادب ظرافت کار است.

حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی خطاب به شهردار تهران تصریح کرد: ما از دور می‌بینیم شهرداری تهران موفق شده اندیشه و انگیزه را در کنار هم گذاشته و خدماتی را مودبانه به مردم ارائه کند. هم به انگیزه عقلی حرمت گذاشته‌اید هم به اندیشه مردم.

وی گفت: یک نهاد وقتی در پرورش تمدن یک ملت سهم مؤثری دارد که هم انگیزه را در کنار اندیشه تامین کند و هم بین انگیزه عقلی با ضعف نفس فرق بگذارد و همتای انگیزه عقلی دانش عقلی را هم بالا ببرد و از ضعف فکر مردم سوءاستفاده نکند و از ضعف تشخیص،  ضعف نفس و عاطفه عقلی هم همینطور. فرعون مردم را در حد عوامی نگه‌می‌داشت و از آنها بار می‌کشید.

عوام نگه داشتن مردم برای تفکر فرعونی خوب است. این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: دین ما گفته در هر زمان علم،  در هر زمین علم و با هر زبان علم.حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی افزود: ملت ایران ملت باهوشی است،  هم با هوش است هم عطوف،  منتها باید به این ملت حرمت گذاشت و آنها را با احترام اداره کرد و نه با ترحم. ملتی که با ترحم اداره شود، پیشرفت نخواهد کرد.

وی خطاب به دکتر قالیباف گفت: این دو عنصر را خداوند سبحان به جنابعالی و همکاران‌تان داده است،  هم سلاح برنده داده و هم نیروی فعال.  امر ابن معدی کرب  یکی از سلحشوران صدر اسلام شمشیری داشت به‌نام صمصام و یکی از خلفا نامه‌ای به او نوشت و خواست که این شمشیر زبانزد را برای او بفرستد و شمشیر فرستاده شد و آن خلیفه شمشیر را چندبار آزمایش کرد و نامه‌ای گلایه‌آمیز نوشت که این شمشیر آن خاصیت برندگی را ندارد و امر در پاسخ نامه گفت: من شمشیر دادم،  بازو که ندادم. الان بازوی آقای قالیباف را می‌خواهد که از شمشیر برنده نظام اسلامی حداکثر استفاده را بکند. این دعای ما در حق شماست.

مردم همیشه از شما و اقداماتتان استقبال خوبی داشته‌اند

حضرت آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی در دیدار با شهردار تهران با ذکر روایتی از حضرت سیدالشهدا(ع) گفت: امام حسین(ع) که محبوب همه ماست می‌فرمایند: اینکه مردم برای حوائج‌شان به سوی شما روی می‌آورند بهترین نعمت خدا برای شماست و خدا به‌وسیله این افراد نعمت‌هایی را به سمت شما می‌فرستد.

وی افزود: این زیباترین تعبیر برای تشریح رابطه با مردم است. حضرت امیر(ع) هم در این رابطه فرموده‌اند: هدیه خدا به شخص مومن آن است که کسی برای رفع حاجتی به سمت او برود. این جزء هدایای الهی است. حضرت آیت‌الله علوی گرگانی گفت: بهترین مصداق روشن این قضیه عزیزانی هستند که در شهرداری حضور دارند. شهردار مورد توجه همه مردم است و می‌شود گفت سر رشته امور تمام افرادی که در شهر سکونت دارند در دستان شماست.

وی با بیان اینکه برای موفقیت در هر زمینه‌ای نیازمند شناخت دقیق هستیم، افزود: باید نیازهای جامعه تشخیص داده شود و باید متوجه شوید در شهر چه چیزهایی لازم است،  کمبودها چیست و سپس بروید آنها را تامین کنید.

ایشان خطاب به شهردار تهران با بیان اینکه خوشبختانه شما در مقطعی در حال خدمتگزاری هستید که در راس نظام ما بنای خدمت هست، گفت: خوشابه‌حال بنده‌ای که اگر در جایی می‌نشیند پس از برخاستن از برکات وجودی‌اش عده‌ای بهره‌مند شوند. الحمدلله این برکات را در وجود شما می‌بینیم و خوشبختانه در سمت‌های قبلی هم سرافراز بودید و مردم همیشه استقبال خوبی از شما و اقداماتتان داشتند.

امروز هم در شهرداری تهران ما دورادور موضوعات را پیگیری می‌کنیم و برکات شما در تهران خیلی عالی بوده است.

الان جنوب شهر از شمال شهر بهتر شده است

حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: خدا را شاکریم که پس از قرن‌ها که مردم ایران زیر سیطره استبداد و استعمار از تمامی جهات سیاسی،  فرهنگی،  اقتصادی و... دچار انحطاط بودند،  الحمدلله نظامی به‌وجود آمده که در تمامی ابعاد کامل و روبه تعالی و تکامل بیشتر گام بر می‌دارد. وی خطاب به شهردار تهران گفت: یکی از شایستگی‌های نظام ما این است که افراد صالحی مانند جنابعالی در راس امور مهم قرار دارند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه عملکرد جنابعالی ما را به یاد عهدنامه مالک‌اشتر می‌اندازد، افزود: حضرت امیر(ع) در عهدنامه 53 نهج‌البلاغه هنگامی‌که مالک اشتر را به کشور مصر اعزام می‌کند 4اصل را برعهده مالک‌اشتر می‌گذارد.

نخستین اصل جمع‌آوری خراج و مالیات است که در آن‌روز قدم بسیار بزرگی بود؛ چرا که از لحاظ فقه اسلامی تمامی انفال در اختیار حاکم و فرمانروای اسلامی است. اصل دوم جهاد با دشمنان است.

اصل سوم همه مردم را صالح به بار آوردن است که البته کار بسیار سختی است و متأسفانه در گذشته اینطور القا می‌کردند که اسلام دینی متعلق به 1400سال قبل است و برای امروز ما کارکرد ندارد. می‌گفتند اسلام نسبت به عمران و آبادی،  زنان و... نظر منفی دارد و الحمدلله شما توانسته‌اید چهره واقعی اسلام را به مردم نشان دهید.

وی ادامه داد: اصل چهارم هم آبادانی شهرهای اسلامی است. در این عهدنامه همچنین به مالک تاکید شده است که نظر تو در آباد کردن باید بیش از آن باشد که نظر داری مالیات بگیری. هرکسی که می‌خواهد از مردم مالیات بگیرد قبل از اینکه آبادانی صورت دهد شهرها را خراب کرده است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه مردم باید از اقدامات شما آگاهی کامل داشته باشند، افزود: طوری باید باشد که فرهنگ‌سازی صورت بگیرد،  تلویزیون در این زمینه نقش بسیار زیادی دارد به‌ویژه در مورد اقداماتی نظیر توجه شما به جنوب شهر که سابقا همه چیز و رفاه در خدمت بالای شهر بود،  اما الان جنوب شهر از شمال شهر بهتر و وسایل رفاه مردم فراهم شده است.

وی خطاب به شهردار تهران با بیان اینکه خود شما از خانواده شهدا و رنجدیده هستید گفت: موقعی که افرادی چون شما در پستی قرار می‌گیرید می‌توانید خدمات شایانی ارائه کنید.امام‌(ره) هم بیشتر به جنوب شهرنشین‌ها و زاغه‌نشین‌ها توجه داشتند و اینها بودند که در مقطع انقلاب و جنگ تحمیلی حضور فعال داشتند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: بحمدالله شما این توفیق را پیدا کرده‌اید در مسیری که بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودند گام بردارید و این توفیق و سعادت بزرگی است. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه انقلاب ما 3رکن دارد، گفت: رکن اول مردم است که تا به امروز همه کار کرده‌اند و خروش آنها در 22 بهمن و 9 دی گذشته را دیدیم. دومین رکن اسلام است با تمام ابعادش و سومین رکن ولایت فقیه است.

دشمن نمی‌تواند به این زودی به مردم و اسلام لطمه بزند و چون می‌داند که فقیهی عادل و شجاع در راس این کشور است او را هدف قرار داده و ما وظیفه داریم با حفظ ارزش‌های اسلامی و مردم،  پشتیبان ولایت فقیه باشیم.

امیدوارم اقدامات شما برایتان اسباب افتخار باشد

حضرت آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی خطاب به شهردار تهران گفت: من نسبت به شما همین انتظارات را داشتم و امیدوارم بیش از اینها توفیق داشته باشید و موضوعات را دنبال کنید. به‌ویژه مردم مستضعف بیشتر مورد نظر باشند و به شعائر و سنت‌های اسلامی و اموری که مورد رضایت آقا امام زمان(عج) می‌شود بیشتر توجه کنید. این مرجع تقلید با بیان اینکه گزارش جالبی ارائه شد، افزود: این جاهایی که افراد در مسئولیت قرار می‌گیرند فرصتی است که شخصیت خود را بروز دهند و این فرصتی است برای معرفی به مردم از طریق کارها.

وی خطاب به شهردار تهران با اشاره به اینکه از ابتدا به شما حسن ظن داشتیم، اظهار داشت: امیدوارم بتوانید بیش از اینها مطالب و کارها را دنبال کنید و اقدامات شما برایتان اسباب افتخار باشد.

این مرجع تقلید گفت: شهردار و شهرداری از شئون مهم است و مهم‌ترین بخش خدمت‌رسانی به مردم. اینکه کار را بر مردم آسان کنید و هرجا مشکلی هست مشکلات رابرطرف کنید و این موضوع در اسلام سابقه دارد.  وی با بیان اینکه مسئله کمک به سادات سرپرست خانوار بسیار مهم است،‌ افزود: باید دقت شود به افراد شرافتمندانه کمک شود و اگر رضایت خدا فراهم شود رضایت خلق هم فراهم خواهد شد.

تأکید بر جنبه‌های تربیتی

حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی خطاب به شهردار تهران گفت: غیابا خبر موفقیت‌های جنابعالی را شنیده‌ام و افراد مطلع و بی‌غرض نسبت به رضایت مردم در مورد شما واقفند و امیدواریم توجه خاص اولیای واقعی امور شامل حال شما شود.

این مرجع تقلید افزود: اهتمام عمده به جنبه‌های تربیتی که البته حتما این موضوع مورد توجه است از طریق افرادی که نفس گیرایی دارند و عملشان مورد رضایت است در تمامی قسمت‌ها برای اصلاح افراد ضروری است و با این اقدام خیلی از مشکلات کم می‌شود.

وی گفت: اگر افرادی که از روی قلب حرف می‌زنند در تمامی قسمت‌ها به‌ویژه در حوزه‌های تربیتی جدی‌تر و بیشتر مورد استفاده قرار گیرند این موضوع خیلی در موفقیت عمومی دخیل است. ایشان با بیان اینکه در کشوری خدمت می‌کنید که کشور حضرت امیر(ع) و امام زمان(عج) است، افزود: اساس کار دست اولیای خداست و آنها به این کشور توجه استثنایی خواهند کرد. حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی تصریح کرد: وظیفه ما دعا کردن برای افرادی است که جدی کار می‌کنند.

حاشیه‌های حضور قالیباف در قم

   آیت‌الله‌العظمی سبحانی در ابتدای دیدار با شهردار تهران چند پیشنهاد را به‌صورت مکتوب به وی ارائه کرد که سرعت خواندن این متن از سوی شهردار تهران موجب تعجب این مرجع تقلید شد. او از قالیباف پرسید: پس شما تندخوان هستید!

شهردار تهران موضوع ساخت فیلم سینمایی طلا و مس را در بعضی از دیدارها با مراجع تقلید مطرح کرد. مراجع تقلید نیز با ابراز رضایت از چنین اقداماتی، تداوم اینگونه اقدامات در حوزه فرهنگ و هنر را خواستار شدند. همچنین قرار شد نسخه‌ای از این فیلم برای رویت مراجع عظام به قم برده شود.

کد خبر 108429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز