چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

گروه سیاسی: عبدالمالک ریگی، سرکرده بازداشت شده گروهک تروریستی جندالله از ارتباط مستقیم خود با مقام‌های ناتو در افغانستان و دستور آنها برای کشاندن فعالیت‌های تروریستی‌اش به تهران خبر داد.

دیدار با مقامات ناتو

عبدالمالک ریگی در گفت‌وگو با پرس تی وی اعتراف کرد که مقام‌های ناتو از وی خواسته بودند تا فعالیت‌های تروریستی خود را از مرزها فراتر برده و به داخل ایران و از جمله داخل شهر تهران تسری دهد. وی اعتراف کرد که با مقام‌هایی از ناتو و اسرائیل دیدار کرده است. او عنوان کرد که مقام‌های ناتو پس از دادن اسامی و نشانی افراد خواستار ترور آنها می‌شدند. ریگی گفت: ما در کازابلانکا در مراکش با افرادی که خود را نمایندگان ناتو معرفی می‌کردند دیدار کردیم.

شبهه‌هایی که ایجاد شد

وی در ادامه گفت: بعد از ملاقات وقتی قضایا را جمع‌بندی کردیم 2شبهه در ذهن ما ایجاد شد؛ یکی اینکه اگر این افراد عضو ناتو هستند چرا در افغانستان با ما ملاقات نکردند، درحالی‌که در افغانستان پایگاه دارند و خیلی راحت‎تر و با ضریب امنیتی بالاتری می‌توانند با ما ملاقات کنند.

وی افزود: شبهه دومی که برای ما ایجاد شد این بود که بار اولی که به ما اطلاع داده شد نیروهای ناتو قصد مذاکره با ما را دارند گمان کردیم که آنها می‌خواهند درباره شرق ایران با ما گفت‌وگو کنند چون نیروهای ناتو در افغانستان مستقر هستند و ممکن است در رابطه با موضوع شرق کشور نظرهایی داشته باشند.

اما همه اصرار مذاکره‌کنندگان بر این بود که جندالله عملیات را از منطقه مرزی و بلوچستان به پایتخت کشور یعنی تهران منتقل کند. این نکته برای ما جای سؤال داشت و ما را به این جمع بندی رساند که آنها آمریکایی و یا اسرائیلی هستند که در پوشش ناتو با ما مذاکره می‌کنند یا اینکه این افراد از نیروهای ناتو هستند ولی برای آمریکا و اسرائیل کار می‌کنند. در هر دو صورت مابه این نتیجه رسیدیم که این افراد با جا‌هایی غیراز ناتو هم ارتباط دارند.

برنامه ترور در تهران

عبدالمالک ریگی در ادامه گفت: مذاکره‌کنندگان می‌گفتند که اسم گروهی از افراد، نشانی  خانه‌های آنها و عکس‌هایشان را به شما می‌دهیم و حتی ابزار عملیاتی از جمله مواد منفجره و دیگر تجهیزاتی را که از آن در عملیات تروریستی استفاده می‌شود، در همان شهرهای محل عملیات در اختیار شما قرار خواهیم داد.

شما فقط عملیات را اجرا کنید و درقبال انجام این عملیات ما جدا از پولی که برای دیگر همکاری‌ها به شما می‌دهیم، مبلغ هنگفت و زیادی به شما پرداخت خواهیم کرد. آنها گفتند برای هر هدف، مبلغی خاص تعیین شده و پس از انجام کار این پول به شما پرداخت خواهد شد.

ماجرای پیچیده دستگیری

عبدالمالک ریگی در 4 اسفند سال 1388 درحالی‌که از دوبی در حال پرواز به قرقیزستان بود از سوی نیروهای اطلاعاتی ایران دستگیر شد.  گروه «جندالله» در سال ۱۳۸۴ شمسی ۹ مرزبان ایرانی رابه گروگان گرفت و در قبال آزادی آنها خواهان آزادی برخی از اعضای گروه خود شد که اعضای این گروه در دادگاه‌های انقلاب به‌عنوان مفسد فی‌الارض به اعدام محکوم شده بودند.

جندالله همچنین در حمله‌ای که بعدها به کشتار تاسوکی معروف شد ۲۱ نفر از مردم غیرنظامی را به شهادت رساند. دربهمن ماه سال ۱۳۸۵ شمسی شهر زاهدان شاهد انفجار بمب‌هایی بود که هدف آنها اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان بود. در این بمب‌گذاری‌ها 11 نفر از پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند.

اردیبهشت ۱۳۸۷، 16سرباز و پرسنل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در حمله اعضای جندالله به یک پاسگاه درسراوان به گروگان گرفته شدند. این گروه خواستار آزادی برادر عبدالمالک ریگی شد و 2 نفر از گروگان‌ها را به شهادت رساند.

کد خبر 107799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز