سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

عزیز شاه‌محمدی: ایهود المرت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است: این‌که آمریکا، فرانسه، اسرائیل و روسیه بمب اتمی دارند با دستیابی سایر کشورها به سلاح اتمی فرق می‌کند.

این جمله المرت که به اعتراف رژیم صهیونیستی به در اختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی تفسیر شده است، چرخش در مواضع هسته‌ای این رژیم تلقی می‌شود.

ماجرا از سه‌شنبه پیش شروع شد. سه‌شنبه رابرت گیتس وزیر دفاع جدید آمریکا در جلسه استماع سنا که برای تأیید نامزدی وی به این سمت تشکیل شده بود از جمله گفت: ایران در محاصره کشورهای اتمی مثل اسرائیل و... است.

گیتس همچنین تأکید کرد که آمریکا نه می‌تواند مانع حمله اتمی به اسرائیل شود و نه می تواند در مقام پاسخ متقابل وارد عمل شود. این سخنان بر محافل اسرائیلی در آمریکا و در تل‌آویو گران آمد.

براساس تحلیل‌های اسرائیلی:

1 - گیتس بدون مشورت با اسرائیل، اتمی بودن تل‌آویو را فاش ساخته است.
2 - گیتس سیاست اسرائیلی «ابهام هسته‌ای» را از کار انداخته است.
3 -  گیتس با ذکر این‌که ایران در محاصره کشورهای اتمی است در واقع ایران اتمی را پذیرفته است.
4 - گیتس با گفتن این‌که آمریکا نه می‌تواند مانع حمله اتمی به اسرائیل شود و نه می‌تواند در مقام پاسخ متقابل برآید، اسرائیل را از چتر حمایت اتمی خود خارج کرده است.
5 - بازدارندگی هسته‌ای اسرائیل به شیوه گذشته کافی نیست.

گیتس دو روز قبل از تسلیم گزارش بیکر به جرج بوش در جلسه سنا مواضع خود را اعلام کرد و در سنا فقط 2 سناتور سینه چاک اسرائیل به وی رأی منفی دادند.

مقامات اسرائیلی تا دوشنبه شب که المرت در یک شبکه تلویزیونی آلمانی تلویحا یا تصریحا به داشتن بمب اتمی اعتراف کرد، درباره اظهارات گیتس سکوت اختیار کرده بودند اما جملگی بر آن بودند که باید پاسخی داده شود.

براساس گزارش منابع اسرائیلی برخی پیشنهاد کرده بودند که اسرائیل با یک فروند زیردریایی در اقیانوس هند و با شلیک موشک هسته‌ای، جسورانه و علنی موقعیت هسته‌ای خود را اعلان کند. برخی دیگر نیز بر کنار گذاردن سیاست ابهام هسته‌ای و اعلام رسمی در اختیار داشتن سلاح اتمی تأکید کرده بودند.

به هر دلیلی هسته‌ای بودن اسرائیل رسما علنی شده است. سئوال این است که آیا آنچه بازدارندگی هسته‌ای اسرائیل خوانده می‌شود، تأثیری بر افزایش امنیت رژیم صهیونیستی خواهد داشت!

در چهل سال اخیر که اسرائیل دارای بمب اتمی بود، هیچگاه 200 کلاهک هسته‌ای این رژیم مانع ادامه مخالفت فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها با اشغال جنوب لبنان و اراضی فلسطین نشد. فلسطینی‌ها 60 سال با اشغال سرزمینشان مخالفت کرده‌اند. مصری‌ها و سوری‌ها هیچگاه به اشغال صحرای سینا و بلندی‌های جولان تن ندادند.

لبنانی‌ها، اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون راندند. این درحالی بود که اسرائیل بمب اتمی داشت. مشکل اسرائیل اشغالگری است و داشتن بمب اتمی اشغالگری را مشروعیت نمی‌بخشد.

کد خبر 10827

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز