دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

پژوهش‌های بین‌المللی حاکی است که 6درصد از کاربران تلفن همراه، معتاد به این وسیله هستند؛ به‌طوری که اگر تلفن خود را در مکانی جا بگذارند، دچار استرس می‌شوند و گویی چیز مهمی را در زندگی خود از دست داده‌اند.

در عین‌حال میزان افسردگی و اضطراب در میان این کاربران نسبت به کسانی که به اینترنت یا موبایل اعتیاد ندارند، به‌طور معناداری بیشتر است. در پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه آیتم‌های مشخص‌کننده اعتیاد به تلفن همراه دربر‌گیرنده سؤالاتی چون: آیا باتری شارژ شده تلفن همراه شما در کمتر از یک روز تمام می‌شود؟ اگر این وسیله از شما دور باشد، دچار استرس می‌شوید؟ آیا چنانچه زمانی دستتان به جیبتان برخورد کند اما موبایلتان را نیابید دچار استرس می‌شوید؟ و...  ذکر شده است.

افرادی که با استفاده از تلفن همراه درآمد کسب کرده و کار می‌کنند، در زمره معتادان این وسیله ارتباطی جای نمی‌گیرند.

مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی ضمن بیان اینکه تاکنون پژوهشی کلان به‌منظور بررسی شیوع و میزان استفاده از تلفن همراه در کشور صورت نگرفته است، به راه‌اندازی مراکز درمان اعتیاد نسبت به تلفن همراه در برخی از کشورها اشاره و اذعان کرد: در این حوزه‌ فعالیت چندانی در ایران صورت نگرفته  و توسعه اقتصادی کشور همراه با توسعه فرهنگی نبوده است.

مسعودی فرید همچنین ضمن اشاره به سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان از طریق تلفن همراه و اینکه پژوهشی در این زمینه در کشورمان صورت نگرفته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه تمامی پیامک‌های ارسالی برای کودکان مناسب نیست، در آمریکا نرم‌افزاری روی تلفن‌ها نصب می‌شود که با استفاده از آن محدودیت‌هایی برای دریافت پیامک‌ها  یا برقراری تماس با خط تلفن مورد نظر ایجاد می‌شود.

وی افزود: بر این اساس خانواده‌ها با محدود کردن تعداد افرادی که می‌توانند به فرزندشان پیامک ارسال کرده یا ارتباط تلفنی برقرار کنند، قادرند پیامک‌ها و تماس‌های خارج از برنامه تعریف شده برای تلفن همراه کودکانشان را دریافت و درصورت صلاحدید آنها را برای کودکان خود ارسال کنند. مطالعه صورت گرفته در اسپانیا نشان می‌دهد، 40 درصد از جوانان 18 تا 25 ساله این کشور بیش از 4ساعت در روز از تلفن همراه استفاده می‌کنند. همچنین مطالعات انگلیس نیز حاکی است که  30 درصد کودکان 11 تا 17ساله درصورت دوری از تلفن همراه خود دچار استرس می‌شوند که این موارد از علائم اعتیاد به تلفن همراه است.

به‌طور متوسط خانواده‌های ایرانی روزانه حدود 30 دقیقه با یکدیگر ارتباط مؤثر دارند، هرچند برخی معتقدند این ارتباط به 15 دقیقه در روز کاهش یافته است؛ این در حالی است که ورود فضاهای مجازی و سایبری می‌تواند تأثیرات بسزایی بر این ارتباطات داشته باشد.  وی در مورد مفاهیم پیامک‌های ارسالی نیز عنوان کرد: براساس تحلیل جامعه‌شناسی، مفاهیم پیامک‌ها به چند بخش طنز و فکاهی، عاشقانه، اجتماعی، سیاسی، تبلیغاتی، تجاری، مذهبی، اخلاقی یا اطلاع‌رسانی تقسیم‌بندی می‌شوند.

به گفته  مسعودی فرید  پژوهش‌های صورت‌گرفته در میان دانش‌آموزان ایرانی نشان‌دهنده این است که بیشترین پیامک‌های ارسالی آنها حاوی مطالب طنز و فکاهی می‌شود. وی  همچنین اعلام کرد: مطالعات صورت گرفته در میان گروه سنی 15 تا 29 سال کشور گویای این امر است که میزان استفاده از «بلوتوث» در میان پسران بیشتر از دختران است.

وی با اعلام تشکیل گروه پژوهشی و آموزشی پیشگیری از آسیب‌های فضاهای سایبری  یا مجازی در بهزیستی تصریح کرد: براساس اظهارات شرکت مخابرات، در سال گذشته سود حاصل از تلفن ثابت و همراه حدود یک‌هزار و 680 میلیاردتومان بوده است که اگر تنها 5درصد این سود (84میلیارد تومان) در حوزه توسعه فرهنگی و به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های نوپدید سرمایه‌گذاری‌ شود، می‌توان اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داد.

مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: با اینکه پیامک برای نخستین بار در انگلیس ابداع و در سال 1384 وارد ایران شد، اما هم‌اکنون تعداد پیامک‌های ارسالی ایران از کشور انگلیس بسیار بیشتر و روزانه به حدود 60 میلیون پیامک بالغ می‌شود.

مسعودی‌فرید در پایان از مسئولان خواست تا به مسئله پژوهش در حوزه آسیب‌های اجتماعی نوپدید به‌طور جدی‌تری توجه کنند.

کد خبر 108111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز