گروه اقتصادی: با اعلام برنامه زمانی، بررسی و تصویب لایحه برنامه پنجم توسعه در مجلس کلید خورد

براساس این برنامه زمانی، دریافت پیشنهادهای نمایندگان از یکشنبه 16 خردادماه آغاز می‌شود و تا پنجشنبه 20 خرداد ادامه خواهد داشت. کمیسیون‌های تخصصی نیز از یکشنبه 16 خردادماه تا سه‌شنبه 25 خردادماه فرصت دارند به بررسی لایحه برنامه پنجم بپردازند.
پس از بررسی کمیسیون‌ها، بررسی لایحه برنامه پنجم در کمیسیون تلفیق نیز از چهارشنبه 26 خرداد تا چهارشنبه 16 تیرماه ادامه می‌یابد.

این برنامه قرار است 17تیرماه برای بررسی و تصویب نهایی به صحن علنی مجلس بیاید. لایحه برنامه پنجم توسعه سال گذشته در وقت اضافه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که به‌دلیل تلاقی با قانون بودجه سال 89 مجلس فرصت بررسی آن را پیدا نکرد و به سال 89 موکول کرد.

این برنامه قرار بود از ابتدای سال‌جاری مبنای برنامه‌ریزی توسعه‌ای کشور قرار گیرد و قانون بودجه سال 89 نیز براساس آن تدوین شود که این اتقاق نیفتاد. هم‌اکنون در نبود برنامه پنجم توسعه، احکام برنامه چهارم تا زمان تصویب نهایی برنامه پنجم جاری و ساری است؛ هرچند برنامه چهارم در طول سال‌های اجرا، اصولا جایگاهی در سیاستگذاری توسعه‌ای کشور نداشت.

از سوی دیگر، لایحه تقدیمی دولت برای برنامه پنجم توسعه نیز با انتقادهای جدی از سوی نمایندگان و محافل کارشناسی روبه‌روشده است و پیش‌بینی می‌شود مجلس تغییرات اساسی در این برنامه ایجاد کند. سخنان اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بررسی این لایحه که هفته جاری برگزار شد و انتقاد از حرف‌های کلی در لایحه دولت و نبود اعداد و ارقام دقیق گواه این موضوع است.

برنامه پنجم توسعه دومین برنامه در راستای سند چشم‌انداز 20 ساله کشور است که ضمن به‌دوش‌کشیدن تکالیف خود باید عقب‌ماندگی ناشی از عدم‌تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه را نیز جبران کند.

کد خبر 108364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز