یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: لوموند مصاحبه‌ای دارد با لری پیج یکی از دو بنیانگذار بزرگترین موتور جستجوی دنیا.

پیج در این گفتگو تاکید کرده است: گوگل مثل مسواک وسیله‌ای است که جایگاه مهمی در زندگی همه مردم دارد.

به گزارش مهر، لری پیچ (لارنس ادوارد پیج) در 26 مارس 1973 متولد شد. وی در بهار 1995 در دانشگاه استنفورد با سرگی برین آشنا شد و در کنار وی بزرگترین جستجوگر وب در دنیا را در سال 1998 بنا نهاد.

شرکتی که در روزهای اخیر سکوی جدیدی به نام Google tv را معرفی کرده است. این سکو که از ائتلاف گوگل، سونی، اینتل و لاجی تک به ثمر رسیده است به کاربران اجازه می‌دهد مفهومی جدیدی از تلویزیون را تجربه کنند.

در این همکاری چهارجانبه، گوگل نرم افزاری را که ترکیبی از سیستم عامل آندروئید و مرورگر کروم است عرضه کرده و لاجی تک، جعبه اتصال به تلویزیون و یک صفحه کلید بی سیم، سونی دستگاه تلویزیون و اینتل زیرپردازشگر اتم  CE 4100 را ارائه کرده‌اند.

تلویزیونهای گوگل از پاییز امسال وارد بازار می‌شوند [درباره یک اتفاق بزرگ: تلویزیون گوگل] و این امکان را به کاربران می‌دهند که در اتاق‌نشیمن خانه خود درحالی که روی کاناپه مقابل تلویزیون نشسته‌اند از طریق صفحه تلویزیون در وب جستجو کنند.

اعلام این خبر موجب شد که روزنامه فرانسوی لو‌موند مصاحبه‌ای را با لری پیج یکی از دو بنیانگذار گوگل انجام دهد که در ادامه می‌خوانید:

  • گوگل در روزهای اخیر Google tv را معرفی کرد. این سیستم اتصال تلویزیون را به وب امکانپذیر می کند. این کار را چگونه انجام می‌دهد؟

هنوز روی اینترنت با تلویزیون جستجو نمی‌شود. هر چند وب به این دلیل متولد نشده است اما خیلی خوب می‌شود اگر یوتیوب (به مالیکیت گوگل) از طریق تلویزیون در دسترس باشد. مردم یک نمایشگر بزرگ دارند که آن را با قیمت بالایی می‌خرند. این دستگاه فضایی از خانه را اشغال می‌کند و همه از آن خوششان می‌آیند و بنابراین اگر تعداد بیشتری خدمات را ارائه کند می‌تواند برای همه مفید باشد.

  • تا پایان دهه 90  گوگل تنها یک موتور جستجو بود. امروز حتی یک تلفن همراه هم می‌فروشد. چرا تا این حد متفاوت شده است؟

ساده است. می‌خواهیم تا آنجا که می‌توانیم پول جمع کنیم! با موتور جستجوی خود ما موفق شدیم به یک مسواک دندان تبدیل شویم. چون مسواک نیز وسیله‌ای است که جایگاه بسیار مهمی در زندگی ما انسان‌ها دارد. این جستجوگر در کنار جی- میل (پست الکترونیک گوگل) اهمیت زیادی در وب دارند. تمام محصولاتی که ما عرضه کردیم باید همینطور باشند. ما همیشه این سئوال را از خود می‌پرسیم: مردم واقعا به چه چیزی نیاز دارند؟

  • یوتیوب محبوب است اما هنوز نتوانسته است به یک منبع درآمدزا برای کاربران خود تبدیل شود.

یوتیوب تنها پنج سال دارد. پنج سال بعد از راه‌اندازی گوگل، این موتور جستجو نیز گردش مالی معادل درآمد فعلی یو‌تیوب داشت. این مهم است که روی این سکو، محتویات با کیفیت اصلی و حتی حرفه‌ای قرار گیرد. اگر این محتویات کاملا حرفه‌ای باشند یوتیوب می‌تواند برای آنها یک منبع اصلی درآمدزایی باشد. هرچند ما هنوز به آن سطح نرسیده‌ایم و در این مورد شخصا هیچ نگرانی ندارم.

 

  • چرا گروه شما به فروش مستقیم تلفن همراه خود (نکسوس- 1) از طریق موتور جستجو پایان داد؟

تیمی که با نکسوس- 1 کار می‌کرد کمیت کاری را که برای فروش مستقیم این تلفن همراه نیاز است دست کم گرفته بود. آنها سیستم‌های صدور صورت حساب اپراتورهای مخابراتی را نداشتند بنابراین ادامه کار برای آنها بسیار مشکل بود. هرچند توانستند در این راه موفق شوند به طوری که در ماه آوریل فروش نکسوس- 1 در آمریکا بیش از فروش آی- فن شد.

  • آیا نمی‌خواهید برای ایجاد تعادل بیشتر، یک شبکه اجتماعی مشابه فیس بوک داشته باشید؟

این چیزی است که داریم روی آن تمرکز می‌کنیم. کاری که فیس بوک کرد این است که به محض ثبت نام، تو می‌توانی اعضای لیست جی- میل خود را روی فیس بوک پیدا کنی، درحالی که فیس بوک اجازه نمی‌دهد که تماس‌های کاربرانش به روی جی- میل منتقل شود. بنابراین واقعا یک سیستم باز نیست.

  • موفقیت شما به اعتماد مصرف کنندگان شما بستگی دارد. آیا به نظر شما مورد اخیر گوگل استریت ویوو که نشان داد دوربین‌های این سرویس که در سطح شهرهای تمام دنیا می‌چرخند اطلاعات شخصی مردم را ذخیره می‌کنند از این اعتماد کم نکرد؟

ما در مورد این اشتباه توضیح دادیم و برای تصحیح آن با بیشترین توان خود در حال همکاری با مقامات مربوطه هستیم. ما همیشه صادق بوده‌ایم و به محض آنکه این اشتباه را کشف کردیم آن را به اطلاع عموم رساندیم. نمی‌دانم که شرکت‌های دیگر چقدر حاضرند این کار را انجام دهند. این شعار اصلی ما است که باید فروتن بمانیم و خود را بهتر کنیم.

  • ذخیره سازی حجم بالای داده‌ها؛ آیا این واقعا لازم است؟

ما برای بهتر کردن جستجوهای خود به این داده‌ها نیاز داریم اما بیشتر این داده‌ها صفحات وب یا کلمات کلیدی و نه اطلاعات شخصی هستند. آرزوی ما این است که تمام اطلاعات دنیا را سازماندهی کنیم. نمی‌توانم خود را متقاعد کنم که محافظت از تمام این اطلاعات می‌تواند چیزی منفی باشد: وبگردان می‌توانند استفاده از آن چیزی را که ما عرضه می‌کنیم کنترل کنند. مرزهای زندگی شخصی در حال تغییر است. افراد بیش از همیشه از طریق آنلاین با هم ارتباط برقرار می‌کنند و طبیعی است که بیش از گذشته اطلاعات خود را روی وب می‌گذارند.

  • در فرانسه شما برای احترام نگذاشتن به حق مولف محکوم شدید.

ما بسیار علاقه‌مندیم که فناوری خود را در خدمت فرهنگ بگذاریم. زمانی که در استنفورد تحصیل می‌کردم سیل، 100 هزار کتاب غیرقابل جایگزین را از بین برد اما اگر آنها آنلاین بودند. پروژه ما ساده است. ما می‌خواهیم با کتابخانه‌ها به توافق برسیم. آثار مهم آنها را انتخاب کنیم و در شبکه بگذاریم. به طور حتم حق مولف بسیار مهم است اما اگر امروز بخواهیم این قانون را دوباره بنویسم بی‌شک آن را به روش متفاوتی تدوین می‌کنیم. رسیدن به یک راه حل مطلوب نیازمند زمان است.

  • زمانی گروه شما بسیار دوست داشتنی بود اما امروز اغلب به عنوان یک تهدید شناخته می‌شوید. آیا از این مسئله آگاه هستید؟

بله و اگر چند ایده در این راستا دارید آنها را به ما هم بدهید! ما نقش بیش از همیشه مهمتری را در زندگی مردم ایفا می‌کنیم و این تردیدهایی را بر می‌انگیزد که کاملا طبیعی است و اگر به بهتر شدن خودمان ادامه دهیم این سختی‌ها بیشتر می‌شوند.

کد خبر 108072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز